آبادان؛

تولید فراورده های نفتی با ارزش از پسماندهای نفتی در خرمشهر

مینی پالایشگاه خرمشهر با استفاده از پسماندهای نفت روزانه 8 هزار لیتر فراورده با کیفیت نفتی تولید میکند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ قریب به  یک قرن است که مشعلهای پالایشگاه آبادان پسماندهای  پالایش نفت خام را که فن‌آوری بازیافت آنها در کشورمان وجود نداشت می سوزاندند. و این  سرمایه ای ارزشمند سالیان متمادی به هدر میرفت.

 همه کسانی که در این شهر زندگی میکنند با شعله های افروخته مشعل های پالایشگاه آبادان  آشنا هستند.شعله هایی که پسماندهای نفتی را می سوزاند در حالی اگر فن آوری لازم وجود داشته باشد می توان از این پسماندها فراورده های با ارزشی را تولید و از هدر رفت آنها جلوگیری کرد.اما اکنون  با وارد مدار شدن نخستین مینی پالایشگاه کشور در خرمشهر از کم ارزشترین پسماندهای نفتی فراورده هایی ارزشمند تولید می شود.

عفراوی معاون تولید مینی پالایشگاه خرمشهر در این زمینه گفت : طراحی اولیه این واحد بر این اساس بوده است که صددرصد بومی باشد و از تجهیزات خارج از کشور اصلا استفاده نشود در واقع در صدد بودیم تا واحدی را احداث کینم که تماما متکی به دانش داخلی باشد.

شارعی مدیر تولید پالایشگاه خرمشهر نیز گفت : این پالایشگاه طراحی  شده که هم با نفت خام  و هم با میعانات گازی کار کند. و حتی برای کار با نفت نیز برج خلع هم برای آن در نظر گرفته شده است که بتوانیم با آن قیر هم تولید کنیم.بنزین ، گازوییل وقیرهای پلیمری همه فراورده هایی هستند که در این پالایشگاه از میعانات گازی بدست می آید. فراورده هایی این پالایشگاه با کمترین درجه آلودگی و بهترین درجه بهسوزی تولید می شوند.

حاج حسن پور مدیر کیفیت پالایشگاه خرمشهر در این زمینه گفت : بنزین نامرغوب در این واحد کوچک پالایشگاهی تبدیل به بنزینی بسیار با کیفیت می شود و نمونه تولیدی این واحد با محیط زیست بسیار سازگار است و با استانداردهای یورو چهار کاملا مطابقت دارد.

گلابوند مدیر اجرایی پالایشگاه نیز افزود :خوراک این واحد پالایشگاهی میعانات گازی سبک است که از آن بنزین با کیفیت مرغوب، نفت سفید و گازوییل استحصال می شود.

کیفیت فراورده های تولیدی این پالایشگاه  در درجه ای از کیفیت قرار دارد که می توان حتی آنرا به کشورهای اروپایی صادر کرد.تولیدات این پالایشگاه صادراتی است و با کیفیت مرغوبی که دارد قابل عرضه به مصرف کنندگان خارجی است.که این خود بهترن راه برای جلوگیری از خام فروشی نفت است  . اما متاسفانه در سر را  صادرات این محصول سود آور موانعی وجود دارد.
هادیان قائم مقام مدیر عامل پالایشگاه خرمشهر گفت: متاسفانه مشکلات گمرکی گریبان این واحدتولیدی را گرفته  و بیش از 14 ماه است که نتوانسته ایم حتی لیتر از محصولات این پالایشگاه را به خارج ازصادر کنیم.


حالا که اقتصاد کشورمان نفتی است و صادرات غیر نفتی نقش کمتری در پویایی آن دارد اقدام و عمل برای صادرات غیر نفتی ارز آورتر است تا خام فروشی.

در این پالایشگاه روزانه 8 هزار لیتر انواع فراورده های نفتی تولید می شود و اگر موانع صادراتی آن بر طرف شود می تواند تاثیر به سزایی در گسترش صادرات محولاتت حاصل از نفت داشته باشد و جلوی خام فروشی نفت گرفته شود.زیرا فروش محصولاتی نفتی چندین برابر خام فروشی نفت برای کشورمان ارز آوری دارد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.