شیراز؛

احیا هفت برکه فارس

هفت برکه فارس احیا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ جواد اسدی مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گراش گفت: هفت برکه گراش در حال حاضر کاربری خود را از دست داده است اما می توان با تعیین کاربری های جدید فرهنگی، این مجموعه بناهای تاریخی را به جاذبه های جدید گردشری شهرستان تبدیل کرد .
وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان، این آب انبارها که به برکه نیز معروف هستند برای تامین آب مورد نیاز مردم در مسیرهایی از قبل تعیین شده ساخته می شدند .
اسدی افزود: عمده این آب انبارها که قدمتشان به دوره صفوی می رسد در واقع منبع مناسبی برای ذخیره آب مصرفی مردم بوده و تا سه دهه اخیر نیز کاربری داشتند.  
وی اضافه کرد : با اینکه یکی از آب انبارها دارای کتیبه است و به نام سازنده آن حاج ابوالحسن گراشی متعلق به 200 سال قبل حک شده اما نمی توان به صراحت قدمت این بناهای تاریخی را به یک دوره خاص نسبت داد .  
اسدی در ادامه بر لزوم احیای این بناهای تاریخی تاکید و اظهار کرد: هم اینک طرح جامع مرمت برای هفت برکه آماده شده و به زودی این طرح در منطقه اجرا خواهد شد .  
وی همچنین به اجرای طرح احیای هفت برکه گراش اشاره کرد و افزود: طرح احیای این مجموعه که شامل کف سازی و محوطه سازی مجموعه است با اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان از سوی شهرداری گراش به زودی اجرا خواهد شد.
هفت برکه نام مجموعه ای از هفت آب انبار گراش در بافت تاریخی این شهر و در کنار قبرستان قدیمی به فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند که بنا بر اسناد تاریخی موجود، تاریخ ساخت آنها به دوره صفوی و قاجار می رسد.
این بناهای تاریخی از سنگ و ملات گچ و آهک ساخته شده اند و دارای مخازن استوانه ای و پوشش گنبدی و درگاه های متعددی هستند .  
هفت آب انبار یا برکه گراش در سال 55 در قالب یک پرونده به شماره 1327 در فهرست ملی به ثبت رسیده اند .
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار