اصفهان؛

اصفهان مهد گردشگری ایران

جاذبه های برجسته تاریخی و طبیعی، استان اصفهان را به یکی از مناطق ممتاز گردشگری کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصفهان، استانی کهن و پهناور با 20 هزار جاذبه طبیعی و چشم نواز و بیش از 1600 جاذبه تاریخی، یکی از شاخص ترین مناطق گردشگری ایران شناخته می شود. علاوه بر این، با داشتن 6 جاذبه مادی و معنوی ثبت شده در سازمان بین المللی یونسکو و 90 منطقه گردشگری متنوع، دارای بستری مناسب برای رشد و توسعه این صنعت است.

صنعت گردشگری بر اساس آمار جهانی سازمان گردشگری به عنوان سومین پدیده اقتصادی پویا و رو به رشد، پس از صنعت نفت و خودرو سازی مطرح شده است. با توجه به اینکه ذخایر نفتی ایران یکی از اصلی ترین منابع درآمدی این کشور به حساب می آید و در آینده ای نه چندان دور به پایان می رسد، توسعه همه جانبه و پایدار صنعت گردشگری می تواند جایگزین مناسبی به عنوان منبع جدید کسب در آمد کشور قلمداد شود.

ایران جز 10 کشور اول جهان از لحاظ جاذبه های گردشگری، از دیرباز تا کنون مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده است و در این میان، استان اصفهان با کسب رتبه نخست جذب گردشگر خارجی چون نگینی بر تارک این عرصه پهناور می درخشد.

انتخاب اصفهان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال2005، آوازه این شهر باستانی را بیش از پیش در گوش جهانیان طنین انداز کرد و گردشگران بسیاری را به سوی این دیار رهسپار نمود.

آثار تاریخی و طبیعی شهر اصفهان بسیارند و از جمله مهمترین آنها می توان به عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، کلیسای وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، چهار باغ، آتشگاه،گورستان قدیمی تخته فولاد، بازار تاریخی اصفهان، میدان امام، پل خواجو، پل شهرستان، سی و سه پل (پل الله وردی خان)، باغ پرندگان، باغ گل ها و بیشه ناژوان اشاره کرد.

تا کنون 4 مورد از آثار باستانی استان از جمله میدان امام، عمارت چهلستون و مسجد جامع از شهراصفهان و باغ فین از شهرکاشان به عنوان میراث مادی همچنین آیین سنتی- مذهبی قالیشویان مشهد اردهال و فرش کاشان به عنوان میراث معنوی در سازمان بین المللی یونسکو به ثبت رسیده اند .

زیبایی و شهرت اصفهان تنها در آثار تاریخی و طبیعی آن خلاصه نمی شود، این شهر از لحاظ تنوع در صنایع دستی یکی از مهمترین شهرهای کشور به شمار می آید، صنایعی همچون قلم کاری، خاتم کاری، میناکاری، فیروزه کوبی و نقره کوبی در آن تولید می شود که همواره مورد توجه گردشگرانی است که مشتاق تهیه هنر اصیل ایرانی هستند.

امروز با توجه به فراوانی صنایع آلاینده در استان اصفهان، ضرورت ايجاب مي کند که با نگاهي جامع، براي سامان بخشي به این صنعت پاک و درآمدزا، برنامه ريزي شود. البته اين سخن بدان معني نيست که گردشگري در شهر اصفهان بدون برنامه ريزي است، بلکه مراد، سامان دهي گردشگري مبتني بر رهيافت هاي علمي ست.

توسعه زیر ساخت های گردشگری در استان اصفهان از برنامه ها و اولویت های مدیریت استان است که راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان به تهران، افزایش تعداد هتل ها و توسعه حمل و نقل عمومی از برنامه هایی است که در مسیر توسعه گردشگری انجام می شود.

جاذبه های گردشگری بی بدیل اصفهان بیش از آن است که بتوان آنها را در قالب چندین سطر خلاصه کرد و به رشته تحریر در آورد، اما تمام تلاش من در این گزارش بر آن است که شما را با گوشه ای از ویژگی های اصفهان که آن را در صنعت گردشگری ممتاز و برجسته ساخته است، آشنا سازم.

ابتدا تمام دانسته ها و تصورات خویش از اصفهان را در ذهن خود مرور کردم و اندیشیدم که این همه ظرافت و هنر، یکجا در دل شهری جمع شده که مردم مهربانش همواره پذیرای میهمانانی از داخل و خارج کشور بوده اند. در این تصورات غوطه ور بودم که ناگاه جرقه ای در ذهنم روشن شد. تصمیم گرفتم به میدان امام بروم و این بار با نگاهی دقیق به بنای منحصر به فرد و زیبای آن توجه کنم.

در ابتدای ورود به میدان با منظره ای زیبا و چشم نواز رو به رو شدم، که با اجرای طرح ممنوعیت ورود خودرو، آرامش و زیبایی آن دو چندان شده است. عمارت زیبای عالی قاپو در سمت راست و مسجد شیخ لطف الله از سویی دیگر خودنمایی میکردند. گنبد زیبای مسجد امام، بازار قیصریه و دیگر بازارهای قدیمی، هریک به گونه بر زیبایی و بزرگی این اثر تاریخی افزوده اند.

بار دیگر، دور تا دور میدان را با چشمانی آکنده از اشتیاق نظاره کردم و با مشاهده جمع زیادی از توریستها و هموطنان که با اشتیاق مشغول گرفتن عکس یادگاری ،خرید سوغات و گشت و گذار بودند دریافتم که اصفهان در جذب گردشگران خارجی وداخلی، موفقیت چشم گیری دارد.

هرچه بیشتر به زیبایی های اصفهان فکر می کردم، کنجکاوی ام بیشتر و بیشتر می شد، با خود اندیشیدم شهری که در آن زندگی میکنم بدون شک یکی از گرانبهاترین سرمایه های گردشگری کشور است و آنچه امروز در حوزه گردشگری ضرورت محسوب می‌شود، همراهی همه سازمان‌ها و مسئولین برای افزایش و رشد هرچه بیشتر گردشگری در اصفهان است.

این سوال در ذهنم مطرح شد که مسئولان و مدیران چه اقداماتی در جهت رشد و توسعه این صنعت داشته اند و شرایط فعلی این صنعت در استان چگونه است؟ در این خصوص با مراجعه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، گفتگویی با مسئولان این سازمان داشتم و به اطلاعات و آمار جالب توجهی دست یافتم.

نخست دیدار کوتاهی با رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اصفهان داشتم. فریدون الهیاری با تاکید بر دستاوردهای ارزشمند اصفهان در حوزه های میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: اصفهان را درسال 1394 اصفهان به عنوان دومین شهر جهان پس از جیپور هند به دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی نائل آمده است و توانست عنوان شهر جهانی خلاق را دریافت کند. همچنین در گردشگری خارجی به چنان رونقی دست یافتیم که در چهار سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای250 طرح همزمان در حوزه مرمت آثار تاریخی افزود: با یاری خداوند متعال در سال 1395 در انتظار ثبت جهانی 3 قنات تاریخی استان هستیم و طرح هایی همچون ثبت جهانی روستای ابیانه و ورزش چوگان نیز در دستور کار اداره کل قرار دارد. امید داریم تا درسال 1395 رونق بیش از پیش گردشگری و ترویج صنایع دستی را در نگین گردشگری ایران شاهد باشیم.

آقای الهیاری از من درخواست کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر با مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفتگو کنم.

شهرام امیری با این عنوان که نوروز امسال 2500 گردشگر خارجی به استان آمدند سخنانش را آغاز کرد و ادامه داد : مجموعه جهانی میدان امام، کاخ چهلستون، مسجد جامع عتیق و عمارت عالی قاپو پربازدید ترین اماکن تاریخی در نوروز بودند. علاوه بر این، اصفهان رتبه نخست را در جذب گردشگر خارجی کسب کرد و نوروز امسال بعد از استان های خراسان رضوی و فارس در رتبه سوم جذب گردشگر داخلی قرار گرفت.

به گفته وی گردشگری تاثیر بسزایی بر رشد و پویایی اقتصاد استان داشته و تنها در عید امسال درآمدی افزون بر 18 میلیارد تومان از بخش فروش صنایع دستی بدست آمده است و می توان با گسترش تولید صنایع دستی و احیا بعضی صنایع فراموش شده، این در آمد را افزایش داد. البته نباید از ثمرات معنوی گردشگری غافل ماند، چراکه ورود هر فرد خارجی به کشور ما برابر است با انتقال فرهنگ بومی و اصیلی که به بهترین وجه ممکن به دنیا صادر می‌شود.

در این میان، معاون گردشگری سازمان به جمع ما اضافه شد که نگاه متفاوتش به بحث گردشگری برایم بسیار جالب توجه بود. توجه او به گردشگری روستایی و مذهبی، موضوعی بود که شاید در این سال ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و با بی مهری مسئولان مواجه شده بود. بسیاری از بناهای تاریخی و مذهبی که در روستاهای دورافتاده، زیر سایه آثار مشهور و پربازدید اصفهان نادیده گرفته شده اند و در معرض نابودی و یا تخریب قرار دارند.

محسن یارمحمدیان که از زاویه ای متفاوت به صنعت گردشگری می نگریست، توجه به توان بالقوه استان در عرصه گردشگری مذهبی را حائز اهمیت قلمداد کرد و با اشاره به نزدیک 780 بقعه متبرکه، گلستان های شهدا و زائرسراها در سطح استان ، ساماندهی این اماکن مذهبی را وظیفه اداره کل میراث فرهنگی و ارگانهای مربوط دانست.

محور اصلی صحبت های معاون گردشگری، تاکید بر تقویت اقتصاد روستاهای اصفهان به کمک توسعه گردشگری و شناسایی قابلیت‌های 13 روستای هدف گردشگری در استان اصفهان بود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نقش مهمی در زمینه ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی دارد.

در پایان این گفتگوی شیرین و باتوجه به صحبتهای معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی دریچه ای تازه از صنعت گردشگروی برایم گشوده شد و دریافتم که این صنعت تاثیر مستقیمی در رشد و بالندگی اقتصاد، سیاست و فرهنگ جامعه دارد. در عین حال معرفی و شناخت دقیق جاذبه های گردشگری استان اصفهان علاوه بر توسعه این صنعت و شناخت جاذبه هایی که کمتر مورد بازدید گردشگان قرار می گیرند، سبب جلوگیری از تخریب بسیاری از این آثار و اماکن دیدنی می شود.

بدون شک اصفهان در طول تاريخ همواره به عنوان يکي از مهم ترين قطبهاي گردشگري ايران به شمار رفته است، به گونه اي که جهانگردان مختلفي از اين شهر بازديد نموده اند و از لابه لاي سطور سفرنامه هاي آن ها مي توان به مطالب متنوعي درباره ي حيات مردمان اين شهر دست يافت. اکنون، اگر ما خود را میراث‌دار اجداد و نیاکانمان می‌دانیم، وظیفه داریم به بهترین شکل ممکن برای انتقال فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی- اسلامی به سایر نقاط دنیا تلاش کنیم.  




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.