به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛

دستمزد کارگران کیلومترها زیر خط فقر + جدول

در حالی که سبد هزینه خانوارهای کارگری نزدیک به 3 میلیون تومان است به نظر می رسد افزایش حقوق 14درصدی نمی تواند دردی از کارگران دوا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دستمزد کارگران در سال 95 رشد 14 درصدی را تجربه می کند یعنی حقوق 712هزارتومانی این قشر در سال گذشته قراراست با 100 هزارتومان افزایش به 812 هزار تومان برسد؛ این درحالی است که سبد هزینه خانوارهای کارگری طبق نظر کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به بیش از 3 میلیون تومان رسیده است.

براساس این گزارش حقوق و دستمزد کارگران طبق ماده 41 قانون کار مشخص می شود، در بند یک این ماده قانونی که تنها ملاک اکثر کارفرمایان در تعیین مزد است آمده "حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام می‌شود" اما این ماده بندی دیگری دارد و آن این است که "حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌ زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید."  موضوعی که هیچ گاه  از سوی قانونگذار و کارفرما مورد توجه نبوده است که این خود مهر تاییدی بر بی توجهی به ابعاد معیشتی و اجتماعی قشر کارگری است.
 
کار برای ادامه حیات/از میان  رفتن حس کار آفرینی

حمیدرضا نبی زاده کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص میزان حقوق و دستمزد قشر کارگری به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حداقل دستمزد کارگران با خط فقرهم فاصله بسیار دارد و این سطح از دستمزد فقط امکان حیات آنها را فراهم می کند.
 
وی  با اشاره به اینکه بیشتر واحدهایی که حق و حقوق کارگران را پرداخت نمی کنند به صورت رانتی ایجاد شده اند، افزود: این واحدها درآمدهای کلانی به صورت مقطعی به دست آورده اما ضعف در مدیریت کلان این بنگاه ها آن ها را از پیمودن ادامه مسیر باز داشته است.

نبی زاده با تشبیه تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران به یک شمشیر دولبه، گفت:حمایت بی اندازه از کارفرمایان سبب اجحاف شدید در حق قشر کارگر می شود؛ از طرف دیگر حمایت صرف از بخش کارگری نیز موانعی را پیش روی تولید قرار داده و سبب افزایش هزینه بدون کسب درآمد متقابل و ورشکستگی بنگاه می شود.

وی در ادامه به شرایط رکودی بنگاههای اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: افزایش هزینه های تولید، بنگاه ها را ورشکسته خواهد کرد اما این دلیل نمی شود شرایط سخت زندگی کارگران نادیده گرفته شود.
 
این کارشناس اقتصادی توازن بین شرایط کارفرمایی و کارگری را به عهده دولت دانست و افزود: دولت باید برای بهبود اوضاع واحدهای اقتصادی کاری هماهنگ و منسجم انجام دهد تا با از میان برداشته شدن موانع پیش روی فروش و صادرات کالا بتوان به قشر کارگر توجه بیشتری داشت.

وی تاکید کرد: اجرای صحیح و درست قوانین در کنار بازرسی های مکرر از بنگاه های اقتصادی کوچک ترین کاری است که دولت در حق این قشر زحمت کش می تواند، انجام دهند.

نبی زاده تصریح کرد: مشکلات اقتصادی که امروز گریبان گیر تولید شده یک شبه بوجود نیامده است و قدمتی نزدیک به 60 ساله دارد؛ از زمانی که اقتصاد کشور با نفت اداره شد آرزوی همگان اشتغال در دستگاه های دولتی شد و در نتیجه آن حس کارآفرینی و تولید از بین رفت.
 
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: قطب های اقتصادی دنیا در 20 سال گذشته به سمت تولید محصولات باحداقل زمانبری و باحداکثر ارزش افزوده و درگیر کردن کمترین نیروی انسانی حرکت کرده اند این درحالی است که تولید کنندگان کشور همیشه به دنبال کارهای پر ریسک با نیروی انسانی بالا و تکنولوژی پایین بوده اند.

ناز کارفرما و نیاز کارگر

ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نقطه تعادلی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد و همین مسئله زمینه استثمار برای کارفرما فراهم می کند و در این بین ایجاد نقطه تعادل در بازار تا حد زیادی مشکلات کارگر و کارفرما را حل و فصل می کند.
 
وی ادامه داد:بر همین اساس کارفرما به صورت غیر قانونی کارگر استخدام می کند اما از بیمه و حقوقی که کارگر با آن امرار معاش کند، خبری نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه رابطه بین کارگر و کارفرما در کشور بر روی پاشنه نیاز و ناز می چرخد، گفت: کارگر نیازمند حقوق و تولید کننده برای پرداخت آن  ناز می کند.

عاشوری با اشاره به اینکه  سبد هزینه خانوارهای کارگری رقمی نزدیک به 3میلیون تومان در ماه است، افزود: با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت ها و تورم حاکم بر کشور، حداقل دستمزد تعیین شده کفاف یک زندگی معمولی را نمی دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:شاخص های تعیین شده در حداقل حقوق و دستمز برای ما روشن نیست؛ در این زمینه باید وزارت کار و سایر مسئولان ذیربط، قانون کار را  سفت و سخت اجرا تا حق هیچ یک از دو طرف پایمال نشود.
 
عاشوری جهت گیری در وضع قوانین را از دیگر عوامل بروز مشکلات میان کارگر و کارفرما برشمرد و گفت: ایجاد توازن در وضع و اجرای قوانین بسیاری از مشکلات را حل و فصل خواهد کرد.
 
"امید" کارگران به "تدبیر" دولت

حمیدرضا بیگ زاده، کارشناس اقتصادی  نبود نظارت بر روی بنگاه های اقتصادی خصوصی را مهمترین عامل تضییع حقوق کارگران دانست و گفت: وضع کارگران دولتی بهتر از خصوصی است چراکه نظارت بیشتری بر روی آنها وجود دارد و حتی در زمانی که دولت بودجه کافی هم نداشته باشد،حق و حقوق آن ها تمام و کمال پرداخت می شود.
 
وی ادامه داد:کارگران بخش دولتی سطح آگاهی بیشتری نسبت به حق و حقوق خود دارند اما کارگرانی که در نقاط محروم و دور افتاده زیر نظر کارفرمای بخش خصوصی فعالیت می کنند از این اطلاعات و مزایا محروم هستند.
 
بیگ زاده افزود: شرکت های خصوصی همیشه به دنبال حاشیه سود بیشترهستند بنابراین اولین اقدام آنها در مقابله با افزایش هزینه های تولید یا کاهش فروش محصولات کاهش یا تعویق حقوق و دستمزد کارگران است.
 
وی ادامه داد: پایش و نظارت بر اجرای صحیح  قوانین، بهبود شرایط بازار، رفع موانع پیش روی تولید، تسهیل صادرات و در نهایت اشتغال سبب بهبود شرایط معیشتی مردم به ویژه قشر کارگر می شود.
 
اما وضعیت 10 ساله حقوق و دستمزد کارگران که فقط بر روی کاغذ آورده می شود و کمتر تحقق می یابد به شرح ذیل است:

 

سال

حداقل حقوق دستمزد (تومان)

افزایش نسبت به سال قبل (درصد)

85

150,000

18

86

183,000

22

87

219,600

17

88

263,520

17

89

303,000

13

90

330,300

9

91

389,700

18

92

478,125

25

93

608,906

25

94

712,425

17

95

812,610

14


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
مثال
اگه یه خودکار 50 تومنی در یکسال بشه 100 تومن نرخ تورم اون صد در صد میشه حالا اگه همین خودکار صد تومنی مجددا در اون سال بشه صدو پنجاه تومن نرخ تورمش میشه پنجاه درصد و مسولین با خوشحالی اعلام میکنن نرخ تورم پنجاه درصد کاهش داشته است درحالی که در هربار پنجاه تومن افزایش قیمت داشته ایا حقوق کارگر ها هم همینطور در سال چند بار افزایش پیدا میکنه !!! این نرخ تورم های اعلامی به درد شب قبل از خواب رییس روسا میخوره
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام به همگی
ازدولت عزیزتقاضا دارم
باماقشرکارگر کاری نداشته باشن
نه حقوق اضافه کنید
نه حرفش روبزنن
زندگی ماشده همش حرف
توروخدابزارید ندونیم چی به سرمامیادلاقل محتاج بمیریم
بهتره ازاینک ببینیم چی سرمون میارن
دولت عزیزشماک کاری برای کارگرهانمیکنیدتوروخداپس حرفش روهم نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
این دستمزد فقط برا مجردی خوبه ومعنیش اینه که کارگرا نه ازدواج کنن و نه بچه دار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
شمارو به اونچیزی که بهش باور دارید قسم. وضعیت کارگرهای حجمی مدت ها ست که وخیم شده. من از نیروهای سازمان آب شرق استان تهرانم. امسال نه تنها حقوق ناچیزمون زیاد نشده بلکه کمتر هم شده. ما تا به کی به این اوضاع میتونیم ادامه بدیم؟ کارگرهای حجمی بدجوری زیر یوغ ستم اند. چرا با اینکه راجع به این مسئله صحبت میشه، هیچ مسولی پاسخگو نیست. از سران حکومت خواهش می کنم به فریاد حجمی های ستمدیده برسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اصلا عين خيالشونم نيست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تصور میکنید کشورهایی مانند آلمان یا کره ایتالیا و کره جنوبی ، و بخصوص فرانسه که در صنعت خودرو فعال است. چه انگیزه یی برای ایجاد خط تولید و مونتاژ کالا را در کشورهای عقب مانده اقتصادی دارند و برای آن سر و دست میشکنند؟ یکی از مهمترین دلایل آن همین است، که به ازای هشت ساعت کار دوساعت مزد میدهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
باسلام خدمت هم لباسهای خود م کارگران عزیز وزحمتکش خداوند متعال را شاکریم بخاطر اینکه به ما سلامتی داده تا کار کنیم وروزی حلال برای خانوادهایمان تهیه کنیم آیا ما جز خدا بزرگ کسی را داریم که شکایت این همه ظلم و بی عدالتی را به او عرضه کنیم پس خدا ی من گوش به درد دل ما ده که به امید روزی همه کار گران خوشحال وخشنود شوند و اما گناه ما در این است که یا سواد یا سرمایه وثروت نداریم یا پول و پارتی وووونداریم ای خدا اگر چه یا ها ی با لا را نداریم و به این دلیل است که در بدترین شرایط وضعیت جوی گرما و سرما با بیش از 8 ساعت کار مفید این است دست مزد ما آیا کافی نیست بنابر دلایل فوق تنبیه شدیم پس خدا یا به تو پناه می آوریم که یا ر بی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من اکثر نظرهای دوستان رو خوندم و به خودم امیدوار شدم.باز خدا رو شکر با این 800 تومنی که از راه آهن میگیریم دیگه هزینه زن و بچه و اجاره خونه رو دوشم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارگر ینی همون نوکر قدیمه که الان اسمش عوض شده دیروز رفتم میدون کارفرما اومده میگه من سه تا کارگر میخام اما بیشتر از 10هزار نمیدم با این حال بعضیا راضی شدن برن وضع جامعه افتضاحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من چندین نفر رو میشناسم که با فوق لیسانس برق و مکانیک و هوافضا خقوق 800 هزار تومنی میگیرن! همه 30 ساله همه مجرد! هیچی ندارن نه خونه نه ماشین! هیچی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
وقتی یه کارمند 60 ساله دوتا شغل داره و با باند بازی هنوزم بازنشست نشده میخوایید جوون شغل داشته باشه؟نمیدونم کجای این جوون بیکار،افسرده،دربند گناه و فساد میخواد آینده کشور رو بسازه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مصداق ایه قران هر گاه زندگی بز شما تنگ شد صبر پبشه کنید تا از بزرگی خود به شما روزی ببخشد.
Iran (Islamic Republic of)
باقر
۱۷:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
کو بس وقتی مردیم این ارامش بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من كارگر نيستم اما اگر عادل باشيم كه نيستيم كارگر بايد بالاترين حقوق در جامعه را داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
هیچ گونه عدالتی توی این دوره و زمونه نیست
اللهم عجل لولیک الفرج
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک پرسش آیا258000هزارتومان درماه چطور میشودزندگی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوبه به قشر کارگر بها میدهید ولی قشرهای دیگه ای هستند که ساعت کار و استرس خیلی بیشتر هم دارند که از کارگر هم کمتر میگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ای بابا اگه امنیت شغلی داشته باشی که چاکرم چاکرم نمیکنی؛اگر استرس امنیت شغلی نداشته باشی که قربون صدقه الکی رئیسیت نمیری، آره غزیز باید باشه تا قدر کارو دونست،آره هم مدرک تحصیلیشو دارم میگه سابقه کار سابقه کار آوردم میگه سن بالاست مدرک تحصیلی بالاتر آوردم میگه منزلت چون دوره اخر هم معلوم نیست ابن غزیزان از جون کار میکنن بعدا میگن ما درست کردیم والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
از مسئولین عاجزانه تقاضا دارم به داد کارگران برسه قشر کارگر در وضعیت بدی قرار داره حقوق کم ميدن سه ماه حقوق کارگران را نگه میدارن یک ماه ميدن اونم کفاف زندگی مون نميشه همیشه تو استرس هستیم امنیت شغلی نداریم
خواهشمندم رسیدگی بفرمایید باتشکر از مسئولین مربوطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
نظرات و خوندم واقعا عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
فقط اینو میدونم ک بیچاره ب دنیا امدم بدبخت از دنیا میرم.اگه کسی مثل منه و موافقه مثبت بزنه.فقط برای از ما بهترون اینجا جای زندگیه تا چشم باز کردم و درجا زدم
Iran (Islamic Republic of)
باقر
۱۷:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
همدرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
حقوق دریافتی ،قشر حقوق بگیر کفاف اجاره خونه و هزینه شارژ ،برق ،تلفن را هم نمیده . همه ما به سختی زندگی را میگذرانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
گناه مابدبخت بیچاره ها هم گردن کسی که کاری دستشه و هیچ کاری نمیکنه
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
بیشترین زحمت، کمترین حقوق واسه کارگرها هست متاسفانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
13سال سابقه دارم هنوز حقوق پایه میگیرم قانونی نیست که نظارت کنه واقعیت این قشر بیچاره رو بفهم فقط میگن کارفرما ورشکست میشه من که همه رو واگذار کردم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام ما کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی که حدود ده سال است از اراضی ملی حفاظت میکنیم پنج ماه اول سال بهمون حقوق نمیدن خواهش میکنم پیگیری کنید و چرا بعد از این همه سال هنوز قراردادی طرحی هستیم. چرا باید عدالت اجرا نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام ما کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی که حدود ده سال است از اراضی ملی حفاظت میکنیم پنج ماه اول سال بهمون حقوق نمیدن خواهش میکنم پیگیری کنید و چرا بعد از این همه سال هنوز قرارداد طرحی هستیم چرا باید عدالت اجرا نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
به نام خدا
با سلام
بنده طرحی برای معیشت و افزایش دستمزد کارگران دارم .
ایجاد اداره کارگران در سراسر شهرها .
با این کار چند اتفاق خوب می افتد :
1- ارسال کارگر برای کار متناسب با توانمندی افراد .
2- ثبت قانونی و عدم دبه در دستمزد کارگران .
3- امکان ایجاد خدمات عمومی مثل پارکینگ و استفاده از درآمد آن برای تامین کارگران .
4- بیمه کارگران .
7- اسکان کارگران در ایام مسافرت .
8- افزایش ارزش کارگران و تشویق شدن فرزندان آنها برای افزایش تلاش و علم آموزی .
9- مهمتر از همه رضایت خدا .
11- باعث افزایش شوق کار در کارگران و رقبت بیشتر به کار در عزیزان کارگر .

دولت یا بخش خصوصی با ایجاد کارگاها و یا پروژه های در آمد آور ، از اداره کارگران و همه کارگران رسمی حمایت مادی و معنوی میکند .
Germany
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
آقا چه فایده این گفتن ها وقتی کسی گوشش بدهکار نیست ، گفتن وشنیدن و معذرت خواهی از قشر کارگر و قبول داشتن جامعه کارفرمایان و ... واسه مردم آب و نون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یاصاحب الزمان ادرکنی
Seychelles
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
شرمنده زن و بچهامون هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این یعنی زیر پا گذاشتن فقرا و استثمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این یعنی زیر پا گذاشتن فقرا و استثمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این یعنی زیر پا گذاشتن فقرا و استثمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این یعنی زیر پا گذاشتن فقرا و استثمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
اتفاقا این قضیه واسه کارمندا هم صدق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
عدل علی که میگن همینه!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من از حقم نمی گذرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مسولین فک میکنن وضعیت همینجور میمونه یه روزی ورق بر میگرده ، اگه کارگر نباشه اینا چطوری میخوان پول در بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
وجدان خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
شما میگین کارگر ؟ بنده با مدرک فوق لیسانس و آشنایی با چند نرم افزار تخصصی در شهرداری قزوین به عنوان نیروی حجمی قراردادم 800 هزار تومان هست و بعد از کسر بیمه و ... 550 هزار تومان دریافت میکنم در ضمن متاهل و دارای یک فرزند هم هستم حالا شما بفرمایید با ماهی 550من جز شرمندگی و روسیاهی چه چیزی برای خانوادم دارم .
دلیل تحمل هم اینه که چاره ای ندارم بیام بیرون کار هست ؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
صابون به دل نزنید مگه اجازه میدن چیزی دیگه به کارگرا برسه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام . کارفرما برای کارگر ناز نمی کند کارفرمای واقعی به دنبال ایجاد اشتغال است ولی با این قوانین فرسوده اشک کارفرما و کارگر را با هم در آورده اند .
کارفرما به دلیل ایجاد اشتغال اقدام به ایجاد شغل با درامد پایین می کند و حقوق کمی هم پرداخت می کند اما بدون هیچ حمایتی بدون هیچ چشم داشتی و ... ولی خیلی ها راحت راجع به این مسائل صحبت می کنند .
دل کارگر ما پر است و دل کارفرما خون
من خود کارگر وخادم کارگران عزیز هستم .
دست تک تک شما کارگران را می بوسم .
زلال تر از پینه کف دست کارگر زلالی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام من تو شیراز زندگی میکنم الان بدترین جای شیراز خونه اجاره کرده ماهی 500هزارتومن حالا قسط و مخارج روزانه هم بماند دلم میسوزد برای کارگرانی که توی شهرهایی مثل تهران زندگی میکنند واقعا خدا کمکشون کنه عدالت کجاست؟؟ خدایا بر صبرمان بیفزای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
آخر گفتن درد کارگر و نشان دادن اعداد و ارقام چه دردی از ما دوا میکنه، فقط افسوس به حالش میخورید،شده تا حالا قدم مثبت هم به حالشان بردارید؟
Germany
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ببینید دوستان تا حالا بارها و بارها صحبت از حق کارگر شده ولی چرا به نتیجه نمیرسه؟ چون چاره ای برای کارفرما نگذاشته اند. وقتی دارایی مالیات غیر منصفانه میگیره، وقتی شهرداری به هر بهانه ای کارفرما رو تیغ میزنه، وقتی بانکها از کارفرما بهره 30 درصد در شرایط رکود میگیرن، وقتی تامین اجتماعی درصد بالایی حق بیمه میگیره، وقتی تصمیمات مجموعه مدیریت کشور شفاف نیست و هزینه تحمیل میکنه، وقتی که کارفرما نمیدونه سال آینده نرخ دلار و بنزین و ارزش افزوده و... قراره چطور بشه،وقتی واسه مجوز تاسیس و کار و انشعاب آب و برق صنعتی هزار تا دست انداز وجود داره و... خب کارفرما هم دیواری کوتاهتر از کارگر پیدا نمکنه و فشار رو به کارگر بدبخت منتقل میکنه. اول فضای کسب و کار رو درست کنید بعد به کارفرما فشار بیارید اون موقع کارفرماها مجبورن حقوق درست و حسابی به ما کارگرها بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
استثمار.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
تنها روزی که همه یاد کارگر میکنند و سخنرانی و ستایش از کارگران میکنند تنها یک روز است و آنهم روزکارگراست و روزهای دیگر سال کار گر زیر فشار زندگی این هم از روز مجازی کارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
در روز کارگر، کارفرمایان و سرمایه گذاران و.....دور هم جمع میشن فکر میکنن چه قانونی را به اجرا بزارن تا بر سر کارگر موانع را بیشتر کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
با مدرک لیسانس دارم جایی کار میکنم با حقوق 520 بدون بیمه .تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این مشکلات رو به هر کی میگید بگید ولی به هیچ یک از این دولت مرد ها نگید چون اب در هاونگ کوبیدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این مشکلات رو به هر کی میگید بگید ولی به هیچ یک از این دولت مرد ها نگید چون اب در هاونگ کوبیدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
جایی شنیدم که خدا هم کارگر میباشد//بفکر فرو رفتم که نکنه حق او را هم میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
جایی شنیدم که خدا هم کارگر میباشد//بفکر فرو رفتم که نکنه حق او را هم میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
حق و حقوق ما را بدهید، نمیخواهیم برای ما روز بزرگداشت معین کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
جالبه تمام کسانی که از کارگر پشتیبانی میکنن وکنفرانس میگذارن و خودشان را هلاک میکنن از قشر سرمایه دار و کار فرمایان میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یکی به داد نیروهای قرارداد موقت نفت وگاز برسه،با وجود قراردادی که۵سال ازش میگذره هنوز مشخص نبست کارمندند یا کارگر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
حیات کارفرما در ارزش افزوده کالایش نمیباشد در بهره کشی بیشتر از کارگر و ندادن یا کمتر دادن حقوق کارگرانشان میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا اینا همه تقصیر آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا اینا همه تقصیر آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
شعارتاعمل...........!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
پیامبر به دست کارگر بوسه زدند حالا اینه وضع کارگرهای زحمتکش
کار برای یه عده ای و تفریح برای بقیه
به نام دیگران اونم در گمنامی و به کام بقیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من دیگه کم آوردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
هرکسی که از کارگر پشتیبانی کرده فقط خواسته خودش را مثبت جلوه بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک ماه حقوق هزینه ترمیم یک دندان یک نفر هم نیست اجاره و بیماری و خورد و خوراک و ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یک ماه حقوق هزینه ترمیم یک دندان یک نفر هم نیست اجاره و بیماری و خورد و خوراک و ...
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
وقتی دولت پولتی بخواد بابت چیزی بده مناقصه میزاره . پولی هم بخواد بگیره مزایده میزاره .این وسط گارگر بنده خدا بخاطر این سیاست ضرر میبینه تنها کسی که سود میبره پیمانکار و دولت میباشد . بخدا هیچ امیدی به زندگی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خودم دیروز جلوی زن بچم شرمنده شدم سرمو نتونستم بالابیارم خدااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
هموطن گلم انشاالله پیش خداوند عادل شرمنده نشی.فقط امیدمن وشما به پروردگاربزرگه که انتقام سختی کشیدن مارو ازباعث وبانیهاش بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
به ولاه قسم این سزاوار نیست که با قشر کارگر در حسرت همه چیز زندگی کنیم این سزاوار نیست که بیشترین کار را از ما بکشند با کمترین حقوق.چطور ممکن است با 800هزار تومان حقوق زندگی کرد حقوقی که روز اول ماه تمام میشود ایا شما مسئولین درجریان هستید که ما درماه چند شب گرسنه می خوابیم که بتوانیم با این حقوق زندگی کنیم.مهدی جان کجایی مهدی جان بیا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
تا وقتی که بعضی مسئولین ما حقوق های چند میلیونی و یا بعضا چند ده میلیونی میگیرن اصلا به مخیلشان هم فکر کارگر نمی افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدا كجايي به دادمان برس ابرومون پيش زن و بچمون رفت بسه تو رو خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام،۸ساله بصورت روز مزد برای بانک کارمیکنم ،بیمه ندارم از سنوات وعیدی و.......هم خبری نیست روزههای تعطیل هم حقوق ندارم،بانک بابت تعویض تابلو شعبه 50میلیون هزینه میکنه ولی برای حقوق ما......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
شرمندگی جلوی زن و بچه خیلی سخته . ...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام من در شرکت صنعتی بهشهر کار میکنم برای خود شرکت اما برای پیمانکار این شرکت حقوق اصلی بابت کارگر را به پیمانکار پرداخت کرده و پیمانکار دقیقا نصف حقوق را برداشته و نصف دیگر را به کارگر می دهد مثلا اگر حقوق 1ماه کاری من2میلیون و500هزار باشد1میلیون آن به کارگر میرسد که این ظلم واقعی هست در حق من کارگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
یعنی مسئولین نمیدون با این حقوق نمیشه زندگی کرد . همش شرمنده بچه هام میشم . خدا از دل ما با خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
با خبره ولی معلوم نیست کی میخواد ببینمون ما رو همه فراموش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدا همه چی به ادم داده بعدش بعضی میان میگن خدایا به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
من که دیگه از این زندگی بریدم آخه جز شرمندگی جلوی زن و بچم چیزی ندارم که بهشون بدم ،آخه یکی نیست بگه کدومتون میتونید با ماهی نهصد هزارتومن اونم با همه مزایا زندگی کنه ،مواد غذایی یک ماه رو هم نمیشه جور کرد چه برسه به لباس و مسافرت و پارک و این حرفا....خستم ...خیلی خسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ای کاش بجای افزایش حقوق سالانه 14 درصد از حقوق کم میکردند و بهمین اندازه از قیمت کل اجناس کم می شود
با این افزایش ها فقط مختصری به یک کارگر حقوق اضافه میشود
ولی
به تعداد تمام کالاها هم اضافه می شود
مسئولین لطف کنن مثل یارانه ها که ثابت موند قیمت همه کالاها رو ثابت کنند و افزایش نداشته باشه اضافه حقوق نمی خواهیم
اضافه حقوق وقتی ارزش داره که قیمت ها ثابت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
عرق کارگر خشک نشده پولشو بدین متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این حرفها دردی ازمردم بیچاره دوا نمیکند مسئولین اگرمیدونستنداقدام میکردندنه اینکه فقط گرونیا وبدبختی برامردم درست کرده اند بیچاره ماایرانیا به کجا میرویم چی به سرمون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این حرفها دردی ازمردم بیچاره دوا نمیکند مسئولین اگرمیدونستنداقدام میکردندنه اینکه فقط گرونیا وبدبختی برامردم درست کرده اند بیچاره ماایرانیا به کجا میرویم چی به سرمون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
لطفا تا اخر بخوانید:
سلام به تمامی گارگران زحمت کش از جمله پدر خودم.

این بنده حقیر هرگز موافق با افزایش حقوق نبودم. چون :
فرض کنید 1 نفر در یک ش رکت لبنیاتی مشغول به کار است. ماهی 1 ملیون حقوق دریافت می کند و قیمت یک کارت شیر که می خره 5000 تومان هستش
حالا فرض کنید حقوقش بشه 2 ملیون اون شرکت مجبوره برای این که جوابگوی سود و حقوق کرگراش باشه قیمت همون شیر بکنه 10000 تومان . حالا همون کارگر بدبخت باید اونو دوبله قیمت قبل بخره.

اینطوری شاهد گول خوردن خودمون می شیم . از یه طرف حقوق می ره بالا ولی از یه طرف دیگه صنایع مصرفی هم قیمتش بالا می ره و می شه از این جیب به اون جیب. و اینطوری میشه که حقوق ها هر سالا بالا می ره ولی باز می بینیم 10 روز اول ماه حقوق تمامه .

پس باید پول ما ارزش پیدا کنه و وقتی 1 ملیون تومان حقوق دریافت می کنیم بتونیم از مخارج هزینه بر بیایم
Germany
ثقغفغع
۲۱:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من به خاطر کاهش جمعییت مخالف افزایش حقوق کارگرانم ولی با حساب سر انگشتی شما مخالفم اگه حقوق را افزایش دهیم باعث رونق در خرید وفروش میشود وهم کارفرما و هم کارگر سود میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ضریب حقوقی کارکنان همه ساله متناسب با نرخ تورم(؟) تغییر می کند و اگر نرخ تورم ثابت بماند آیا ضریب حقوقی کارکنان افزایش می یابد؟به یقین شاهد هیچ گونه افزایشی نخواهیم بود.
درحقیقت حفظ رابطه تورم با ضریب حقوقی کارکنان مانع کاهش و یا افزایش حقوق می گردد و قدرت خرید حقوق بگیران با تورم منعادل می شود.
در نتیجه افزایش حقوق کارکنان اساسا مد نظر نبود
پس افزایش ضریب حقوقی هیچگاه به معنی افزایش حقوق نباید تلقی شود بلکه به منزله جلوگیری از کاهش حقوق کارکنان در اوضاع اقتصاد بیمار و تورمی جامعه باید به حساب آورد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوبه که خودتون این چیزا رو میدونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
هیچ کس به فکر مردم و ملت نیست
Germany
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
به بچه این حقوق مارو پول تو جیبی بدن قهر میکنه.اونوقت میخوان با این حقوق هم قسط بدیم ,هم اجاره خونه,هم خوردوخوراک و لباس,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ضریب حقوقی کارکنان همه ساله متناسب با نرخ تورم(؟) تغییر می کند و اگر نرخ تورم ثابت بماند آیا ضریب حقوقی کارکنان افزایش می یابد؟به یقین شاهد هیچ گونه افزایشی نخواهیم بود.
درحقیقت حفظ رابطه تورم با ضریب حقوقی کارکنان مانع کاهش و یا افزایش حقوق می گردد و قدرت خرید حقوق بگیران با تورم منعادل می شود.
پس افزایش ضریب حقوقی هیچگاه به معنی افزایش حقوق نباید تلقی شود بلکه به منزله جلوگیری از کاهش حقوق کارکنان در اوضاع اقتصاد بیمار و تورمی جامعه باید به حساب آورد...
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدا به فریاد ما کارگران برسد بااین حقوق کم و دو اولاد و مستاجر. از دست بعضی مسئولین به خدا شکایت میکنیم.
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدا به فریاد ما کارگران برسد بااین حقوق کم و دو اولاد و مستاجر. از دست بعضی مسئولین به خدا شکایت میکنیم.
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام
اخه انصافه که یکی 800 بگیره یکی دیگه 8میلیون پدر من 15 سال سابقه داره با 900 تومن اونم اضافه کار در شرکت کار میکنه و مخارج 6 نفر میده اخرش هم به هیچ جایی نرسیده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
اینایی که نوشتین عین واقعیته ممنون.
اما واقعی تر از این حرفها اینه که با حرف هیچی تغییر نمیکنه
-
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما کارگران شکایت خودمون رو می بریم پیش فاطمه زهرا(س)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خب بعدش چی واقعا فک میکنید با این حرف زدن ها درست میشه .......
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
اینها که میان نرخ افزایش حقوق تعیین میکنند آیا توان آن را دارند با این حقوق خودشان هم زندگی کنند. الان که من تازه متاهل کرایه خانه و وام ازدواج و غیره باین 814 تومان پیش نمیره مجبورم دنبال دو شغل بگردم
Iran (Islamic Republic of)
amin
۱۰:۴۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوبه شما وام ازدواج ت رو گرفتي
من اونم نگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام. بنده به مدت 8 سال در وزارت نفت به صورت 3 سال شرکتی و 5 سال قرارداد مدت موقت در حال کار هستم. مدرک کارشناسی ارشد فنی دارم کتاب تالیف نمودم مقاله دارم و اختراع به ثبت رساندم و کارم هم فنی هست. قرارداد مدت موقت در زمان دولت قبل ایجاد شد و هدفش تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و کوتاه شدن دست پیمانکاران تامین نیروی انسانی دستگاه های دولتی بود. حال با آمدن دولت جدید تکلیف چیست؟آیا میخواهند با حقوق حدودا 1 مبلیون و عدم برنامه برای تعیین تکلیف حقوق و یا تبدیل وضعیت مارا فراری دهند( خارج از کشور یا شغل دیگر در داخل)؟ چه عدالتیست که میز کنار دست من باید ماهیانه 6 میلیون و کلی مزایا دریافت نماید و بنده باید 1 میلیون دریافت کنم در حالی که بنده از مدرک، تجربه و ... بالاتری دارم و فقط ایشان رسمی است و بنده قرار داد مدت موقت؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر عدالت بود ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
درد منم همینه
کارمند اداره برقم با حقوق 950 هزار. به هرکی میگم باور نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
بخاطر اینکه اماری که میدن، اشتباه در نیاد، نرخ تورم رو دارن میارن به سمت تک رقمی!!! دقیقا برعکس هست. شما اگه نرخ افزایش قیمت رو به سمت 100 درصد هم ببرید، بازم نمیتونید از آمار خودکشی قشر ضعیف جامعه کم کنید.
بعضی از دوستان، اینقدر قشنگ حرف به فکر کارگر هستیم رو میزنند که انگار خودشون کارگر هستند.
درد کارگر ایرانی بجز حقوق کم اینه که کسانی میخوان از حقشون دفاع کنند که یک روز هم کارگر نبودند.
یک مدیر با حقوق ثابت 3 میلیون تومان+پاداش و حق ماموریت که کارگر رو درک نمیکنه.
بعدا همین جناب مدیر با نامه نگاری ها، به بالاتر خبر میده که این پایین همه چیز خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
اولا باتشکر از اخبار بروزتون
دوما اینکه همه این ها در حد حرفه ولی کو عمل
تا کسی پای حرفشون ننشسته عمرا اگه باورشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدایا خودت به داد ما 'برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
تکلیف کارگران شرکتی دستگاه های دولتی چی میشه؟ تا کی باید شرکتی باقی بمانند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
پدر من کارگره به زور داریم زندگی میکنیم...
۱۲
آخرین اخبار