گردهمایی اصحاب رسانه در هرات با موضوع تاثیرات اجتماعی و اقتصادی مهاجرت

اصحاب رسانه در هرات درباره تاثیرات اجتماعی و اقتصادی مهاجرت با تشکیل یک گردهمایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،این گردهمایی به میزبانی انجمن اجتماعی ژورنالیستان شمال افغانستان (سنجا) و ادارۀ همکاری افغان-آلمان در ولایت هرات دایر گردید.

در این گردهمایی بیش از ۸۰ ژورنالیست اشتراک ورزیده بودند و چند تن از کارشناسان در این زمینه سخنرانی نموده نظریات و اندیشه های خویش را توضیح دادند که از جمله سه تن کارشناس افغانی ( مرتضی رسولی، رئیس ریاست حمایت حقوقی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان؛ بشیراحمد بشارت، استاد و نمایندۀ فاکولتۀ اقتصاد پوهنتون هرات؛ و خلیل احمد پارسا، هماهنگ کنندۀ سازمانهای جامعۀ مدنی در ولایات غربی افغانستان ) در راس بحث ها قرار داشتند.

تمام سخنرانان اظهار داشتند که رسانه های افغانی می توانند نقش کلیدی را در ارتقای سطح آگاهی مردم دربارۀ پیامدهای منفی مهاجرت ایفا نمایند. آنها همراه با ژورنالیستان اشتراک کننده در گردهمایی توافق نمودند که مهاجرت راه حل درست رفع مشکلات افغانستان نیست. علاوه برآن، این امر بر رشد اقتصادی کشور و رفاه اجتماعی تأثیرات منفی می گذارد.

مرتضی رسولی گفت: "ما در همکاری با سایر وزارتهای کشور و سازمانهای بین المللی سعی می ورزیم که عودت کارشناسان افغانی را تشویق نمائیم. حکومت افغانستان پلانهای را مبنی بر ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خصوصی رویدست گرفته است.”

مرتضی رسولی در مورد سوال دربارۀ پلانهای درازمدت آن وزارت چنین پاسخ گفت: "وزارت مهاجرین و عودت کنندگان شماری از پلانهای کوتاه مدت و دراز مدت را هم برای مهاجرت و هم برای عودت آماده ساخته است که شامل یک پلان مفصل پنجسالۀ استراتیژیک می شود. این پلان در صفحۀ انترنتی آن وزارت موجود است.”

بشیراحمد بشارت در این مورد گفت که چنین مساعی در اثر مهاجرت تعداد کثیری مردم از افغانستان نقش برآب شد. این کار باعث ضیاع منابع بشری می گردد که خلاف منافع و نیازمندیهای کشور می باشد.

وی افزود که مهاجرت بالای پول افغانی نیز تأثیر خیلی زیاد داشته است. چون با بلندرفتن نرخ اسعار خرید محموله ها از خارج برای شرکتهای صنعتی گرانتر تمام می شود، این کار باعث کاهش مولدیت کشور گردیده و در نتیجه سطح کاریابی تنزیل می یابد.

به نقل از ودصم، خلیل احمد پارسا اظهار نمود: "من منحیث یک فعال مدنی مشاهده کرده ام که مهاجرت همواره بالای جامعه در مجموع تأثیر زیادتر دارد. هرگاه شمار زیادی از مردم کشور را ترک می گویند، دیگران نیز تشویق می شوند که راهی دیار بیگانگان شوند. به همین دلیل است که ما باید به چنین یک تصمیم از یک دیدگاه وسیعتر نگاه کنیم. خیلی مهم است که در این باره با مسئولیت برخورد نمائیم.”

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.