بازار "واردات تجهیزات پزشکی" 2 برابر تولید داخل/گلایه وزیر بهداشت از بیمه‌ها

وزیر بهداشت ضمن نارضایتی از سهم بازار داخلی تجهیزات پزشکی از تاخیر در پرداخت بیمه‌ها گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی و دارویی ایران هلث گفت: امیدوارم کمپانی های داخلی و شرکای خارجی استفاده لازم را از این نمایشگاه ببرند.
 
وی افزود: این نمایشگاه در اهمیت تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات تضمین شده به بیماران و مردم بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که باعث بهتر شدن عملکرد نیروی انسانی نیز می شود.
 
هاشمی تصریح کرد: امیدواریم همچنان که تاکنون این موضوع مورد اهمیت بوده از این به بعد هم بهترین قدمها را در حوزه تجهیزات و دارو به مردم ارائه دهیم و سلامت مردم را تضمین کنیم، تلاش زیادی می‌شود که در بخش خصوصی به امکانی دست یابیم که واردات از خارج کمتر شود اما در حال حاضر متاسفانه دوبرابر تولید است.
 
وی گفت: حدود 500 شرکت وارداتی داریم که  برخی از آنها فقط اسم‌شان شرکت است و محتوایی ندارند و در مقابل 400 شرکت داخلی داریم که  کیفیت تولید آنها به 80 کمپانی می‌رسد، بازار خوبی برای تجهیزات وجود دارد چرا که علاوه بر 570 بیمارستان دانشگاهی و دولتی بیمارستانهای خصوصی هم متقاضی این محصولات هستند.
 
وزیر بهداشت افزود: نقطه مشترک ما و تولیدکنندگان تضمین سلامت مردم است و ما باید از کالایی حمایت کنیم که تضمین کننده سلامت مردم باشد.
 
وی تصریح کرد: وقتی از اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنیم باید در عمل این باور ظهور و بروز کند مردم از ما انتظار دارند که در زمان نیاز به خدمات سلامت ما در کمترین زمان بهتری ابزار را در اختیارشان بگذاریم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: در صنعت می‌توان اغماض داشت اما در حوزه سلامت مردم، به علت وابستگی حیات مردم به تجهیزات پزشکی، نمی‌توان کوتاهی کرد.  طبیعی است که وزارت بهداشت فرصت را در اختیار کسانی می‌گذارد که قیمت کمتری را طلب می‌کنند. 
 
وی با اشاره به غفلت طرح تحول نظام سلامت در حوزه تجهیزات بیان کرد: در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشتیم اما همچنان نقص وجود دارد. یکی از دلایل این نقص عقب ماندگی پرداخت مطالبات شرکت ها است. از طرفی تسویه حساب بیمه‌ها طولانی شده و چرخه اقتصادی را دچار مشکل کرده ، ریاست جمهور به معاون اول خود برای رفع هرچه سریع‌تر مشکل و کمبود اعتبارات دستور داده است. 
 
وی تصریح کرد: اعتبار پیش بینی شده در‌‌ همان ابتدای طرح با تورم کنونی همخوانی ندارد اما همچنان مدعی هستیم تا سال ٩۶ با همین اعتبار طرح را پیش می‌بریم اگرچه با تورم موجود ۴٠ درصد اعتبار افزوده نیاز است. 
 
هاشمی یکی از مشکلات کار را شانه خالی کردن برخی شرکا دانست و افزود: برخی مسئولین تلاش دارند توپ را در زمین ما بیندازند. همچنین کاهش قیمت نفت به یک سوم قیمت قبل، عدم تحقق اعتبارات در زمانی که خدمت ارائه شده بود و تحت پوشش بیمه قرارگرفتن مردم از چهار میلیون نفر به ١١ میلیون نفر، از عوامل مشکل ساز در بحث بودجه بود. 
 
وزیر بهداشت اظهار داشت: در طرح تحول سلامت قرار بر این بود که دفترچه برای چهار میلیون نفر، فقط برای بستری اعتبار داشته باشد که در این صورت سرانه به ازای هر بیمه، ١۶ هزار تومان پیش بینی می‌شد اما با وضعیت کنونی سرانه به ازای هر بیمه ٣۴ هزار تومان است. با امکان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن رایگان تمام مردم، شاهد ریزش بیمه شدگان صندوق‌های دیگر بودیم. این شرایط به دو هزار میلیارد اعتبار بیشتر نیاز داشت که باز هم پیش بینی نشده بود. 
 
هاشمی با اشاره به حیاتی بودن بحث اعتبار عنوان کرد: من با ١١٠ هزار نفر پرسنلی کار دارم که حقوق ماهانه آن‌ها از درآمد اختصاصی پرداخت می‌شود. اگر بیمه‌ها مطالبات را نپردازند، من نیز نمی‌توانیم حقوق پرسنل وزارت بهداشت را بدهم. ورود یک بانک یا شرکت خصوصی میان ارائه کنندگان و خریداران خدمت، مشکل را تا حد زیادی حل می‌کند. 
 
وی افزود: این اقدام برای بیمه تامین اجتماعی توسط بانک رفاه کارگران صورت گرفته است. 
 
هاشمی با اشاره به تغییر مدیریتی در اداره کل تجهیزات، گفت: امیدواریم در سایه مدیریت جدید اداره کل تجهیزات، ارتباطات فردی به ارتباطات جمعی تبدیل شود و از رفت و آمدهای زاید مردم جلوگیری شود. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: در دو، سه دهه گذشته دفتر تجهیزات، برای کارهای نکرده شنونده حرف‌هایی بود که افراد را مجبور به اعمال تغییرات می‌کرد. 
 
وی یادآور شد: توجه شرکت‌ها به صادرات و عطش بازار منطقه، کمک کننده است و از دکتر دیناروند خواهش می‌کنم تا بیشترین تشویق را شامل شرکت‌هایی کند که به صادرات توجه ویژه دارند. 
 
مشکل پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان معوقات است
وزیر بهداشت اظهار داشت: پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان از لحاظ تعویق پرداختی‌های خود مشکلاتی دارند که اگر 70 تا 80 درصد آنچه که در خصوص تعرفه‌ها پیشنهاد شده عملی شود می‌توانیم رضایت آنها را جلب کنیم.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار