یزد؛

اجرای تئاتر، تأثیر مثبت در روابط اجتماعی معلولان ذهنی

فهیمه بصیری کارشناس وکارگردان ابرکوهی: اجرای تئاتر، تأثیر مثبت در روابط اجتماعی معلولان ذهنی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ از یزد؛ کارگردان تئاتر "خورشید و یخ" گفت: معلولان با اجرای تئاتر توانستند به راحتی توانایی های خود را نشان داده و پیشرفت بالایی داشته باشند، که این امر تأثیر مثبتی در روابط اجتماعی آنها داشت.

فهیمه بصیری کارشناس وکارگردان تئاتر «خورشید و یخ» گفت: این تئاتر یکی از نمونه کارهای هنری معلولان ذهنی مرکز شکوفه های امید ابرکوه می باشد، که مورد استقبال عمومی قرار گرفت.
این کارگردان ابرکوهی ادامه داد: اولین تجربه کاری من تقریبأ در 14 سالگی با کارگردانی تئاتر "آرش" که در جشنواره ابرکوه برنده سه جایزه شد، آغاز شد.

وی بیان کرد: تا کنون چندین تئاتر با موضوعات متنوع و با اقشار مختلف کار کردم، که یکی از آنها "خی جو" تئاتر دانش آموزی بود و مقام اول کارگردانی کشور و دیگری تئاتر "شب هنگام" بود، که در جشنواره دانش آموزی مرحله استانی مقام سوم را کسب کرد.
بصیری خاطر نشان کرد: سال 86 زمانی که هنوز فعالیتی از تئاتر معلولان در استان یزد به چشم نمی خورد، اولین کار را در مرکز شکوفه های امید شروع کردیم و حدود هفت سال است که با جامعه معلولین همکاری دارم.

وی تصریح کرد: صداقت و پاکی این بچه های معلول انگیزه ام را برای کار با آنها بیشتر می کند. وقتی با این قشر جامعه کارهای تئاتر را تمرین می کنم، به نوعی نیازهای خودم برآورده می شود. در واقع آنها به من نیاز ندارند، بلکه من به آنان نیاز دارم.

بصیری تاکید کرد: همه می دانند که علاقه و شور و اشتیاق، رمز اصلی موفقیت در فراگیری هر هنر و مهارتی، است. زمانی به علت ادامه تحصیل، وقفه ای پس از اولین کار در این مرکز برایم پیش آمد که به مدت 2 سال از فعالیت با این پاکدلان جا ماندم. تقاضاهای مکرر و پیگیری های دوباره خود آنها باعث شد دوباره کار را شروع کنم.

وی افزود: معلولان با اجرای تئاتر توانستند به راحتی خود را به جمع نشان دهند و پیشرفت بالایی داشته باشند، که این امر تأثیر مثبتی در روابط اجتماعی آنها داشت.

استعدادها و ظرفیت هایی در معلولان ذهنی وجود دارد که با شناسایی و هدایت کردن آنها می توان زمینه پیشرفتشان را مهیا کرد.

کارگردان تئاتر معلولان عنوان کرد: اگر چه مشکلات جسمی بچه ها باعث می شد، کمی در تمرینات دستم بسته شود، ولی مدت زمانی را که صرف آموزش بچه های معمولی و آماتور می کنم، صرف آموزش بچه های معلول هم می کنم و در یادگیری تفاوت چندانی ندارند. نمایش خورشید و یخ پس از سه ماه تمرین آماده شد.

بصیری در پیام آخر خود ضمن درخواست از مردم و خانواده ها جهت حمایت این بچه ها، گفت: امیدوارم همه کسانی که در عرصه هنر تئاتر و بازیگری فعالیت دارند، با جامعه معلولان نیز همکاری های لازم را داشته و از استعدادهای آنها حمایت کنند، زیرا کارکردن با معلولان انرژی بخش و شادی آفرین است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار