تلاش برای قتل موجود 70 میلیون ساله!

عضو هیات مدیره انجمن غار و غارشناسی ایرانیان از شروع دوباره عملیات عمرانی دهانه خروجی غار نخجیر خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در سال‌های قبل برای دسترسی گردشگران تصمیم گرفت دهانه‌ای در انتهای غار نخجیر ایجاد کند تا هنگامی که گردشگران از یک دهانه وارد غار می‌شوند، از دهانه‌ای دیگر خارج شوند.

 این اقدام غیرکارشناسانه با اعتراض بسیاری از غارنوردان، دوستداران طبیعت و محیط ‌زیست همراه شد که سرانجام بعد از تغییرات بوجود آمده در اقلیم نخجیر و مرگ بخش‌هایی از آن، جلوی عملیات عمرانی برای پیشروی گرفته شد، اما صدماتی که به این موجود زیبا و جاندار وارد شد، دیگر جبران نشد.

 حالا عضو هیات مدیره انجمن غارشناسی ایران از شروع دوباره این عملیات خبر می‌دهد.
تلاش برای قتل موجود 70 میلیون ساله
 
یونس شریعتمداری در این‌باره بیان می‌کند: با وجود کروکی که غارنوردان از جمله بهروز محمدی در سال‌های گذشته از غار نخجیر تهیه کرده بودند، ‌سازمان میراث فرهنگی،‌ دهانه‌ جدیدی حدود 600 متر پشت غار نخجیر ایجاد کرد که عرض دهانه‌ آن 3 و نیم متر است، به طوری که یک نیسان می‌تواند به راحتی داخل آن شود.
 
او ادامه می‌دهد: هدف از ایجاد تونل و خروجی غار این است که گردشگران از مسیر اصلی، وارد غار و از دهانه‌ای که ایجاد کرده‌اند خارج شوند، ‌در طول مسیر هم کافی‌شاپ راه‌اندازی کنند. همچنین راهنمایان غار نخجیر نیز اظهار می‌کردند بازدیدکنندگانِ غار در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش پیدا کرده‌ است.
 
مسئول کارگروه استان‌های انجمن غار و غارشناسی ایرانیان درباره علت کاهش بازدیدکنندگان اظهار می‌کند: هزینه ورودی بلیت به این غار در سال جدید به 7 هزار تومان افزایش یافته است. این در حالیست که برخی گردشگران درخواست‌های عجیبی دارند و می‌خواهند که داخل غار غذا درست کنند و در مسیرهای منتهی به غار کمپ بزنند! البته با صحبت‌های راهنمایانِ دلسوز این غار، این اجازه به آنها داده نمی‌شود؛ به همین دلیل آنها از رفتن به داخل غار منصرف می‌شوند.

تلاش برای قتل موجود 70 میلیون ساله!
 
شریعتمداری اضافه می‌کند: تیم‌های پر جمعیت دانش آموزی و دانشجویی هم بیشتر از همه تخریب انجام می‌دهند و در حین بازدید سر و صدای زیادی تولید می‌کنند و به غار نهشته‌ها آسیب می‌زنند. به دلیل کمبود راهنماهای غار، کنترل آنها کمی دشوار است و اجازه ورود به همه‌ی آنها را نمی‌دهند. البته راهنمایان غار نیز برخی مواقع به دلیل اینکه گروه‌های توریست‌ها و بازدید کننده‌ها زیاد هستند، نمی‌توانند همه آنها را زیر نظر داشته باشند. هرچند راهنماها درباره غار و نحوه شکل‌گیری و تاریخچه غار مطالبی را بیان می‌کنند اما باز هم نمی‌توانند به گردشگران توضیحات علمی بدهند.
تلاش برای قتل موجود 70 میلیون ساله
 
او ادامه می‌دهد: ورود زیاد گردشگران به غار خطرناک است و باید بین ۸ الی ۱۴ نفر از آن دیدن کنند. اگر حتا یک زلزله کوچک هم در منطقه چال نخجیر اتفاق بیفتد، همه‌ی گردشگرانی که داخل آن هستند دفن می‌شوند و آنجا به گور توریست‌ها تبدیل می‌شود،‌ مشابه اتفاقی که چند سال پیش در عَلم کوه افتاد.
 
عضو هیات مدیره انجمن غار و غارشناسی ایرانیان اظهار می‌کند: در بازدیدی که در مهرماه سال گذشته از غار نخجیر داشتم خبری از کف سازی و ادامه مسیرغار نبود اما در بازدید دیگری که هفته پیش داشتیم متوجه شروع دوباره روند عملیات و کفسازی غار به سمت دهانه خروجی شدیم.
 
 «فاطمه سبک‌خیز،» استاد دانشگاه ژئومورفولوژی اصفهان در بحث آسیب‌شناسی «ژئوتوریسم غارها با نگاهی به غار نخجیر» پیش از این درباره حفر تونل و ایجاد دهانه جدید غار هشدار و توضیح داده بود: در این غار رینستون، دراپری (پرده مانندها)، فلوستون، پاپ کورن‌ها یا همان نخودی شکل‌های بسیاری دیده می‌شود. سال 1378 ابتدای زمانی که تونلی به عمق 400 متر در حال احداث بود و هنوز به شکل کامل انجام نشده بود، از این غار دیدن کردم و بسیار شگفت‌زده شدم، چون غار کاملا پویا، زنده و بسیار زیبا بود.
 
این کارشناس همچنین بیان کرده بود: هنگامی که این تونل ایجاد شد، دوباره از غار دیدن کردم، حدود 5 متری غار با کورانی از هوای سرد مواجه شدم که نتیجه حفر تونل بود و این باد موجب خشک شدن بخش‌هایی از آب موجود در غار می‌شد که بعد از آن دیگر تشکیل پاپ کورن‌ها را ندیدم و تا یک هفته افسرده بودم. از آن پس غار را مُرده دیدم ، چون با ایجاد این تونل اقلیم غار عوض شد؛ البته بعد از مدتی که در تونل ایجاد شده بسته شد، حال غار کمی بهتر شد.

تلاش برای قتل موجود 70 میلیون ساله
 
به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه بدون توجه به هشدارهای کارشناسان و با شروع دوباره عملیات و باز کردن دهانه‌ای که با انفجار آن را ایجاد کرده بودند کمر به قتل این موجود 70 میلیون ساله بسته‌اند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار