اصفهان؛

کشف قدیمی ترین گچبری اسلامی اصفهان

قدیمی ترین گچبری اسلامی اصفهان در امامزاده نرمی دولت آباد کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مسئول موزه آستان مقدس سید الکریم گفت:این گچ بری کشف شده قدیمی ترین گچبری اسلامی اصفهان است که در جوار آستان مقدس حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) در 10 کلیومتری شرق اصفهان واقع شده است.

عباسعلی احمدی اظهار داشت:این نقش مایه یکی از گونه های هنر ایرانی است که در بسیاری از آثار هنری دوره ساسانی و حتی قبل از آنکاربرد داشت.ازجمله آثار ساسانی گچبری دارای این اشکال، نمونه هایی است که در حفریات قلعه یزدگرد به دست آمده است.

احمدی افزود:در بین نقش مایه های گچبری های امامزاده نرمی،تزئینات برگ تاک با برگ تاک های به کار رفته در گچبری های مسجد نه گنبد بلخ و گچبری های سبک سامرا که هر 2 به قرن سوم هجری قمری تعلق دارند،قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: در این بین ترکیب برگ تاک و میوه آن با برخی نمونه های به کار رفته در تزئینات گچبری مسجد جامع نایین،شباهت بسیار زیادی دارد.گچبری های این مسجد به قرون سوم و چهارم هجری قمری نسبت داده شده است.

احمدی با اشاره به اینکه گچبری های این امامزاده نشان دهنده بیشترین شباهت با نمونه های نایین است گفت: با این وجود در مقایسه با آن، حالت طبیعی تر داشته و به هنر ساسانی نزدیک تر است و بر همین اساس به نسبت گچبری های نایین،زمان متقدم تری را نشان می دهد.

همچنین کتیبه ای از این بنا به دست آمده که نشان می دهد در سال1267 ه ش(1306 ه ق) تغییراتی در این بنا صورت گرفته است. قطعات گچبری محرابی که در میان دیوار های بنا پنهان شده بود،در طی بازسازی در سال های اخیر به دست آمده است.



انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.