اهواز؛

بکوشید از فرزندان آخرت باشید

بنا به فرموده حضرت امیرالمؤمنین(ع) دنیا به سرعت پشت کرده و آخرت به سوی ما می‌آید. بکوشید از فرزندان آخرت باشید، نه دنیا؛ امروز هنگام عمل است، نه حسابرسی و فردا روز حسابرسی است، نه عمل.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، موضوع آیات فراوانی از قرآن كریم، پیرامون آخرت و جایگاه حیات ابدی انسان است و یكی از هشدارهای جدی قرآن كریم آمادگی برای روز حساب است.

یكی از آیات در این ارتباط، آیه ۴۷ سوره انبیاء است كه می‌فرماید: «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیوْمِ الْقِیامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَینَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِینَ»: و ترازوهاى داد را در روز رستاخیز مى‏‌نهیم پس هیچ كس [در] چیزى ستم نمى‏‌بیند و اگر [عمل] هموزن دانه خردلى باشد آن را مى‏‌آوریم و كافى است كه ما حسابرس باشیم.

عبارت «وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَینَا بِهَا» بیانگر حسابرسی دقیق الهی به عملكرد ما در این دنیا است؛ از این رو در روایات ائمه معصوم(ع) تأكید كرده‌اند؛ پیش از روز حساب، خود را مورد حساب‌رسی قرار دهید.

كتاب گران‌قدر نهج‌البلاغه، با تكیه بر قرآن كریم در موارد متعددی توجه انسان را به این حقیقت جلب می‌كند؛ از جمله در نامه ارزشمند حضرت امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) آمده است:

«إن الدنیا قد ترحلت مدبرهً و الآخره قد جاءت مقبله و لكل واحدهٍ منهما بنون، فكونوا من ابناء الآخره و لا تكونوا من أبناء الدنیا فإن الیوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل».

آگاه باشید! دنیا به سرعت پشت کرده و آخرت به سوی ما می‌آید و دنیا و آخرت، هر یک فرزندانی دارند. بکوشید از فرزندان آخرت باشید، نه دنیا؛ امروز هنگام عمل است، نه حسابرسی و فردا روز حسابرسی است، نه عمل.

به گفته علما امام در این عبارت به ما می‌گویند: از زندگی در دنیا انتظار بستری را داشته باش كه تو را برای زندگی ابدی آماده كند و در همین حد و با این منظر می‌توانی از دنیا استفاده كنی. انتظاری فراتر از این، به طور قطع دست و پای انسان را برای به جای آوردن تكلیف و آمادگی در صحنه حسابرسی الهی می‌بندد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.