نوبخت در همایش منتخبان مجلس دهم:

رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصاد از مهمترین اهداف دولت در برنامه ششم توسعه است

رئیس سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: یکی از کارهای مهم پیشروی نمایندگان مجلس دهم باید رسیدگی به برنامه ششم توسعه باشد.

رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصاد از مهمترین اهداف دولت در برنامه ششم توسعه است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در همایش منتخبان مجلس دهم گفت: در اقتصاد سیاسی دو ماموریت مشخص یعنی رسیدن به تعادل اقتصادی و رشد اقتصادی برای دولت‌ها و حاکمیت کشور که همانا سه قوه هستند، تبیین شده است.

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور اظهار داشت: برای اینکه ماموریت اول یعنی تعادل اقتصادی محقق شود باید تسویه بازارها یا مساوی شدن عرضه و تقاضا صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید رشد و توسعه را کنار هم بگذاریم، تصریح کرد: تا قبل از پایان جنگ جهانی دوم رشد اقتصادی داشتیم اما بعد از این جنگ تنها رشد اقتصادی ماموریت‌ دولت‌ها به حساب نمی‌آمد و توسعه نیز جز این ماموریت محسوب شد.

وی با بیان اینکه پس از مدتی رشد اقتصادی همراه با عدالت مبنای توسعه شد گفت: از سال 1990 به بعد بیان شد که تولید ثروت و توزیع عادلانه هم کافی نیست چرا که چه بسا انسان‌ها ثروتمند باشند اما احساس رضایت نکنند و گفتند توسعه آن است که زمینه رشد درونی انسان‌ها را فراهم کند.

نوبخت در ادامه افزود: این توسعه و تسویه بازارها و همچنین تعادل اقتصادی نیاز به برنامه دارد که در دستور کار کشور ما است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم مسئله توسعه وارد عملیات ما شد، اذعان داشت: از سال 1328 اولین برنامه میان‌مدت هفت ساله را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه سال از 57 که مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی بود تا سال 67 یعنی به مدت ده سال کشور فاقد برنامه بود، متذکر شد: از سال 67 برنامه آغاز شد و نهایتا برای اینکه این برنامه‌ها عینیت یابد نیاز به بودجه سنواتی بود.

نوبخت ادامه داد: ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 5 برنامه و بعد از انقلاب نیز سه برنامه داشتیم اما فهمیدیم که با این برنامه‌ها نمی‌توانیم خودمان را به سطح دیگر کشورها برسانیم و دریافتیم که مشکل ما این است که برنامه بلند مدت نداریم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای حل این مشکل از سال 84 چشم‌انداز بیست ساله از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تصریح کرد: اولین برنامه ما در راستای اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله 1404، از سال 84 آغاز شد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای نمایندگان آینده مجلس رسیدگی به برنامه ششم توسعه است، اذعان داشت: دو برنامه بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز ابلاغ شد، در نتیجه برنامه ششم توسعه، سومین برنامه از آغاز دوره چشم‌انداز بیست ساله و ششمین برنامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلقی می‌شود.

نوبخت افزود: اما اگر بخواهیم تمام برنامه‌های در دستور کار دولت چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب را جمع‌بندی کنیم، برنامه ششم توسعه دهمین برنامه کشور ما است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: برنامه ششم توسعه را بدین صورت تدارک دیده‌ایم که در سال‌های 95 تا 99 چند مسئله اصلی با تم مشخصی که رشد تولید رقابتی بر دانش و بهره‌وری که چارچوب اقتصاد مقاومتی و همچنین تعامل سازنده با جهان اسلام پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تاکید برنامه ششم توسعه حل چند گروه از مصائب اصلی کشور است، متذکر شد: در این برنامه باید موضوعات خاصی رسیدگی شود که در صورت غفلت از آنها بحران ایجاد می‌شود.

نوبخت افزود: برای مثال اگر به مسئله آب توجه نکنیم بحران به وجود می‌آید و یا بی‌توجهی به موضوع محیط زیست که شاهد فجایع ایجاد شده همانند دریاچه‌هایی ارومیه و هامون خواهیم بود که هر چه زودتر باید بررسی و حل و فصل شوند.

سخنگوی دولت با اشاره به تمرکز برنامه ششم توسعه بر حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: هم اکنون در صندوق‌های بازنشستگی لشگری دولت باید هم به شاغلین پول دهد و همچنین همان پول را به بازنشستگان دهد چون صندوق قادر به پرداخت آن نیست.

وی ادامه داد: اگر ما در 5  سال آینده به موضوع بازنشستگی و صندوق‌هایش رسیدگی جدی نکنیم، معضلات جدی به وجود خواهد آمد.

نوبخت با اشاره با اهدافی که قرار است در 5 سال آینده دنبال شود، بیان داشت: اهداف کمی شامل اهدافی مشخصی چون دست‌یابی به رشد اقتصادی هشت درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه در هیچ یک از سنوات گذشته رشد اقتصادی هشت درصد تسهیل نشده است، ادامه داد: بر همین اساس عده‌ای گفتند که ارفاق کنیم و بگوییم که تا پایان برنامه ششم به رشد اقتصادی هشت درصد می‌رسیم.

نوبخت افزود: اما رهبر معظم انقلاب یک تکلیف بزرگ را بر عهده دولت و مجلس گذاشتند مبنی بر اینکه ما باید هر سال این میزان رشد را داشته باشیم.

وی با اشاره به محل درآمد برای رسیدن به این رشد اقتصادی گفت: 2.5 واحد درصد مربوط به سرمایه‌گذاری جدید و 2.5 واحد درصد مربوط به سرمایه‌گذاری قبلی است که بازده نداشته‌اند و باید بتوانیم بهره‌وری لازم از آنها داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه مطابق با پیش‌بینی صورت گرفته منابعی چون صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد:‌لازم است برای رسیدن به اهداف، برنامه ششم توسعه به خوبی تعریف و تبیین شده باشد و همتی برای اجرای آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار