در اختتامیه نمایشگاه نفت گاز و پتروشیمی:

در "اقدام و عمل" نفتی‌ها چه قدر مقاومتی بودند؟

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت گاز و پتروشیمی در حالی ساعات پایانی خود را تجربه می‌کند که در این دوره فضایی متفاوت در آن حکمفرما است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تفاوتی که در این دوره از نمایشگاه نفت،گاز و پتروشیمی شاهد بودیم تنها به افزایش تعداد غرفه‌ها و حضور بیشتر شرکت‌های خارجی ختم نمی‌شد؛ در سالی که رهبر معظم انقلاب یک بار دیگر به اهمیت مسئله اقتصاد مقاومتی پرداخته و بر اقدام و عمل تاکید موکد داشتند آنچه که از گفتگو با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی درمی‌یابیم سرمشق قرار دادن این شعار در همه فعالیت‌های این شرکت‌ها است.

محسن جزایری ،مدیر پروژه فاز 19 پارس جنوبی در بخش دریا آمار جالبی از فعالیت‌های این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه داد و گفت: ما در سال‌های گذشته تمامی اقدامات برنامه‌ریزی، طراحی، تامین و ساخت تجهیزات را انجام داده‌ایم و بهره‌برداری از این پروژه مصادف است با سال اقدام و عمل که با اتمام کار تا پایان سال موفق به تولید 2 میلیارد فوت مکعب گاز خواهیم شد.

وی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داخلی اظهار داشت: متاسفانه بخشی از تجهیزاتی که برای سکوها مورد استفاده قرار می‌گیرند از خارج از کشور وارد می‌شود، اما با صراحت می‌گوییم که همه کالاها و یا سرویس و خدماتی که در داخل کشور وجود داشته است از نمونه داخلی استفاده شده  و به هیچ عنوان به سمت مشابه‌ خارجی این محصولات نرفته ایم.

وی تصریح کرد: به عنوان یک پیمانکار عمومی فراساحل محدودیت‌هایی از طرف پیمانکار داریم و ملزم به تامین کالا متناسب با نیاز شرکت هستیم اما با این وجود کارگروه‌هایی تشکیل داده که حتی تامین کنندگانی را که پتانسیل اندکی برای جایگزینی محصول خود با مشابه خارجی آن را داشته‌اند حمایت کرده‌ایم.

این مدیر پروژه تاکید کرد: در این پروژه حداقل 5 نوع کالا به کار گرفته شده که برای اولین بار در بخش فراساحل از نمونه داخلی آن استفاده می‌شود نظیر مخازن تحت فشار، تجهیزات برقی، ابزار دقیق و امینی و ... است.

همچنین محمدرضا عاطفه پور، مدیر پروژه خطوط لوله و ترمینال‌های گازی فاز 19 پارس جنوبی نیز با اشاره به سرلوحه قرار دادن شعار سال در تمامی مراحل پروژه‌های بزرگ این شرکت اظهار داشت: از همکاری پیمانکاران داخلی بهره برده‌ایم و حتی از آن دسته از پیمانکارانی که در این زمینه تجربه لازم را نداشتند حمایت کرده و آنها را به سطح استانداردهای مطلوب رساندیم که با همکاری و توسعه شرکت‌های این چنینی موفق به بومی‌سازی محصولاتی شدیم که پیش از این تنها  وارد کننده  بوده‌ایم.


وی تصریح کرد: برای اولین بار توانایی ساخت سازه‌های بتنی در زیر آب را پیدا کردیم که قبل از آن این محصول تنها در قطر و امارات تولید می‌شد؛ همچنین برای اولین بار موفق به تولید پوشش 5 لایه پروپیلن شدیم که حتی کشورهای منطقه در تولید این پوشش‌ها ضعیف هستند و این امر زمینه صادرات این محصولات را برای ما فراهم خواهد کرد همچنین تمامی فرآیند اجرای این پروژه توسط شرکت داخلی و با مهندسان داخلی انجام شده است و حتی در بخش تجهیزات نیز تا 70 درصد از محصولات در داخل کشور تولید می‌شود.

شایان ذکر است پروژه فاز 19 پارس جنوبی در حال حاضر روزانه 500 میلیون فوت مکعب تولید گاز دارد که تا پایان سال جاری با بهره‌برداری چهار فاز دیگر ، ظرفیت تولید گاز به 2  میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

اسماعیل قنبری مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در خصوص فعالیت شرکت متبوعش در راستای تحقق این شعار اظهار داشت: اساس پژوهش فناوری در صنعت پتروشیمی یعنی اقتصاد مقاومتی؛ در کشور همه به دنبال توسعه اقتصادی هستند اما باید در ابتدا صنعت کشور توسعه پیدا کند و زمانی این امر محقق می شود که بحث تحقیق و توسعه در کشور به درستی به فعالیت‌های فناورانه و پژوهشی خود سامان داده و محصولات خود را در اختیار صنعت بگذارند.

وی ادامه داد: بر همین اساس بحث اقتصاد مقاومتی تماما منطبق با فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه است و شرکت پژوهش و فناوری متولی تمام فعالیت‌های پژوهشی در صنعت پتروشیمی کشور است.

وی تاکید کرد: بنابراین اقتصاد مقاومتی جز بحث پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی و همچنین سایر حوزه‌های تحقیقاتی کشور نیست.

خسرو  رحمتی، رئیس کل سرمایه گذاری و امور سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس  نیز در خصوص فعالیت‌های این شرکت در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در کنار اجرای سیاست اصل 44، بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد که این شرکت نسبت به تکمیل سبد سهام خود در جهت کاهش هزینه‌های گمرکی و سایر هزینه‌های اضافه و همچنین حمایت از تولید داخل اقدام  کرد.

وی افزود: همچنین سعی بر افزایش همکاری با شرکت‌های دانش‌ بنیان داشته‌ایم تا بتوانیم تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های زیرمجموعه خود را در داخل کشور تولید و استفاده کنیم و همواره در هیئت مدیره تاکید بر این بوده است که اگر شرکتی در داخل می‌تواند پاسخگوی نیاز شرکتها باشد ضمن حمایت از محصول مورد نظر در راستای بهبود کیفیت آن محصول داخلی را جایگزین مشابه خارجی آن بکنیم.

رئیس کل سرمایه گذاری و امور سهام شرکت هلدینگ خلیج فارستاکید کرد: حتی شرکت هایی که از نظر کیفیت از استانداردهای لازم، پایین‌تر بودند را از نظر دانش فنی در جهت بهبود کیفیت محصولات تولیدی‌شان کمک کردیم تا بتوانیم با این امر هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا کرده و هم از تولید کننده داخلی حمایت کرده باشیم.


لازم به ذکر است بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که با حضور شرکت‌های داخلی، خارجی، دولتی و خصوصی به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد ،امروز (یکشنبه)  به پایان رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، اقدام ، عمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
متأسفانه اکثر شرکتهای داخل بیکار هستند و کارگرها دارند کار خود را از دست میدهند، باید مردم و مسئولین از خواب بیگانه پرستی خارج شوند تا صنعت ما هم روزی پیشرفت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
متأسفانه اکثر شرکتهای داخل بیکار هستند و کارگرها دارند کار خود را از دست میدهند، باید مردم و مسئولین از خواب خوش بیگانه پرستی خارج شوند تا صنعت ما هم روزی پیشرفت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
متأسفانه اکثر شرکتهای داخل بیکار هستند و کارگرها دارند کار خود را از دست میدهند، باید مردم و مسئولین از خواب خوش بیگانه پرستی خارج شوند تا صنعت ما هم روزی پیشرفت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
دماسنج اقتصاد مملکت که بورس هست قرمز هست یعنی اقتصاد وضعش خراب هست ازتعلل درسبد کالادادن و یارانه نقدی دادن پیداست که کفگیرته دیگ خورده
آخرین اخبار