مودیز مجدداً رتبه اعتباری عربستان را کاهش داد

شرکت رتبه‌بندی اعتباری مودیز رتبه اعتباری عربستان سعودی را بار دیگر کاهش داد.

مودیز مجدداً رتبه اعتباری عربستان را کاهش داد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ شرکت رتبه بندی اعتباری مودیز رتبه اعتباری عربستان سعودی را بار دیگر کاهش داد. مودیز، روز شنبه در گزارشی اعلام کرد رتبه اعتباری عربستان را از Aa3 به A1 کاهش داده که نشان دهنده افزایش ریسک اعتباری سرمایه گذاری در این کشور است.

مودیز با اشاره به وابستگی شدید عربستان به صادرات نفت، دلیل اصلی کاهش رتبه اعتباری این کشور را کاهش بهای جهانی نفت اعلام کرده است.

در گزارش مودیز آمده است: «ترکیبی از رشد پایین و سطح بدهی بالا» باعث شده عربستان وضعیت خوبی نسبت به شوک‌های آینده نداشته باشد.

مودیز برنامه عربستان برای کاهش وابستگی به نفت موسوم به «چشم انداز 2030 سعودی» را «برنامه‌ای بلند پروازانه» دانسته که در صورت موفقیت ریاض در اجرای آن ممکن است به ارتقای رتبه اعتباری عربستان منجر شود.

در پی تشدید مشکلات اقتصادی عربستان سعودی، مودیز در اواخر اسفند سال گذشته نیز چشم‌انداز سیستم بانکی این کشور را از «پایدار» به «منفی» کاهش داده بود.

پیشتر در ماه‌های اخیر نیز شرکت‌های اعتبارسنجی استاندارد اند پورز و فیچ هم رتبه عربستان سعودی را کاهش داده بودند.

گفتنی است علاوه بر کاهش بهای جهانی نفت، هزینه‌های ارتش عربستان در تجاوز به یمن باعث شده ریاض با کسری بودجه حدود 100 میلیارد دلاری مواجه شود.

تجاوز آشکار عربستان هر چند در یمن دست‌کم 8500 کشته و بیش از 16 هزار زخمی بر جای گذاشته، اما هزینه‌های زیادی را به ریاض تحمیل کرده است.

کاهش رتبه بحرین و عمان
مودیز در گزارش روز شنبه خود همچنین رتبه اعتباری بحرین را با چشم انداز منفی از BA1 به  Ba2 کاهش داده که از ریسک اعتباری قابل توجه این کشور حکایت دارد.

مودیز پیش بینی کرده است که بار بدهی دولت بحرین باعث «وخامت قابل توجه» اقتصاد این کشور طی دو تا سه سال آینده می‌شود.

این شرکت اعتباری همچنین رتبه اعتباری عمان را از A3 به Baa1 کاهش داده و ریسک اعتباری متوسط را برای این کشور تعریف کرده است.

مودیز در گزارش خود افزوده است که عمان در مقابل شوک بهای نفت، «آسیب پذیر» است.

گفتنی است بهای جهانی نفت از بالای 100 دلار در اوایل سال 2014 به حدود 46  دلار در روز جمعه کاهش یافته است. این نزول بهای نفت بیشترین تاثیر منفی را بر عربستان داشته زیرا درآمد این کشور پادشاهی به شدت به نفت وابسته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار