بهره برداری از طرح تولید نمک به روش هیدرومیلینگ در شرکت معدنی املاح ایران

شركت معدني املاح ايران سال 1363 با هدف اكتشاف، استخراج و فرآوري نمك هاي صنعتي بخصوص سولفات سديم و كلرور سديم تاسيس شد. اين شركت سال 1375 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد و به شركت سهامي عام تبديل گرديد. و امروزه يكي از اعضاي انجمن صنفي توليد كنندگان نمك تصفيه ايران مي باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اين شركت در حال حاضر داراي سيستم مديريت يكپارچه (IMS) شامل:

1-      ISO 9001: 2008  در زمينه مديريت كيفيت

2-      ISO 14001: 2004  در زمينه مديريت محيط زيست

3-      ISO 18001: 2007  در زمينه مديرت ايمني و بهداشت حرفه اي

از شركت ACS انگلستان در هر دو مجتمع گرمسار و اراك مي باشد.

شركت معدني املاح ايران همچنين داراي گواهينامه ايمني و بهداشت مواد غذايي

(HACCP, ISO 22000:2005) از همان شركت ACS انگلستان مي باشد.

شركت معدني املاح ايران در سال 1385از طرف وزارت صنايع و معادن بعنوان واحد نمونه صنعتي و درسالهاي 1386 و 1388 از طرف سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بعنوان واحد نمونه كيفي در سطح ملي شناخته شد.

اين شركت در حال حاضر داراي گواهينامه تاييد صلاحيت آزمايشگاه در سطح كشور در زمينه آزمايشات مختلف نمك و سولفات سديم از طرف سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مي باشد.

در بيست و ششمين سفر استاني دكتر حسن روحاني رئيس جمهور ايران اسلامي و كاروان تدبير و اميد به استان سمنان طرح توليد نمك به روش هيدروميلينگ شركت معدني املاح ايران (در این روش بعد از شستشوی سطحی اولیه که منجر به تمیز شدن ظاهری نمک میگردد آن را در دستگاهی موسوم به هیدرومیل وارد نموده که در این دستگاه کریستال های نمک در معرض آب و با فشار بالا قرار می گیرند.در اثر این فشار و ضربه ، کریستال های نمک تا حدی شکسته شده و ناخالصی های متراکم در کریستالهای نمک آزاد میشود.در مراحل بعد این ناخالصی ها در تینکرها و نیز سانتریفوژ جدا می گرد) توسط مهندس نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت به بهره برداري رسيد.

در حاشيه آئين افتتاحيه فرصتي دست داد تا بامهندس علي اكبر ساداتي مدير عامل كارآفرين و توانمند صنعت كشور و اين واحد توليدي صنعتي در رابطه با طرح توسعه به بهره برداري رسيده به گفتگو بنشينيم. در  ذيل ماحصل اين گپ و گفت از منظر نگاه شما مي گذرد.


بهره برداری از طرح تولید نمک به روش هیدرومیلینگ در شرکت معدنی املاح ایران

مهندس ساداتي مدير عامل شركت معدني املاح ايران در آغاز اظهار داشتند: عمليات اجرايي طرح توليد نمك به روش هيدروميلينگ در آبان ماه 1393 و در جنب واحد موجود نمك تصفيه اين شركت آغاز گرديده و ظرف مدت 18 ماه به بهره برداري رسيد. وي تصريح نمود: در زماني كه شركت تصميم به احداث اين واحد توليد گرفت هيچ يك از شركتهاي اروپايي بعلت تحريم حاضر به ارائه دانش فني و فروش ماشين آلات و تجهيزات اين طرح نشدند و لذا كارشناسان اين شركت با توجه به تجربه حاصل از واحد موجود نمك تصفيه و مطالعات و بررسي هاي لازم بر روي روشهاي متداول توليد نمك به روش هيدروميلينگ و بازديد از واحدهاي موجود در كشورهاي اسپانيا و هندوستان، اقدام به طراحي روش توليد و تهيه نقشه هاي ساخت ماشين آلات و تجهيزات نمودند.


بهره برداری از طرح تولید نمک به روش هیدرومیلینگ در شرکت معدنی املاح ایران

مهندس ساداتي اظهار داشتند: براي ساخت اين ماشين آلات و تجهيزات تماما از امكانات و توانائي هاي سازندگان داخلي استفاده گرديد و براي حفظ نقشه ها تعدادي از ماشين آلات خاص و ويژه مانند آسياب تر و دستگاه هيدروميل در واحدهاي داخل شركت ساخته شد. ايشان در بخش ديگري از سخنان خود بيان داشتند: ميزان سرمايه گذاري اين طرح مجموعا 70 ميليارد ريال و ميزان ارز براي آن نيز فقط 80 هزار دلار بوده است. ظرفيت اسمي اين طرح براي يك شيفت كاري 40 هزار تن در سال مي باشد. ميزان اشتغال مستقيم ايجاد شده در اين طرح 30 نفر در هر شيفت مي باشد. وي افزود: روغن هيدروميلينگ روش اقتصادي و ساده اي مي باشد كه در مقايسه با روش تبلور مجدد انرژي و آب بسيار كمتري مصرف مي نمايد به نحوي كه در اين روش براي توليد هر تن محصول استاندارد، مصرف گاز95 درصد، مصرف برق بيش از 45 در صد و مصرف آب بيش از 90 درصد نسبت به ساير روش ها كاهش مي يابد. مديرعامل شركت معدني املاح ايران بيان داشت: در اين روش ضمن توليد نمك با مشخصه هاي استاندارد، دانه بندي محصولات توليدي نيز از 150 تا 2 هزار ميكرون قابل تنظيم مي باشد. و لذا برخي از رشته ها و صنايع مانند نمك حفاري چاه نفت  و يا توليد پنير به روش uf كه نياز به نمك با دانه بندي مخصوص  دارند مي توانند مصرف كننده نمك توليدي اين روش باشند. مهندس ساداتي در بخش پاياني سخنان خود تصريح نمود: بديهي است نمك توليدي در اين روش بعنوان نمك خوراكي براي خانوار و نمك براي صنايع غذايي نيز كاربرد خواهد داشت.

منبع : pr

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۲۲:۴۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
همین نمک تصفیه شده در بسته بندی به نام نمک دریایی در بازار به فروش میرسد. با شماره پروانه بهره برداری از وزارت صنعت معدن. این یعنی تقلب و فریب مردم.
آخرین اخبار