در سمینار «یک کمربند، یک راه» عنوان شد

عدم احیای جاده ابریشم باعث ادامه نا امنی می‌شود

در سمینار «یک کمربند، یک راه» عنوان شد که با احیای جاده ابریشم صلح و رفاه بوجود می آید، در غیر آن در کنار اینکه صلح در کشور نمی آید، همچنان منطقه نیز با تهدیدها روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه، سمینار مشترک یک روزه تحت عنوان "یک کمربند یک راه One Belt and One Road" را با همکاری سفارت جمهوری خلق چین مقیم کابل، برگزار کرد.

مقامات افغانستانی و چینایی در این سمینار خاطر نشان کردند که هرگاه راه ابریشم دوباره احیا نشود جنگ و بی ثباتی اقتصادی به سطح منطقه همچنان ادامه خواهد داشت.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، امروز (یکشنبه) در این سمینار، با استقبال از طرح "یک کمربند، یک راه" گفت که راه ابریشم مسیر تجارت، تبادل فرهنگ ها، وصل کننده تمدن ها و نقطه ایجاد ارتباط میان شرق و غرب می باشد.

آقای کرزی افزود که صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، مستلزم همکارى هاى مشترک اقتصادى مى باشد.

بر اساس گفته های آقای کرزی؛ اگر طرح "يک کمربند، يک راه" تطبيق شود، زمينه به همه راه های اقتصادی با آسيا فراهم می-شود و با عبور اين برنامه از افغانستان، صلح و رفاه به وجود می¬آيد؛ در غير آن در کنار اينکه صلح در کشور نمی¬آيد، همچنان منطقه نيز با تهديدها روبرو خواهد بود.

در همین حال "یوجینگ" سفیر چین مقیم افغانستان گفت که صلح و ثبات در منطقه بستگی به صلح افغانستان دارد و در صورتیکه افغانستان هم چنان در حاشیه قرار گیرد، منطقه نیز نمی‌تواند به انکشاف مطلوب دست پیدا کند.

براساس گفته های سفیر چین، طرح "یک کمربند، یک راه" یک برنامه زیربنایی عادی نیست بلکه برنامه ای است که صلح و ثبات دایمی را در افغانستان و منطقه فراهم می‌سازد.

او راه ابریشم را یک راه خوب برای تجارت و توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی میان افغانستان و کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: چنانچه در سال گذشته افغانستان ۱ میلیارد دالر از چین کالا وارد کرده است و بالمقابل صادرات آن خیلی ناچیز بود، اما اگر این راه دوباره احیا شود، افغانستان میتواند امتعه خود از جمله -زعفران- را به چین صادر کند.

او هم چنان خاطر نشان کرد که به سلسله ادامه همکاری‌های کابل – بیجنگ به زودی یک خط آهن که چین و شهر مزار شریف را با هم وصل می‌کند ساخته خواهد شد.

در همین حال وحید الله ویسی، رئیس همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه در حاشیه این کنفرانس به آوا گفت که قرار است طی ده روز آینده طرح تفاهم نامه مشترک میان افغانستان و چین که قبلاً تدوین شده است توسط رئیس اجرایی به امضا برسد.

آقای ویسی افزود که این تفاهمنامه چارچوب کلی بین افغانستان و چین خواهد بود تا زمینه های فعالیت‏های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی خود را بر مبنای آن عیار سازند.

او تصریح کرد که با امضای این تفاهمنامه طرح راه ابریشم از مسیر افغانستان به حقیقت میپوندد و هر دو کشور –افغانستان و چین- از ظرفیت های موجود همدیگر مستفید می‌شوند.

ویسی خاطر نشان کرد در طرح "یک کمربند، یک راه" تنها موضوع اقتصادی مد نظر نیست بلکه برنامه های سیاسی، فرهنگی و امنیتی نیز گنجانیده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار