نقص در کیفیت دانشگاه‌ها بزرگترین تهدید است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت:خسارت‌هایی که از نقص در کیفیت دانشگاه‌ها رخ می‌دهد، جامعه را به نحو چشمگیری تحت تاثیرات منفی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،سومین کنفرانس ملی و دهمین همایش ارزیابی کیفیت نظام‌های دانشگاهی امروز در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است.

محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این کنفرانس گفت: مسئله کیفیت و اهمیت ارزیابی برای دانشگاهیان بسیار حیاتی است؛ تعریف و رسالت دانشگاه پایداری، ایجاد، توسعه و تبیین کیفیت برای آموزش و پژوهش و فناوری و ایجاد الگویی است برای نظام خارج دانشگاه که بتوانند تبعیت کنند و در نهایت جامعه توسعه پیدا کند؛ پس بهترین و مهمترین مکانی که در جامعه باید با نظام ملی و سختگیرانه ارزیابی و نظارت به آن بپردازیم، دانشگاه‌ها هستند. 

وی ادامه داد: خسارت‌هایی که از نقص در کیفیت دانشگاه‌ها رخ می‌دهد، بسیار وسیع است و می‌تواند جامعه را به نحو چشمگیری تحت تاثیرات منفی قرار دهد. در واقع این یک تهدید بزرگ است که نظام‌های خارج دانشگاه‌ با روابط خاصی که در برخی از حلقه‌های ارتباطی دارند برای کاهش انتظارات کیفی به دانشگاه فشار می‌آورند.
 
احمدی عنوان کرد: دانشگاه‌ها در کیفیت باید قوی و محکم عمل کند؛ اگر دانشگاه‌ها این تهدید را جدی نگیرند، توسعه جامعه، نیروی انسانی، صنعت و در نهایت منابع ملی کشور به خطر می‌افتد و برای نجات بخشی هیچ نظام جایگزینی وجود ندارد؛ بنابراین اهمیت این همایش بسیار بالاتر از یک تحقیق دانشگاهی است. 

وی بیان کرد: مسائل کلی به دقت در حد نانو احتیاج دارند که بدون داشتن نظام کیفیت قوی شکفته نمی شوند، پس ضرورت عصر جدید، ما را تشویق و ترغیب می کند که با قدرت در زمینه استقرار نظام کیفیت در دانشگاه‌ها اقدام کنیم.
 
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به چالش‌های دانشگاه‌های ایران در حوزه کیفیت گفت: دانشگاه‌های ما، افت کیفیت و شرایط دانشجویان ورودی را تجربه می کنند که باید در نظام سنجش و پذیرش برای مشکلات و انحرافات آن چاره اندیشید و کار کرد. 

وی چالش دیگر را بیماری عوام گرایانه کمیت‌گرایی دانست و افزود: متاسفانه نتایج رشد کمی در دانشگاه‌ها (که بخشی از آن مربوط به حوزه سیاسی است)، به همه رسیده است، همچنین به دانشگاه‌ها در سطح بورسیه‌ دانشجویان فشارهای زیادی آورده می شود. 

احمدی با وجود این چالش‌ها، همچنان دانشگاه‌ها را چراغ راه آینده و نظامی حیاتی برای جامعه دانست و گفت: باید با پایداری کامل و محکم تر از قبل چالش‌ها را برطرف ساخت. باید به یک رقابت جدی در سطح گروه‌های آموزشی و استادان و دانشکده‌ها ( نظام آموزش عالی ایرانی در مقابل کشورهای دیگر) بپردازیم و در این زمینه پیش رویم. 

وی ادامه داد: قطعا نیاز به ورود در عرصه بین المللی یکی از نیازهای برآورده ساختن رقابت سالم است و آموزش عالی باید از حالت جدا و کاملا محلی بیرون آید تا توان ارزشمند اندیشمندان ایرانی بیش از پیش صیقل خورد. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: حرکت‌هایی که در چند سال اخیر رخ داده است؛ مانند رتبه بندی دانشگاه‌ها، بسیار ارزنده است. بی شک شناخت دقیق مردم، دانشجویان و سازمان‌های بهره‌برداری کننده از توان دانشگاه‌ها می طلبد که سره از ناسره جدا شود و این امر تا حد زیادی در سازمان‌ها و فرآیندهای وزارت علوم شکل گرفته است. 

لزوم توجه به کنترل در کیفیت آموزش عالی
محمد سعید تسلیمی قائم مقام وزیر علوم گفت: باید کیفیت بر کمیت ارجح باشد، اگر انتظارات درست و صادقانه طراحی شوند، ارزیابی‌ها هم در یک مسیر درست قرار می‌گیرند، در واقع باید کمیت را تا جایی به جلو هدایت کنیم که در امر کیفیت صدمه‌ای وارد نشده و در آن صورت بتوانیم اعتبارات لازم را هم فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که کیفیت حرف اول را بزند اعتماد و اعتبار لازم رقم می‌خورد . 

تسلیمی در خصوص کنترل در ارزیابی‌ها عنوان کرد: به دنبال خودارزیابی، خودکنترلی می‌آید و کم کم موارد مختلف به خودی خود رشد پیدا می کند؛ البته باید در ارزیابی ها نظرات بیرون از محیط مد نظر را ارزیابی کرد تا محیط هم، آن دانشگاه را معتبر بداند . 

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه برای ارزیابی درست کانون توجه و تمرکز در گرو 4 حوزه و فاکتور است ادامه داد: نخستین حوزه تعریف و شناخت از کل ذینفعان است، دوم سبک‌ها و روش های ما در عملکردها، که هم می‌تواند ما را کمیت گرا و هم کیفیت گرا کند ، سوم پیدا کردن راه‌حل های متناسب و چهارم بعد از نتیجه‌گیری های نهایی جمع آوری شواهد معتبر است. 

وی بیان کرد: در شرایطی که استانداردها حرف برتر را می‌زنند باید شاخص ها را در نظر گرفته و طراحی ها را تکامل بخشیم تا تعالی رخ دهد. در این موارد رسیدن به رضایت درونی نیز از عواملی است که باید در ارزیابی ها در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت : بنابراین کیفیت در آموزش عالی نیازمند کنترل است و باید به نظارت و ارزیابی و امور سنجش آموزش عالی حوزه کنترل نیز اضافه شود؛ چرا که با کنترل صحیح و دقیق کیفیت در آموزش عالی رشد می یابد. 

تسلیمی ادامه داد:  اگر انتظارات به درستی تعریف شوند، بحث حمایت هم به خوبی تحقق می یابد و سیستم با یک کنترل صحیح به کار خود ادامه می دهد.

ورودی‌ها تضمین کننده نظام آموزش عالی 
جواد حاتمی دبیر علمی این کنفرانس در ادامه با اشاره به مقالات ارسال شده، بیان کرد: با توجه به جلساتی که در کمیته علمی برگزار شد، از حدود 200 مقاله، 90 مقاله به صورت پذیرش اولیه، 19 عنوان سخنرانی و 40 مقاله به صورت پوستر ارائه می شوند. 

وی افزود: از آنجایی که پنج محور برای مقالات در نظر گرفته شد اما در حوزه سیاستگذاری کمترین و درحوزه پذیرش دانشجو بیشترین مقاله و پرونده علمی را داشتیم. 

حاتمی عنوان کرد: یکی از عناصری که تضمین کننده نظام آموزش عالی کشور است، ورودی ها یا همان استادان و دانشجویان بعنوان بارزترین مصادیق آموزش عالی کشور هستند. 
 




انتهای پیام/


 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار