آبادان؛

جزیره مینو؛ منطقه عملیاتی کربلای چهار یاد اور رشادتهای غواصان

جزیره مینو سرزمین عروج غواصانی است که دل به به ساحل اروند زدند تا اروند همیشه آرام بماند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ در بین دو شهرآبادان و خرمشهر جزیره کوچکی  وجود دارد  به نام جزیره "مینو" که خاطرات بسیاری را از دوران دفاع مقدس در خود جای داده است .

خاطرات تلخ و شیرینی که یاداور تلاش خستگی ناپذیر رزمندگان  وایثارگران دوران دفاع مقدس است .

 این جزیره از یک سو محدود به رودخانه اروند و از سوی دیگر محدود به رودخانه ای که اروند صغیر نام گرفته است.

این جزیره مرکز ثقل رزمندگان دوران دفاع مقدس در عملیات غرور آفرین کربلای چهار بود.عملیاتی که در آن  رزمندگان پر توان ارتش اسلام با عبور از رودخانه اروند یکی از مستحکمترین خطوط دفاعی ساحلی جهان را درهم کوبیدند.

اگر از این جزیزه سر سبز  گذر کنید زائران زیادی را می بینید که برای زیارت این مکان مقدس آمده اند .

 در بین این زایران رزمندگان قدیمی هستند که با خانواده خود برای تجدید خاطرات شکوه و ایثار به این دیار پا گذاشته اند. یکی از این رزمندگان در مورد جزیره مینو و نهر خین که محل عبور رزمندگان اسلام در عملیات کربلای چهار به آنسوی رودخانه اروند بود گفت: اینجا آخر مرز نیست ، اینجا ابتدای مرز ایثار شهادت و مردانگی است.

پسر جوان یکی از این رزمندگان ،که از کاشان آمده ه بود گفت : در این مکان بود که شهدای ما و رزمندگان ما دل به دریا زدند و از همه چیز خود برای رسیدن به هدف گذشتند.حال هوای عجیب و روحانی منطقه عملیاتی کربلای چهار درساحل اروند ، آرام و قرار را از دل همه زائران ربوده بود .


همسر یکی از رزمندگان خط شکن کربلای چهار گفت : امیدوارم خون شهدای والا مقام سرزمین اسلامیمان پا مال نشود زیرا فدا کاری که آنان کردند قابل توصیف نیست و ما باید قدر دان زحمات آنان باشیم.نهر خین در جزیره مینو ، علقمه ای دیگر در کربلایی دیگری است . کربلایی در سرزمین لاله های به خون خفته خوزستان.

در این مکان مقدس گردانهای غواص حماسه ای را خلق کردند که پس از گذشت قریب به سی سال هنوز حماسه آنها زنده و پابرجاست.

ناخدا یکم حمودی فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر در این زمینه گفت : رودخانه اروند اسرار زیادی را دل خود دارد .اسرار فراوانی از عملیات بسیار پیچیده کربلای چهار و نیز رشادتهای گردانهای غواص که با هیچ زبانی قابل توصیف نیست.

وی افزود: درک همه آنچه در این منطقه گذشت کار سختی  است ولی  همین اندک اندوخته ای هم که از زیارت این مکان متبرک نصیبمان می شود  میتواند روح و جان مارا تحت تاثیر قرار دهد و ما به پاس رشادتهای رزمندگان آن دوران باید حافظ ارزشهای آنان باشیم.

یکی از زایران منطقه عملیاتی کربلای چهار گفت: وقتی به اروند رود نگاه میکنم به خود میگویم شاید هنوز اجساد مطهر شهدای ما در کف این رودخانه آرمیده باشند .

دختریک رزمنده دفاع مقدس گفت : شما در شلمچه از خاک آن مظلومیت را در می یابید و در منطقه عملیاتی کربلای چهار از آب آن  ، اوج مظلومیت رزمندگان را درک می کنید.

یک خانم زائر گفت: آدم وقتی به اینجا می آید دهانش از سخن گفت بسته می شود و تماما  به این موضوع فکر می کند که رزمندگان ما بویژه شهدای ما چه دیدند که به اینجا آمدند و دل به دریای حوادث زدند.

یکی دیگر از زایران گفت: مظلومترین شهدای ما ، شهدای غواص بودن و ما در این مکان قواصان زیادی را از دست دادیم.منطقه عملیاتی کربلای چهار در جزیره مینو و در ساحل رودخانه اروند رود ، آبستن خاطره هاست .

در این عملیات سخت و سهمگین چندین هزار نفر از رزمنگان ارتش اسلام به شهادت رسیدند .بخش زیادی از این شهدا را هم شهدای غواص تشکیل میدهند. در واقع این مکان مقدس محل عروج غواصان است ، کسانی که به آب زدند تا آب در دل ما تکان نخورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.