نگاهی به تاثیرگذاری فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در افغانستان

کارشناس فرهنگی افغانستان در مقاله‌ای با “بررسی فعالیت‌ها و تاثیرگذاری محصولات سینمایی در افغانستان” به مقایسه فیلم‌ها و سریال‌های دیگر کشورها در تلویزیون‌های افغانستان پرداخت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، احمد مرجانی نژاد، کارشناس فرهنگی افغانستان تحت عنوان "بررسی فعالیت ها و تاثیرگذاری محصولات سینمایی در افغانستان” به مقایسه فیلم ها و سریال های برخی کشورها در تلویزیون های افغانستان پرداخته و اثرگذاری آنها را بر جامعه افغانی با یکدیگر مقایسه کرده است.

در بخش نخست از این مقاله که در اختیار شفقنا قرار گرفت، نقش و فعالیت محصولات و سریال های ایرانی ذیلا آورده شده است:

کشورهای مختلف بر در جهان ارتباطات اكنون هر کشوری سعی در انتقال باورها و خطوط فکری جامعه خویش به کشورهای دیگر می‌باشد و ارتباطات ابزاری قدرتمند در پهنه تعاملات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی می‌باشد. ابعاد تأثیرگذاری سینما و تلویزیون و دیگر تولیدات تصویری به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و نقش آن‌ها در ترویج افکار، رفتار، ارزش‌ها و باورها در بین مخاطبان را می‌توان به نوعی با تعداد مخاطبان آن (چه مستقیم و چه غیرمستقیم) ارزیابی کرد. بی‌گمان ارتقای سطح كمی و کیفی آثار تصویری تأثیر بسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،  سیاسی و نیز تهاجم فرهنگی جامعه خواهد گذاشت.
بررسی وضعیت تولید و نمایش محصولات سینمایی و سریال های تلویزیونی در افغانستان
ضعف سینمای افغانستان در تولید فیلم و نیز ضعف شبكه های تلویزیونی در تولید سریال‌ها مشهود و  بر همگان معلوم است .  بدون شک عدم  امنیت و حمایت مالی حكومت سراغاز دیگر مشكلات است .
پس از سقوط حكومت طالبان و برقراری نظام جدید در افغانستان، رسانه‌های گروهی زیادی ظهور کرده و دست‌کم اکنون تنها در کابل بیش از 30 شبکه تلویزیونی فعالیت دارند که هر کدام این تلویزیون‌ها تأثیرگذاری زیادی بر  جامعه و فرهنگ دارند.
فعالیت این رسانه‌ها هم سو و هماهنگ نیست . اکثر شبکه‌ها برنامه‌هایی  مانند موسیقی، اخبار ، تحولات افغانستان و جهان، فرهنگ و وضعیت اجتماعی و سریال‌هایی را پخش می‌کنند.  البته سریال‌های متنوع از کشورهای مختلف اکثریت برنامه‌های این شبكه های تلویزیونی را تشکیل می‌دهد. با وجودی که برخی فیلم‌ها و سریال‌های افغانی در پرده سینماها پخش می‌شود، اما این فیلم‌ها و سریال‌ها بیانگر فرهنگ و رخدادهای واقعی جامعه افغانستانی نیست، بلکه اکثر آن برگرفته از اندیشه‌ها، داستان‌ها و فرهنگ غربی‌ها است.
این دست سریال‌ها تداعی‌گر فرهنگ غربی‌ها یا کشورهای دیگری است که با تمایلات ملت افغانستان هم‌خوانی نداشته و حتی در اکثر موارد خلاف فرهنگ ، اعتقادات ،  آداب و رسوم حاكم بر افغانستان هستند. البته  فیلم ها و سریال‌های : هندی-  ترکی-  غربی ، در افغانستان بازار داغی پیدا کرده است و دلیل آن نیز عدم تولید و ارایه محصولات داخلی منطبق بر تمایلات و ارزش های فرهنگی جامعه افغانستانی است .
بررسی وضعیت و تاثیر فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی ایرانی در افغانستان
 اگر چه فیلم های سینمایی ایرانی به صورت نادر (در برخی محافل خاص ، نمایندگیهای فرهنگی ج.ا.ایران ،  برخی فستیوال های فیلم و جشنواره های هنری ) به نمایش در می اید و نیز برخی سریال‌های ایرانی در ایام خاص در شبكه های تلویزیونی افغانستان به نمایش در می اید ، اما  با توجه به مشتركات تمدنی و فرهنگی عدیده ، بویژه زبان فارسی ، توانسته است  مخاطلبان زیادی را به خود جذب کند و بدون شک در صورت پخش بیشتر محصولات هنری مذكور  توجه  ببیندگان بیشتری را با تأثیرگذاری ژرف‌تری خواهد داشت.
پخش سریال‌های ایرانی در برخی تلویزیون‌ها و بازار داغ تأثیرگذاری این سریال‌ها در جریان مناسبت‌هایی مانند ماه محرم و ماه رمضان ، محسوس و قابل لحاظ است. علت جاذبیت های فیلم های سینمایی و سریالهای تلویزیونی ، هم‌فرهنگی، هم‌دینی، هم‌زبانی است . .
لذا می توان گفت :  هر مقوله فرهنگی که در جامعه ایران تأثیرگذار باشد در جامعه افغانستان نیز تأثیرگذاری دارد و هرآن چیزی که در جامعه افغانستان موثر باشد، جامعه ایرانی نیز متأثر از آن خواهد شد.
سریال‌های ایرانی که در جریان ماه‌های رمضان و محرم پخش می‌شود، اکثراً سریال‌های عقیدتی است که با فرهنگ اسلامی و زبان افغانستانی ها هم خوانی دارد . در ایامی كه سریال‌های ایرانی در شبكه های تلویزیونی افغانستان به نمایش در می‌آید، مردم تمام برنامه‌های مورد علاقه خود را ترک کرده و تماشای این سریال‌ها را ترجیح می‌دهند و بدون شک این خود بیانگر تأثیرگذاری این سریال‌ها در جامعه افغانستان است.
به همین دلیل  بازار رقابت بین دست اندركاران شبكه های تلویزیونی  بیشتر از هر زمانی گرم می‌شود و هر کدام در تلاش پخش سریال‌های ایرانی می‌شوند و تلاش می‌کنند تا مخاطبان خود را از دست ندهند. اما متاسفانه با پایان این سریال‌ها ، سریال‌های ترکی، هندی و غربی جایگزین می گردند .


انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، فیلمها ، سریال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار