در سال شکوفایی طلا، بانک‌های مرکزی جهان دچار «تب زرد» شده‌اند

بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: بانک‌های مرکزی جهان در بحبوحه افزایش تقاضای جهانی برای طلا، به ذخیره‌سازی این فلز گرانبها روی آورده‌اند.

در سال شکوفایی طلا، بانک‌های مرکزی جهان نیز دچار «تب زرد» شده‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی نوشت: سال جاری میلادی تاکنون، یکی از بهترین سال‌های «طلا» بوده است. بهای این فلز ارزشمند در یک‌سال گذشته حدود 19 درصد افزایش یافته است به ‌طوری ‌که، بهای آن برای نخستین‌بار در 15 ماه گذشته، به 1300 دلار در هر اونس رسید و سپس به 1265 دلار کاهش یافت. یکی از دلایل رونق یافتن بازار طلا افزایش تقاضای چندجانبه برای آن است. 

از یک‌سو خریداران هندی پس از پایان اعتصاب انجمن‌های طلا‌ و‌ جواهر، به بازار طلای این کشور –که بزرگترین بازار فلز زرد در جهان به‌شمار می‌رود- بازگشته‌اند. از سوی دیگر، تقاضای کنونی برای طلا در آمریکا در بالاترین سطح خود در 30 سال گذشته قرار دارد. 

با این وجود، تنها افراد عادی نیستند که در تب ذخیره کردن هر چه بیشتر طلا می‌سوزند. بانک‌های مرکزی کشورهای جهان نیز به این موج پیوسته‌اند. طبق آمار «شورای جهانی طلا»، در سه‌ماه نخست سال جاری میلادی، ذخایر طلای بانک‌های مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 28 درصد افزایش داشته است. بانک‌های روسیه، چین و قزاقستان در این میان پیشرو بوده‌اند. 

در ادامه گزارش دلیل روی آوردن بانک‌های مرکزی به خرید بیش از پیش طلا، کاهش وابستگی به دلار آمریکا و همچنین جلوگیری از سقوط ارزش واحد پول کشورها عنوان شده است. از آنجایی که با کاهش ارزش دلار، بهای فلز زرد افزایش می‌یابد، ذخایر طلای بانک‌های مرکزی به عنوان ضمانت بقای آن‌ها در صورت سقوط احتمالی ارزش دلار آمریکا، محسوب می‌شود.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار