قم؛

شیوع بیماری دیابت در قم

شیوع بیماری دیابت در بین مردم قم رو به فزونی است به گونه‌ای که در حال حاضر یک ششم از جمعیت مردم این استان مبتلا به این بیماری هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ دیابت یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی درمانی و اجتماعی - اقتصادی جهان امروز محسوب می‌شود، به  طوری که بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری در جهان وجود دارند و افرادی زیادی نیز هستن که از بیماری خود بی‌خبرند.

دیابت زمانی بوجود می‌آید که در بدن به اندازه کافی انسولین تولید نشود و یا از انسولین تولیدشده در بدن به طور موثری استفاده نشود. بدن بدون انسولین نمی‌تواند انرژی مورد نیاز را از مواد غذایی مصرفی بدست آورد.

قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر هفته گذشته به قم طی دیداری که با مراجع تقلید و علما داشت به بیماری‌ای اشاره کرد که حاکی از شیوع خاموش آن در بین مردم ایران است، بیماری دیابت که به گفته وزیربهداشت در حال حاضر پنج میلیون ایرانی را در گیر کرده و ۹ میلیون نفر دیگر نیز مستعد این بیماری هستند

وی شعار امسال هفته سلامت را مباررزه با چاقی و دیابت عنوان کرد و در آماری دیگری در زمینه چاقی اعلام کرد که ۴۰ درصد مردم ایران از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند که این خود زمینه بسیاری دیگر از بیماری‌ها از جمله دیابت است و از سوی دیگر موجب افزایش هزینه‌های درمان در کشور می‌شود.

جمعیت قم نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرشماری شده و آمار نشان می‌دهد که یک ششم از جمعیت مردم این استان مبتلا به دیابت هستند.

حق ویسی، متخصص تغذیه اولین گزینه در پیشگیری از دیابت را فعالیت روزانه می‌داند و البته این گزینه را برای افرادی که به این بیماری نیز مبتلا شده‌اند نیز پیشنهاد می‌کند.

وی آرامش روانی را از دیگر گزینه‌های کنترل دیابت و عدم افزایش آن می‌داند و بر این نکته نیز تأکید دارد که در کنار فعالیت بدنی آرامش روحی نیز تأثیر زیادی در عدم ابتلا به دیابت دارد.

همچنین برنامه غذایی را جزو گزینه‌های بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به دیابت و حتی کنترل آن می‌داند و در این زمینه با صراحت بر این مطلب تأکید می‌کند که نباید بیماران دیابتی را با برنامه‌های غذایی سخت آزرده خاطر کرد.

حق ویسی، ۶ وعذه غذایی را برای بیماران مبتلا به دیابت پیشنهاد می‌کند که در کنار سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام باید بدان توجه کنند که این سه وعده در ساعات ۱۰ صبح، ۴ تا ۵ بعد از ظهر و آخر شب است که به عقیده این متخصص تغذیه، وعده آخر شب باید یک لیوان شیر ولرم باشد.

مبتلایان به دیابت نباید به هیچ عنوان به شکل خودسرانه اقدام به افزایش میزان انسولین تزریقی کنند

حق ویسی مصرف خوراکی‌های دارای فیبر مانند سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌ها، و غلات کامل را از جمله غذاهای مهم برای افراد مبتلا به دیابت معرفی کرده و پرهیز از غذاهایی که با قند و شکر تهیه شده و روغن‌ها را از دیگر خوراکی‌هایی عنوان کرد که باید از آن پرهیز شود.

متخصص تغذیه میزان قند خون نرمال را بین ۷۰ تا ۱۰۰ می‌داند و بیان می کند قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۴ مرحله پیش دیابت و از ۱۲۴ به بالا به عنوان قند خون خطرناک محسوب می‌شود.

آمار مبتلایان به دیابت و گسترش خاموش این بیماری، مراجعه مستمر به پزشک و انجام آزمایش قند خون و رعایت نکات بهداشتی و غذایی و ورزش و به عبارتی اصلاح شیوه زندگی می‌تواند گام بزرگی در پیشگیری از این بیماری باشد.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار