نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی(2)؛

افزایش تولید گاز کشور/ صادرات روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه 70 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود، گفت: انتظار داریم این میزان به مرز 1.2 میلیارد مکعب در روز افزایش پیدا کند.

تولید گاز کشور به مرز 1.2 میلیارد مکعب در روز افزایش می‌یابد/ صادرات روزانه 200 میلیون متر مکعب به کشورهای همسایهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیز‌الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت گاز دوران مختلفی را سپری کرده گفت: فلسفه تاسیس این شرکت بیشتر بر مبنای صادرات گاز بوده است به طوری که از زمان تاسیس (1344) تا 57 که در مقطع انقلاب اسلامی بود 70 تا 80 درصد صادرات گاز را انجام می‌داد.

رمضانی ادامه داد: سیاست کشور بر این است که علاوه بر تامین گاز مورد نیاز داخل صادرات گاز را در دستور خود داشته باشد.

وی ادامه داد: توسعه پالایش خطوط انتقال در حال حاضر با سرعت بیشتری جلو می‌روند و پیش‌بینی می‌شود ظرف چند سال آینده تمام نقاط کشور به شبکه گاز متصل شوند بنابراین این امکان وجود دارد که تا سال 1400 جایی وجود نداشته باشد که گازرسانی در آن منطقه انجام نشده باشد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه روزانه 700 میلیون متر مکعب تولید می‌شود گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه تولید گاز به 1.2 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت از این میزان حداقل 200 میلیون متر مکعب صادر می‌شود که این امر ارز  آوری بیشتری را برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

رمضانی ادامه داد:اولویت اصلی ما صادرات گاز به 15 کشور همسایه است که هم اکنون با سه کشور قرارداد منعقد کردیم به طوری که کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، عراق قرارداد تجاری داریم همچنین مذاکراتی را با دیگر کشورها از جمله عمان، کویت، افغانستان انجام دادیم.

رمضانی ادامه داد: بعد از صادرات گاز به کشورهای همسایه اولویت ما ارسال گاز به بازارهای هدف از جمله هند است همچنین صادرات گاز از طریق ال ان جی در دستور کار خود داریم.

رمضانی با بیان این که پس از کشورهای همسایه می توانیم بازار بزرگ هند، چین و اروپا را با خط لوله و ال ان جی هدفگذاری کنیم، گفت: برای حضور در بازار ال ان جی باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود تا در این بازار نیز سهم داشته باشیم.
 
وی در ادامه به برنامه های شرکت ملی گاز ایران برای افزایش حجم صادرات اشاره کرد و افزود: با افزایش تولید و ورود فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت صادرات روزانه 200میلیون مترمکعب گاز ایجاد می شود و با بهره گیری از طرحهای بهینه سازی می توان این مقدار را تا 350 میلیون مترمکعب نیز افزایش داد.
 
به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، هم اکنون بخش قابل توجهی از بخشهای خانگی، صنایع و نیروگاهی گازرسانی شده و طی چند سال آینده ظرفیت داخل کشور برای دریافت گاز اشباع می شود از این رو باید به سمت افزایش صادرات گاز گام برداریم.
 
وی ادامه داد: براین اساس از یک سو تولید گاز افزایش می یابد و از سوی دیگر با اجرای طرحهای بهینه سازی می توانیم مصرف داخل را کاهش دهیم و این صرفه جویی را به صادرات گاز اختصاص دهیم.
 
رمضانی درخصوص صرفه اقتصادی صادرات گاز نیز گفت: تولید گاز کشور رو به افزایش است و سهم همه بخشها از جمله تزریق، پتروشیمی ها و صنایع بزرگ و.... دیده شده و از منافع صادرات گاز می توانیم به توسعه صنعت کشور کمک کرده که این موضوع بسیار اقتصادی و منطقی است.
 
وی در پایان با اشاره به ورود شرکت ملی گاز ایران به 50 سال دوم فعالیت خود گفت: شرکت ملی گاز ایران دوران مختلفی را سپری کرده و دلیل تاسیس این شرکت صادرات گاز بوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، گاز ، همسایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار