مهاباد؛

مهاجرت هزاران قطعه پرنده كاكايي به سد شهيد كاظمي بوكان

هزاران قطعه پرنده به ویژه كاكايي ها ، چند روزی است که در جزاير كوچك و بزرگ سد شهيد كاظمي بوكان ، جمع شده اند.

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رئيس اداره حفاظت محيط زيست بوكان گفت : با شروع فصل زاد و ولد پرندگان ، بيش از چهار هزار جفت كاكايي و پرندگاني از خانواده اردك سانان ، باكلان ها ، كشيم و ديگر پرندگان آبزي و كنار آبزي بر روي جزاير ، درختان و بيشه زارهاي حاشيه اين سد ، آشيانه سازي ، تخمگذاري و جوجه آوري كرده اند.

احمدي افزود : از کل پرندگاني كه در جزاير سد بوكان لانه گزيني كرده اند ، بیش از 90 درصد آنان را انواع پرندگان كاكايي از جمله كاكايي صورتي ، سرسياه ، ارمني و 10 درصد ديگر را نيز پرندگان آبزي و كنار آبزي تشكيل مي دهند.

وي افزود : اين جزاير به علت آن كه در درياچه سد شهيد كاظمي محصورند ، شرايط امني را براي زندگي اين پرندگان به وجود آورده و اين منطقه را به زيستگاهي مناسب در آذربايجان غربي براي زيست و تخمگذاري انواع پرندگان به ويژه كاكايي ها مبدل كرده اند.

بگفته رئيس اداره حفاظت محيط زيست بوكان ، هر سال با شروع فصل بهار جزاير اين درياچه ، پر از پرندگاني مي شود كه به علت امن بودن ، اين مكان را براي لانه سازي و جوجه آوري خود انتخاب مي كنند.

بارش هاي مناسب سال زراعي جاري به ويژه در ارتفاعات و مناطق كوهستاني استان كردستان و شهرستان سقز كه از مهمترين مناطق تامين كننده آب سد شهيد كاظمي است ، موجب شده اين سد از شرايط آبي بسيار خوبي براي زيست پرندگان برخوردار شود.

گفتنی است ؛ كاكايي ها پرندگاني با جثه اي متوسط تا بزرگ هستند و رنگ آنها اغلب سفيد يا خاكستري است.

اين پرندگان بيشتر در جزاير درياچه اروميه اقدام به تخمگذاري مي كردند كه به علت تغييرات شرايط اين درياچه ، چند سالي است اقدام به تخمگذاري در جزاير سد شهيد كاظمي بوكان مي كنند.

سد شهيد كاظمي بوكان با داشتن دهها جزيره كوچك و بزرگ به مامن و زيستگاه انواع پرندگان آبزي و كنارآبزي به خصوص كاكايي ها تبديل شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.