آمار قربانیان خطاهای پزشکی در جهان بالا است

بررسی‌ها نشان داده سالانه در آمریکا بیش از 250 هزار نفر قربانی قصور پزشکی می‌شوند که این آمار تکان دهنده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ هر سال سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها فهرستی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در آمریکا ارائه می‌دهد که بر اساس گواهی‌های مرگ و در نتیجه تحقیقات جامع بدست آمده و از دقت بالایی برخوردار است. بنابر گزارش سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اشتباهات پزشکی و دارویی به یکی از سومین عامل مهم مرگ و میر در آمریکا تبدیل شده و بعد از مشکلات قلبی و عروقی و سرطان سومین جایگاه بیشترین آمار مرگ را به خود اختصاص داده است.

گفته می‌‌شود که به علت آمار شوکه‌کننده قربانیان قصور پزشکی در جهان در بیشتر نقاط عمدا علت مرگ ثبت نشده و از آمار حذف می‌شود. شواهد نشان می‌دهد این فاجعه علاوه بر آمریکا در 117 کشور دیگر همچون کانادا و انگستان در حال وقوع است.


آمار قربانیان خطاهای پزشکی در جهان بالا است

قصور پزشکی چگونه رخ می‌دهد؟
متاسفانه به ندرت عامل قصور و اشتباهات پزشکی در گواهی‌های مرگ ثبت می‌شود و در بیشتر موارد کدی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. در بسیاری از نقاط جهان مرگ جمعیت چشمگیری از افراد بر اثر اشتباهات، غفلت و بی‌دقتی‌های پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.

قصور پزشکی به مواری اطلاق می‌شود که بیمار در شرایطی جان خود را از دست بدهد که امکان احیا یا نجات دادن جان او شدنی و ممکن است. گاهی بر اثر تجویز دارو اشتباه، بی دقتی، بی توجهی به سوگندنامه پزشکی، بی تجربگی، عدم تعهد به شغل، در الویت قرار دادن مسائل مالی و مادی، اشتباه‌های اتاق جراحی، ناکارآمدی تیم پزشکی، استخدام افراد غیر متخصص، پایین بودن کیفیت تجهیزات پزشکی، وسایل ناکافی و پایین بودن سرعت عمل تیم پزشکی در احیای بیمار اتفاق می‌افتد.

گاهی این اشتباه‌ها بر اثر خستگی، خواب آلودگی، استرس و فشارهای روحی به طور کاملا سهوی و اتفاقی بوجود می‌آید.

قصور پزشکی بیشتر از بیماری‌های تنفسی قربانی دارد
با توجه به تحقیقات گسترده با جامعه آماری بسیار بالا که در بازه زمانی سال 2000 تا 2008 در آمریکا انجام شد، حدود 251454 از مرگ‌ها بر اثر قصور پزشکی رخ داده است. در فهرستی که عوامل مرگ و میر در جهان بر اساس الویت طبقه بندی شده، بیماری‌های قلبی عروقی با 611105 مرگ در جایگاه اول، سرطان با 548881 مرگ در جایگاه دوم، بیماری‌های مزمن تنفسی با 149205 مرگ در جایگاه سوم قرار داشت اما اخیرا با افزایش آمار تکان‌دهنده مرگ بر اثر قصور پزشکی که آمار قربانیان آن به 251454 رسید، این عامل به جای بیماری‌های تنفسی مزمن در جایگاه سوم قرار گرفت.

گفته می‌شود تا زمانی که اشتباهات و قصور پزشکی از عوامل مهم مرگ و میر در نظر گرفته نشود و گواهی فوت به این علت صادر نگردد، عواقب و عمق مشکل درک نمی‌شود و نمی‌توان آمار قربانیان را کاهش داد. در حال حاضر به قربانیان بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان توجه می‌شود و به منظور کاهش این مشکل بیشتر اطلاع رسانی انجام می‌شود اما متاسفانه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در مورد مرگ‌های ناشی از قصور پزشکی ناچیز است و به همین علت روز به روز این مشکل حادتر و آنطور که باید به آن توجه نمی‌شود.

اشتباهات پزشکی قابل بخشش است؟
بر هیچکس پوشیده نیست که انسان جایز الخطا است و در عین حال حذف خطا و اشتباه از زندگی انسان غیرممکن است اما می‌توان با اتخاذ تصمیمات درست و انتخاب راه‌های موثر این اشتباهات را به حداقل رساند. این امر در مورد جامعه پزشکی و قصور آن‌ها نیز صدق می‌کند. با وجود اینکه بیشتر جامعه پزشکی افراد متعهد و ارزشمندی هستند، آن‌ها هم می‌توانند مرتکب اشتباه شوند.

گفته می‌شود اگر علت و منشا قصور پزشکی و نحوه اتفاق آن در گواهی فوت درج شود، این گونه اشتباه‌ها کاهش می‌یابد. از این طریق با آزمون خطاها از دوباره رخ دادن آن‌ها پیشگیری می‌شود. به بیان دیگر، با مشاهده و بررسی این قصور در مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها به منظور جلوگیری از این قبیل مشکلات اقدامات سریع‌تر و موثرتری انجام می شود.

آمار قربانیان خطاهای پزشکی در جهان بالا است

راه دیگر بررسی نقش خطا در مرگ بیمار و بررسی منشا اصلی مشکل است تا بتوان هرچه زودتر آن را حل کرده و از مرگ‌های دیگر جلوگیری کرد. علاوه بر این، اگر قصور پزشکی انجام شده در گواهی فوت درج شود می‌توان با انجام تحقیقات و مطالعات گسترده عوامل آن را ریشه‌کن کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار