اویل پرایس: کشف نفت شیل در ایران باعث اشباع بازار جهانی نمی‌شود

اویل پرایس در گزارشی نوشت: کشف میدان نفت شیل در ایران، پرسش‌های بسیاری را در خصوص بازار نفت جهانی ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "اویل پرایس"؛ محمدرضا کمالی، رئیس مرکز پژوهش و توسعه صنایع در وزارت نفت ایران، هفته گذشته از کشف منبع جدید نفت شیل در منطقه لرستان خبر داد. این خبر پس از اعلام کشف دو منطقه نفت شیل در کرمان و سمنان در سال گذشته رخ داده است.

خبری خوب برای ایران

ایران با داشتن ذخیر 158 میلیارد بشکه نفت، چهارمین دارنده نفت در جهان محسوب می شود. این کشور همچنین دارای 34 هزار میلیارد متر مربع گاز طبیعی است که آن را به بزرگ ترین دارنده گاز در جهان تبدیل کرده است. اگرچه این کشف ذخایر ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، به دلیل هزینه بالای آن بعید به نظر می رسد این کشور در آینده نزدیک به استخراج نفت شیل بپردازد.

در حال حاضر هزینه تولید نفت معمولی 10 دلار به ازای هر بشکه است، در حالی که تولید نفت شیل میان 40 تا 80 دلار به ازای هر بشکه هزینه می برد. به همین علت، تولید نفت شیل با بهای فعلی آن گزینه ای نامناسب است؛ اما با افزایش بهای نفت به بیشتر از 70 دلار به ازای هر بشکه، ایران ممکن است به استخراج آن رو آورد.

با تنش موجود در روابط ایران و عربستان، این کشف جدید می تواند موقعیت ایران در منطقه را تقویت کند و روحیه این کشور را بهبود بخشد، هرچند هنوز استفاده از این فرصت ممکن نیست.

آیا عربستان باید از اکتشاف جدید ایران نگران شود 

عربستان سعودی با ذخیره 266 میلیارد بشکه نفت، دومین کشور دارنده نفت در جهان محسوب می شود. این کشور بزرگ ترین تولید کننده نفت در جهان است و می تواند در صورت نیاز تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در حالی که نفت شیل آمریکا دردسرهایی برای عربستان ایجاد کرد، نفت شیل ایران از این ظرفیت برخوردار نیست. با این حال اختلافات ایران و عربستان بر سر قدرت منطقه همچنان ادامه خواهد داشت و عربستانی ها احتمالا کشف جدید ایران را تهدیدی برای خود می پندارند.

آیا این اکتشاف تولید نفت شیل آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد؟

کشف ذخایر نفت شیل در ایران، تهدیدی فوری برای نفت شیل آمریکا محسوب نمی شود؛ بیشتر به این دلیل که نفت شیل آمریکا در حال رقابت با تولید کنندگان سنتی نفت است. تولید کنندگان آمریکایی توانسته اند با کاهش هزینه تولید از بشکه ای 80 دلار به بشکه ای 20 تا 30 دلار، به موفقیت قابل توجهی دست یابند.

آیا این اکتشاف باعث اشباع بازار نفت می شود؟

اگر چه ایران امیدوار است سطح تولید نفت خود را به تولید پیش از تحریم های جهانی برساند، این کشور در این زمینه در حال حرکت محاسبه شده است. تهران علاقه ای به اشباع بازار نفت جهانی و کاهش بهای طلای سیاه ندارد. به همین علت، بعید به نظر می رسد این کشور در آینده نزدیک به تولید نفت شیل بپردازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
خداوندبه مردم ایران که بامحبتن ازاول لطف داشته.ولی چه فایده منی که مادرم سره زمینهای کشاورزی واسه مردم کارمیکردکه من دانشگاه آزاددرس بخونم وحالابالیسانس عمران بیکارم ومیخوام خودکشی کنم.که دیگه صورته رنج کشیده ی مادرم رونبینم.حالااینکه اینجاپست گذاشتم هم واسه این بودکه اگه این نفت واسه اعراب خرج نشه میشه ایجاداشتغال کرد.
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
نفت داریم ولی،چه فایده پولش کجا میره هرچند این سایت نظر منو نمیذاره واقعا کجا میره بعدشم نفت مال مردم حق ماست ولی مگه بهمون میدن
Germany
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
نفت شیل چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدایا شکرت
آخرین اخبار