شهرکرد؛

مبارزه با آفت سِن در کشتزارهای چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، از مبارزه با آفت سن در سطح 5 هزار و 900 هکتار از کشتزارهای گندم و جو استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ابراهیم شیرانی گفت: طی سال های اخیر، به دلیل خشکسالی و زمستان های گرم، آفت سن در سطح مزارع چهارمحال و بختیاری شیوع یافت و موجب خسارات کمی و کیفی بویژه به محصول گندم استان شد.

وی افزود: مبارزه با آفت سن تا کنون در سطح 5 هزار و 900 هکتار از مزاع گندم و جو استان انجام شده که شامل حدود 4 هزار و 900 هکتار گندم دیم و آبی و نزدیک به یک هزار هکتار جو آبی و دیم است.

شیرانی اضافه کرد: مبارزه با آفت سن در مناطق گرم استان مثل لردگان و اردل، از ابتدای فروردین ماه آغاز شده است.

وی، با بیان اینکه مبارزه با سِن، به عنوان یکی از آفات کلیدی مربوط به دو محصول استراتژیک مزارع استان یعنی جو و گندم، در دستور کار جهاد کشاورزی است، گفت: اطلاعیه ها و پیش آگاهی های لازم نیز به کشاورزان داده می شود تا ضمن مبارزه به موقع با این آفت، عملکرد و راندمان مطلوب مزارع محقق شود.

مدیر حفظ نباتات اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سن های زمستان گذران یا سن مادر می تواند باعث کاهش کمی و افت عملکرد محصول گندم شود و سن های پوره و سن 2 و سن بهاره با توجه به تأثیری که بر روی محصول گندم و دانه های آن می گذارد، باعث کاهش کیفیت محصول گندم و همچنین کاهش کیفیت نانوایی محصول می شود. 

گفتنی است: امسال، 83 هزار و 750 هکتار از اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به کشت پاییزه گندم و جو آبی و دیم اختصاص دارد که 62 هکتار آن، مزارع گندم شامل 24 هزار و 200 هکتار گندم آبی و 37 هزار و 800 هکتار گندم دیم، و 22 هزار هکتار آن، مزارع جو شامل 7 هزار و 250 هکتار جو آبی و 14 هزار و 500 هکتار جو دیم است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار