هشدار سازمان ملل درخصوص شیوع گسترده ایدز در جهان

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد چنانچه طی پنج سال آینده تدابیری اتخاذ نشود، شیوع ایدز ممکن است به شکل نامحدودی ادامه پیدا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی که شنبه منتشر شد هشدار داد چنانچه طی پنج سال آینده تدابیری اتخاذ نشود، شیوع ایدز ممکن است به شکل نامحدودی ادامه پیدا کند. 

وی خاطرنشان کرد پیشرفتی که در مبارزه با این بیماری حاصل شده، سبب شده است از زمان اوج این بیماری در سال 2004، شمار قربانیان آن 42 درصد کاهش پیدا کند و امید به زندگی بیماران به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. اما به علت کمبود سرمایه گذاری این پیشرفت ها زیر سؤال می رود. 

بان کی مون گفت « مبارزه با ایدز، پویایی و راه های ملموس لازم را برای پایان دادن به شیوع این بیماری تا سال 2030 به همراه داشته است. اما اگر ما وضع کنونی را بپذیریم و در این حد باقی بمانیم، شیوع این بیماری در شمار بسیاری از کشورهایی که درآمد پایین یا متوسطی دارند از سرگرفته می شود و سرمایه گذاری های قابل توجهی که ما برای آن متعهد شده ایم و جنبش های عظیم انسانی برای دفاع از حقوق سلامت، بیهوده خواهند بود. 

بنابراعلام تهیه کنندگان این گزارش، برای آنکه تا سال 2030 شیوع ایدز پایان یابد باید تا چهار سال آینده 26 میلیارد و 200 میلیون دلار (23 میلیارد یورو‌) سرمایه گذاری کرد. 

دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز تأسف گفت به رغم ظهور ابزار و رویکردهای جدید، برنامه های پیشگیری طی سالهای اخیر ضعیف شده اند و علت آن کاهش منابع مالی و نبود « مدیریت » است.

شمار مبتلایان به ایدز بین سال های 2010 تا 2014 تنها هشت درصد کاهش یافته است. این تعداد در شرق اروپا، آسیای مرکزی، خاورمیانه،‌ شمال آفریقا و منطقه آسیا-اقیانوس آرام همچنان رو به افزایش است. تقریبا 22 میلیون نفر همچنان دسترسی به درمان ندارند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار