طرح تحول سلامت دو ساله شد/ طرح تحول نظام سلامت، یک جراحی بزرگ و موفق

طرح تحول نظام سلامت دومین سالروزش را پشت سر می گذارد و همچنان برای جشن گرفتن به ثمررسیدن آن زمان نیاز است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛تحولی خلاصه شده درچهار کلمه ، به پایان مسیر دو سالگیش نزدیک می شود. در این خانه از دولت، اقدامی بی همتا بود تا برنامه جامعه اقدام مشترک، در کنارش، دولت تدبیر را از نور امید درخشان تر کرد. 

طرح تحول نظام سلامت، کودکی که نطفه اش به محض ورود وزیر بهداشت کنونی به مجلس، بسته شد و اکنون کودکی نوپا است. رنگ و رویی تازه به سیستم بهداشتی و درمانی بخشیده است اما به تعبیر برخی این رنگ و لعاب ها تظاهری بیش نیست. 

طرح تحول سلامت سه ساله شد/ طرح تحول نظام سلامت، یک جراحی بزرگ و موفق

معاون اول وزیر بهداشت تعبیر تظاهری بودن تحول نظام سلامت را گل به خودی می خواند و می گوید: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزیر اقتصاد ، اعضای قوه مقننه و رئیس مجلس مثل کوه پشت طرح تحول نظام سلامت ایستادند و مشکل اصلی سطوح میانی کشور است. 

اجازه دهید نظرات مخالف اهل سیاست بازگو نشود 
افراد معدودی از جنس سلامت معتقدند طرح تحول، سلامت را از یاد برده و مجریان آن ،نظرات این چنینی را توهمی بیش نمی دانند.  

حریرچی می افزاید: دوستان در این حوزه با تفکرات جزمی، انتقاداتی از روی دلسوزی را مکرر بیان می کنند اما علی رغم اینکه وزارت بهداشت از تمام گروه های سیاسی، ترکیبی را در خود گنجانده است و این گروه ها طرفدار طرح تحوا نظام سلامت هستند، همچنان برخی گروه های سیاسی به دلایل سیاسی با این طرح مخالفت می کنند. 

معاون اول وزیر بهداشت در خصوص این دلایل سیاسی توضیحی ارائه نداد و گفت: اجازه دهید نظرات مخالف اهل سیاست بازگو نشود. 

بسیار راضی هستیم 
قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت معتقد است: تاکنون طرح تحول نظام سلامت پیشرفت های زیادی داشته است و انتقاد از طرح با گذشت فقط دو سال از سن اجرایی شدن آن، کار منصفانه ای نیست. البته انتقاد سازنده به طور قطع سازنده است اما باید سعی شود به تخریب ختم نشود. 

وزیربهداشت با احساس رضایت عنوان می کند: از روند پیاده سازی این طرح در دوسال اخیربسیار راضی هستیم. البته بخش عظیمی از تحول باقی مانده و راه طولانی در پیش است.  

طنابی که بودجه را از چاه سه ساله بیرون کشید 
بودجه سلامت سه سال بود که نه رشد داشت و نه ثبات. حریرچی علت این کاهش را تحریم، تورم و مشکلات مدیریتی دانست. 

آمارها نشان می دهد در سال 1389، میزان اعتبار اختصاص یافته از درآمد ناخالص ملی هفت و سه دهم درصد بود که در سال های 1391 و 1392 به ترتیب به شش و 9 دهم و شش و شش دهم کاهش یافت. 

معاون اول وزیر بهداشت میزان اعتبار اختصاصی دو سال قبل را تاسف بار می داند و ادامه می دهد:بعد از کلید خوردن طرح تحول سلامت اعتبار را به هفت و نیم درصد درآمد ناخالص ملی رساندیم. اوضاع بعتر شده است اما همچنان رسیدن به حد مطلوب از وضعیت کنونی فاصله دارد. 

کمبودها به صفر نرسیده است 
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا ودار، بخش عمده ی تاثیر طرح تحول سلامت را متوجه مردم می داند و می گوید: خوشبختانه توانسته ایم از طریق کاهش پرداختی بیمار در سیستم های بهداشتی و درمانی، رضایتمندی مردم را افزایش دهیم. 

وی همچنین به طور خاص به وضعیت حوزه ی دارو در دو سال اخیر اشاره می کند:تلاش برای تسهیل دسترسی مردم به دارو در این دو سال نتیجه داده است. البته هنوز نتوانسته ایم کمبودها را به صفر برسانیم و اکنون با کمبود 30 قلم از چند هزار قلم موجود در بازار مواجه هستیم. 

مردم در آرامش اند 
وزیر بهداشت از قرارگیری طرح تحول سلامت در اولویت های دولت ابراز خرسندی می کند و می گوید: اجرای این طرح که محوریت اصلی آن کاهش پرداختی در حوزه ی درمان، از جیب مردم بود، جامعه را به آرامش رسانید. 

این طرح به علت گرفتاری های موجود در بحث سلامت، بزرگترین دغدغه بشری ،مطرح شد.کم و کاستی ها در طرح تحولی به عظمت یک جامعه ،طبیعی قلمداد می شود. فرصت ها بسیار است اما در این میان باید منتظر ماند و دید با گذر سال ها، جمعیت کدام طرف جبهه طرح تحول نظام سلامت روزافزون می شود. 

اما در این میان این مردم هستند که از مخالفت ها و موافقت ها تاثیر و به مراتب، به علت حساسیت بحث سلامت و درمان، آسیب می پذیرند. حواسمان باشد ماهیت برنامه ریزی و پیاده سازی کوچکترین طرح ها تا بزرگترین تحولات، تسهیل و بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه است.  
 
گزارش از یاسمن قاسمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
آواز دهل شنیدن از دور خوش است
هنوز گذرتان به بیمارستان نیفتاده
اینقدر پرسنل بخصوص حفاظت بر مردم فشارمی آورند تا مردم به سمت بخش خصوصی بروند.
خدا همه را اصلاح کند
آخرین اخبار