باید در اعدام قاتل برهان‌الدین ربانی با جمعیت اسلامی افغانستان رایزنی می‌شد!

سرپرست ولایت بلخ می‌گوید: «به‌خاطر اعدام حمیدالله باید با رهبری جمعیت اسلامی افغانستان مشوره صورت می‌گرفت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عطامحمدنور سرپرست ولایت بلخ حلق‌آویزشدن ۶ مجرم را می‌ستاید، اما می‌گوید که حکومت دربارۀ اعدام کسی که در قتل برهان‌الدین ربانی نقش داشت، باید با جمعیت اسلامی افغانستان و خانوادۀ برهان‌الدین ربانی رأی‌زنی می‌کرد.

وی می‌گوید که حمیدالله، مرد انتحاری را از ولایت کندهار به کابل انتقال داده بود و رازهای بسیاری را می‌دانست.

در همین حال، حزب جمعیت اسلامی افغانستان در خبرنامه‌یی از حکومت می‌خواهد که برای شناسایی عاملان پیدا و پنهان این رویداد بررسی‌ها بیشتری را به گونه شفاف انجام دهد.

عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ می‌گوید: «به‌خاطر اعدام حمیدالله باید با رهبری جمعیت مشوره صورت می‌گرفت و با وارثین و فرزند ارشد استاد شهید مشوره صورت می‌گرفت. در این‌جا ما یک نوع حرکت مرموز را می‌بینیم که قضیه با تمام پیشرفت‌هایش باید نابود شود و پیچیده و مغلق باقی بماند.»

حزب جمعیت اسلامی با نشر اعلامیۀ رسانه‌یی اعدام حمیدالله را بی‌مشورۀ این حزب و خانوادۀ ربانی، پرسش‌برانگیز دانسته است و خواهان شناسایی عاملان قتل‌های زنجیره‌یی شخصیت‌های این حزب شده‌است.

آگاهان سیاسی نیز بر این باورند که برای تأمین عدالت در کارها باید شفافیت وجود داشته باشد و رسیده‌گی به این‌گونه پرونده‌ها روشن و به دور از ابهام باشد.

نجیب‌الله پیکان، آگاه امور سیاسی می‌گوید: «هنوز سؤالات است که حکومت افغانستان باید جواب بدهد در غیر آن، خود به دار کشیدن افراد و اشخاص می‌تواند هویت حکومت را به عنوان بازیگر اصلی سیاسی پشت پرده زیر سؤال ببرد.»

آگاهان امور سیاسی تأکید می‌ورزند که اگر رسیده‌گی به پرونده‌های همانند، به گونۀ روشن انجام نشود، برای هراس‌افگنان زمینه‌های جنایت‌های بیشتر در کشور فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، مجرمان ، اعدام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار