گزارش؛

رقابت اینترنتی سه اپراتور از ابتدا تا امروز/ کدام اپراتور سرویس دهی بهتری برای اینترنت دارد؟

این روزها تمام اپراتورهای کشور در بسیاری از شهرها اینترنت همراه 4G را تبلیغ می کنند. ولی قیمت آن چقدر است؟ دربرابر پول پرداختی، آیا خدمات و سرعت مورد قبول است؟

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سه سال پیش تنها اینترنت همراه در کشور ما EDGE یا همان نسل 2.5 با سرعتی معادل 100 کیلوبیت بر ثانیه بود؛ سرعتی که در عمل، بود و نبودش فرقی نداشت، بعد از دو سال همه چیز خیلی سریع تغییر کرد و تقاضا برای پهنای باند موبایل افزایش چشمگیری داشت، در نتیجه رقابتی بزرگ بین اپراتورها برای پاسخ به نیاز کاربران بوجود آمد.

از EDGE تا 4G

این روزها تمام اپراتورهای کشور در بسیاری از شهرها اینترنت همراه 4G را تبلیغ می کنند. ولی قیمت آن چقدر است؟ دربرابر پول پرداختی، آیا خدمات و سرعت مورد قبول است؟ در آغاز، قیمت های اینترنتی براساس پهنای باند و مصرف دیتا بود.

سرعت بالاتر و مصرف دیتای بیشتر به این معناست که شما باید برای هر کیلوبیت سرعت و مصرف دیتا هزینه ای پرداخت کنید. لازم به ذکر است؛ طرح هایی در رابطه با مصرف دیتای نامحدود هم وجود دارد ولی قیمت آن بستگی به سرعت شما داشته و گران تر است. خرید دیتای نامحدود با سرعت پایین مثلا 128kbps یا 256kbps شاید مقرون به صرفه باشد، ولی برای داشتن اینترنت با حجم نامحدود با سرعت 1Mbps باید هزینه گزافی بپردازید.

چقدر هزینه برای اینترنت همراه می پردازید؟

گفته می شود که برای دو اپراتور همراه اول و رایتل قیمت پهنای باند موبایل به صورت یکسان و با توجه به سرعت و مصرف دیتا محاسبه شده، از سوی دیگر، هزینه اپراتور ام تی ان ایرانسل تنها براساس مصرف دیتا محاسبه می شود. البته جای هیچ شکی نیست که طرح ام تی ان در کشورهای دیگر بهتر اجرا می شود. سرعت اینترنت موبایل در مناطق مختلف، متفاوت است از این رو نمی توان درمورد عدد دقیق آن بحث کرد.

از بین سه اپراتور کشور ما، فقط شرکت همراه اول سرعت اینترنت خود را در وب سایتش اعلام کرده و دو شرکت دیگر حداکثر سرعت اینترنت را در شرایط مطلوب اعلام کرده اند، شرایطی که به صورت عادی تمام مشترکین از آن بهره نمی برند، با این اوصاف سرعت هایی که در اینجا بحث می شود صرفا تخمینی است.

مورد بعد این که در تهران، شما براساس منطقه و محل مورد نظر سرعت های مختلفی دریافت می کنید. و در نهایت میانگین سرعت اینترنت موبایل کمتر از حداکثر قابلیت سرعت 3G است ؛ بنابر این، اینترنت 4G عملا نمایشی است و پوشش دهی آن بسیار ضعیف است.

MCI

چقدر هزینه برای اینترنت همراه می پردازید؟

همراه اول، اولین اپراتور تلفن های همراه ایران مانند سایر رقابای خود، از تکنولوژی مشابهی برای اینترنت همراه استفاده می کند. این شرکت سرعت اینترنت خود را در وب سایتش اعلام کرده است.


Irancell

چقدر هزینه برای اینترنت همراه می پردازید؟

شرکت ایرانسل پس از قرارداد  MTN و ایران شکل گرفت که برای اولین بار طرح های مختلف اینترنت را خریداری و به کاربران ایرانی معرفی کرد.

رایتل


چقدر هزینه برای اینترنت همراه می پردازید؟

دو سال پیش شرکت رایتل، به خاطر انحصاری که دولت به این شرکت داد، بهترین اتصال اینترنتی را در کشور به خود اختصاص داد. قرار بود که این حق انحصاری تنها به مدت دو سال در اختیار شرکت رایتل باشد، ولی دولت یک سال دیگر آن را تمدید کرد.

در دوساله اخیر، پس از اینکه شرکت ایرانسل و همراه اول توانستند اینترنت نسل سوم و چهارم را پوشش دهند، رقابتی سختی بین سه اپراتور ایجاد شد.

گفتنی است؛ با معرفی طرح ترابردپذیری و اجرایی شدن آن در آینده نزدیک، رقابت بین اپراتورها از این سخت تر هم خواهد شد. ترابردپذیری شماره تلفن همراه، فرایندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک خدمات دهنده تلفن همراه به خدمات دهنده دیگر تلفن همراه کوچ کند.


گزارش از شکوه نیروبخش


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
هیچکدوم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۴۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
من هم ایرانسل هم همراه اول هم رایتل دارم ولی انتقال تصویر ساپورت نمیکنه هیچ کدومش مجبور شدم از وای فای ایرانسل استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
از همراه اول استفاده نکردم ولی اینترنت فورجی ایرانسل حرف نداره دوستمم فورجی همراه اول استفاده میکنه اونم عالیه
Iran (Islamic Republic of)
محسن یداللهی
۱۰:۰۱ ۰۹ دی ۱۳۹۶
من تو تهران هستم تقریبا تمام تهران LTE وصل میشم . کار من در حال حرکت می باشد و بهترین سرویس و ارزانترین سرویس رو از رایتل می گیرم .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۳۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
من از هر سه اپراتور استفاده کردم هم رایتل هم ایرانسل و هم همراه اول استفاده کردم هر سه اینترنت حرف نداره رایتل در اکثر جاها اینترنت نداره ولی در جاهایی که آنتن دهی اینترنت خوبی داره اینترنت پر سرعتی ارائه میده و قطعی بسیار کمی داره اپراتور های ایرانسل و همراه اول هم اینترنت فورجی عالی دارن ولی اینترنت فورجی همراه اول سرعتش بالاتر از فورجی ایرانسله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۲۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
از همراه اول استفاده نکردم ولی اینترنت فورجی ایرانسل حرف نداره دوستمم فورجی همراه اول استفاده میکنه اونم عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
فورجی همراه اول با3G ایرانسل تقریبا دریک اندازه 4Gهمراه اول کاملاً نمایشی و تبلیغاتی عمل می‌کنه ایرانسل 4G
واقعا عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۱ تير ۱۳۹۵
ایرانسل و رایتل هر دوشون مشکلشون آنتن دهی و پوشش ضعیفشونه اما همراه اول خیلی پوشش قوی ای داره و از نظر سرعت هم با ایرانسل برابره. از این رو به نظرم استفاده از همراه اول به صرفه تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۱ تير ۱۳۹۵
من یه مدت ایرانسل داشتم ولی واقعا ناراضی بودم چون خیلی الکی گرون میداد همه چیز رو. الان همراه اول دارم کاملا راضیم چون هم سرعتش خوبه هم قیمتش به صرفه تره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۱ تير ۱۳۹۵
من هم از 4g ایرانسل استفاده کردم هم از 3g همراه اول و باید بگم سرعتشون هیچ فرقی نداره و 4g ایرانسل فقط یه اسمه و آنتن دهیش هم خیلی ضعیفه و این یعنی پول الکی گرفتن از کاربر. اما همراه اول میشه گفت همه جا 3g رو پشتیبانی میکنه و آنتن داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۵
کاملا مشخصه که تنها اپراتوری که با مشتریاش صادقه همراه اول هست که به طور واقعی سرعت اینترنتش رو گفته. اما ایرانسل برای اینترنت 4g خودش یه کم به موضوع جو داده و همچین سرعتی رو زده و فکر کرده تو کل ایران اینترنتشون با همون سرعتی جواب میده که تو بهترین شرایط خطی و توی مرکز های مخصوص تست سرعت خودشون جواب میده.