بیرجند؛

کمبود آب در خراسان جنوبی در وضعیت فوق بحرانی است

کمبود آب در خراسان جنوبی به دلیل فرونشست‌های دشت‌ها در وضعیت فوق بحرانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ معاون استاندار خراسان جنوبی گفت : دولت باید در شرق کشور راه آهن و آب مردم را تأمین کند تا شرایط ماندگاری جمعیت فراهم شود .

نخعی نژاد افزود : با توجه به فرونشست‌های زمین در دشت سرایان، تأمین آب شرب شهرستان‌های سرایان و فردوس که از این دشت تغذیه می‌کنند اولویت نخست ما است و باید طرحی برای تأمین  آب شرب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد پرت آب وجود دارد ، گفت: باید با اختصاص اعتبارات پرت آب هم برطرف شود و در سال گذشته 35 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی در خراسان جنوبی بود.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح نوین آبیاری جهاد کشاورزی به کشاورزانی که تمایل دارند 20 درصد هزینه طرح را تسهیلات ارائه می‌دهد، افزود: در حال حاضر بیش از 92 درصد آب خراسان جنوبی در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود که باید برای کاهش مصرف آب از روش‌های نوین کشاورزی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود تا مردم روستاها به جای کشاورزی به سمت مشاغل دیگر هدایت شوند اظهار داشت: باید حداقل ثروت و اقتصاد مردم حفظ شود و تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت است زیرا راه برون رفت از مشکلات مدیریت منابع موجود است.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اصلاح کروکی چاه‌های کشاورزی به عنوان یک ضرورت باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: باید پرونده‌های موجود در این راستا مطرح و بررسی فنی شود تا نسبت به اصلاح آن کروکی اقدام شود و این اصلاح کروکی‌ها باید به حفظ سطح سطوح اولیه انجام شود.

وی بیان کرد: باید روند صرفه جویی در دشت‌هایی که وضعیت بحرانی دارند ادامه یابد زیرا 92 درصد آب استحصال شده در خراسان جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.