در مراسم رونمایی کتاب «اقتصاد مقاومتی ...» بیان شد:

در نمایشگاه کتاب 43 میلیارد تومان کتاب فروخته شد/ برخی از نامگذاری‌ها سال‌ها سطحی گرفته می‌شود

فروش نمایشگاه کتاب طی هفت روز گذشته تا به امروز رقم چهل و سه میلیارد تومان را به شکل نقدی، چک و دستگاه کارتخوان ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در محل برگزاری مراسم رونمایی از کتاب اقتصاد مقاومتی فرصت‌ها نقشه راه و زمینه‌های اجرای که امروز در سالن کنفرانس تشریفات بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

ابراهیم حسن‌بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، ضمن تبریک بابت ایام شعبانیه و ولادت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) گفت: دانشگاه دفاع ملی از 4 سال قبل مطالعات خود را بر روی اقتصاد مقاومتی متمرکز کرده و این امر پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری جدی‌تر گرفته شد.

وی افزود: در دانشگاه امام‌ علی(ع) قرار بر این است که برای تحقیق در مورد مسائل راهبردی مطالعه گروهی انجام شود و بر اساس همین تصمیم بر روی موضوع اقتصاد مقاومتی نیز مطالعات گروهی انجام شد و متعاقب آن کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و بیش از 50 دستگاه اجرایی، حوزوی و دانشگاهی در سال 1393 برگزار شد.

وی افزود: نتایج این همایش در قالب مجموعه‌ای هفت جلدی منتشر شد و سپس همایش مبانی برنامه سیاست کلی اقتصاد مقاومتی در سال 1394 برگزار شد.

حسن‌بیگی اظهار داشت: بنا بر تحقیقاتی که در مورد اقتصاد مقاومتی در دانشگاه امام علی(ع) انجام شد، مجموعه‌ای ارزشمند در این زمینه جمع‌آوری شد و امسال نیز این دانشگاه سعی کرد که فشرده‌ای از هر آن‌چه که در باب اقتصاد مقاومتی انجام داده را در قالب یک کتاب در دسترس سازمان‌ها و دستگاه‌هایی قرار بدهد که در زمینه پیاده‌سازی و اجرای اقتصادی مقاومتی گام برمی‌دارند.

وی ادامه داد: کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها، نقشه‌ راه و زمینه‌های اجرا» معطوف به اجرا و عمل است و امید می‌رود که این کتاب از سوی مجریان و دستگاه‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی به خوبی استفاده شود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: این کتاب از همین امروز و پس از برگزاری مراسم رونمایی منتشر خواهد شد.

همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش دیگری از این مراسم گفت: به هر حال در سال اقتصاد مقاومتی بهترین اتفاقی که می‌تواند در نمایشگاه کتاب رخ دهد، کارهای عمیق و  زیربنایی در این حوزه است.

وی افزود: چند سالی است که مقام معظم رهبری،‌ توجه ویژه‌ای به اقتصاد مقاومتی دارند اما متأسفانه برخی از تدابیر و سیاست‌های مرتبط با نامگذاری سطحی گرفته می‌شود و تصور من این است که کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها، نقشه راه و زمینه‌های اجرا» مبتنی بر مطالعات و تحقیقات علمی است.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: به هر حال رونمایی از کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها، نقشه راه و زمینه‌های اجرا» را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بنیاد اقتصاد مقاومتی در کشور ما چنان قوی شود که نیازی به تأکیدات مختلف و یادآوری‌های متعدد نباشد.

شهرام‌نیا خاطر نشان کرد: در سراهای گفت‌وگوی تعبیه شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز مراسم‌های مختلفی با موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود و درنظر داریم یک نشست نقد و بررسی نیز برای کتاب اقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها، نقشه راه و زمینه‌های اجرا برگزار کنیم.

وی افزود: عمده دغدغه‌های ما در حوزه مختلف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب برطرف شد. یکی از دغدغه‌ها مسئله استقبال ناشرین و مردم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. گمان می‌کردیم میزان آن 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کند؛ اما نه تنها ریزش مخاطب نداشتیم بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به میزان 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص میزان فروش تصریح کرد: میزان فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 15 درصد افزایش یافته است. در مورد جمعیت شماری نیز سعی می‌کنیم، عدد و رقم اعلام نکنیم و روش‌های برآوردی نشان می‌دهد که جمعیت استقبال‌کننده نسبت به سال قبل افزایش یافته است. آمار فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر اساس ارقامی است که از پزهای بانک شهر اعلام می‌شود. فروش نمایشگاه کتاب طی هفت روز گذشته تا به امروز رقم چهل و سه میلیارد تومان را به شکل نقدی، چک و دستگاه کارتخوان ثبت کرده است.

شهرام‌نیا ادامه داد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم و ناشرین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب راضی هستند و اصل تصمیم گیری انتقال محل نمایشگاه به شهر آفتاب درست بوده است حجم بازدیدکنندگان و مخاطبین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جهان بی‌نظیر است. هر چند از نظر متراژ پایین‌تر از نمایشگاه فرانکفورت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قدم‌های خوبی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای واسپاری امور به تشکل‌های نشر برداشته شده است، اظهار داشت: کمیته‌های جدیدی در نمایشگاه کتاب تهران به ناشرین سپرده شد و آن‌ها در بخش‌های جدید مشارکت داده شدند. شکل‌گیری بخش‌های مختلف در نمایشگاه کتاب به همین دلیل است. امسال بازار جهانی به واقع بازار جهانی در نمایشگاه کتاب است و بخش بین‌الملل آن پررنگ‌تر از همیشه حضور داشت و مهمان ویژه معنای دیگری در نمایشگاه کتاب پیدا کرد.

معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به تکثر سراهای اهل قلم در نمایشگاه کتاب امسال بیان کرد: شکل‌گیری سالن ورزش فرهنگسرای کتاب توانست به بخش سرگرمی نمایشگاه کمک کند. سالن یاس نیز در نمایشگاه امسال دوباره ایجاد شد و کتاب‌های دیجیتال به کار خود مشغول هستند. امکانات رفاهی از جمله خط مترو در نمایشگاه امسال ایجاد شد.

شهرام‌نیا افزود: یکی از دلایل علاقه‌مندی ما برای تغییر نمایشگاه کتاب این بود که نمایشگاه از حوزه تبلیغات خارج شود. در مصلی امام‌خمینی (ره)، غرفه‌‌های تبلیغاتی و عرضه محصولات غذایی مانع کارکرد واقعی نمایشگاه کتاب بودند اما در این مکان تبلیغات در جانمایی‌هایی قرار گرفت و شرایط ما نسبت به مصلی بهبود یافت. رادیوی نمایشگاه نیز که در سال گذشته به تبلیغات می‌پرداخت، امسال اجازه تبلیغات نداشت و مدیریت آن در اختیار روابط‌ عمومی قرار گرفت.

وی با اشاره به یک مورد نقض در خصوص تبلیغات اظهار داشت: تنها یک مورد نقض بر تبلیغات مشاهده کردیم و آن این بود که غرفه تبلیغات به یک ناشر اختصاص داده شده بود. این مسئله تخلف از قرارداد ما با شهرداری است که برطرف شد. درباره غرفه‌های عرضه محصولات غذایی سختگیری جدی داشتیم.

معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص توافق نمایشگاه کتاب با بانک صادرات در خصوص مانده پول کارت‌های سال‌های قبل بیان کرد: بانک صادرات اعلام نکرد که پول‌ها را پرداخت نمی‌کند، بلکه مشکلاتی در خصوص تغییر بانک عامل نمایشگاه کتاب وجود داشت. دوستانی که بن کارت بانک تجارت آن‌ها از سال‌های قبل مانده و هنوز اعتبار دارد، بن کارت‌ آن‌ها در پزهای بانک شهر تعویض می‌شود.


انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.