تبریز؛

مهار تب برفکی در آذربایجان شرقی به وسیله تزریق دو میلیون دوز واکسن

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از مهار بیماری تب برفکی در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،بهداد در جمع خبرنگاران گفت: تا خرداد ماه بیش از 2 میلیون و 600  هزار دوز واکسن به دام های استان تزریق خواهد شد.
وی افزود: این بیماری هیچ گونه خطری را متوجه انسان ها نمی کند حتی می توان گوشت دام بیمار را قبل از مرگ ذبح کرد و مصرف کرد.
بهداد با انتقاد از اظهار نظر های غیر علمی و غیر کارشناسی بعضی از افراد در مورد این بیماری تاکید کرد آمارگیری و بیان مطالب در مورد این بیماری تنها باید از سوی اداره کل دامپزشکی باشد و دیگر مطالب عنوان شده سندیت ندارد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در فاز نخست 750 هزار دوز واکسن برای دام ها در شهرستان های اهر،ورزقان،هریس و کلیبر اختاص یافته است.
بهداد اعلام کرد:  در  126 کانون شناسایی شده در مجموع 1200 راس گوسفند و 146 راس گاو کشته و تلف شده اند.
وی خاطر نشان کرد در گذشته در کشورمان تنها سه سوش o،a،asia 1  مشاهده شده بود ولی بیماری اخیر از نوع o 2016  می باشد و تنها باید از واکس مخصوص این سو استفاده شود.
مدیرکل دامپزشکی استان به منظور مهار کامل این بیماری در استانمان از دامداران خواست با اعتماد به ماموران این اداره کل با انها همکاری کنند،عشایر زمان کوچشان را به تعویق بیاندازند،از هرگونه خرید و فروش دام خودداری کنند،اگر حیوانی تلف شد سریعا یا با ماموران اداره کل دامپرشکی تماس گرفته یا اینکه با حفر چاله و رختن آهک آنها را دفن بهداشتی کنند و به هیچ وجه در فای باز رها نکنند و همچنین امار و اطلاعات صحیحی بدهند.
بهداد با انتقاد از عدم رعایت موارد بهداشتی دامداری ها توسط دامداران گفت: در صورتی که با هزینه ای ناچیز  واکسیناسیون انجام شود از بروز مشکلات حاد و بحرانی جلوگیری می شود.
وی واکسیانسیون،ضدعفونی مناسب،کنترل تردد بی رویه و غیر مجاز دام  را از اقدامات انجام شده توسط اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد.

انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.