کار پروژه توتاپ به تعلیق درآمد

اشرف ‌غنی با صدور حکمی به‌منظور ایجاد کمیسیون بررسی برق وارداتی ترکمنستان موسوم به توتاپ، کار این پروژه را تا زمان اعلام نتیجه بررسی‌ها به تعلیق در آورد.

کار پروژه توتاپ به تعلیق درآمد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اشرف ‌غنی، رییس‌جمهور کشور، با صدور حکمی به‌منظور ایجاد کمیسیون بررسی لین برق وارداتی ترکمنستان موسوم به توتاپ، کار این پروژه را تا زمان اعلام نتیجه بررسی‌های این کمیسیون، به تعلیق در آورده است.

این حکم که روز یک‌شنبه، ۲۶ ثور صادر شده، در آن آماده است: «پروسه اجرایی و تدارکاتی مرتبط به پروژه، تا روشن‌شدن نتایج کمیسیون موظف، به حالت تعلیق قرار می‌گیرد.»

براساس این حکم، اعضای این کمیسیون سیزده نفری مسوولیت دارند تا ده روز دیگر تمام اسناد و مدارک مربوط به ماسترپلان بیست‌ساله برق، به شمول اسناد شرکت آلمانی فیشنر را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. هم‌چنین این کمیسیون مسوولیت دارد تا دلایل انتخاب و رد هر دو مسیر عبور لین برق پنج‌صد کیلوولت ترکمنستان از بامیان و سالنگ را نیز روشن سازد.

براساس این حکم، کمیسیون ملی بررسی لین برق ترکمنستان، تحت ریاست داکتر محمدهمایون قیومی، مشاور رییس‌‌جمهور در بخش تکنالوژی معلوماتی و با عضویت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی، فیض‌الله ذکی معاون شورای امنیت ملی، محمد اکبری، احمد بهزاد، اسدالله سعادتی، برنا کریمی و عبدالقیوم سجادی، حسیب‌الله کلمزی، حاجی الماس زاهد و محمدناصر احمدی کار خواهد کرد.
رییس‌جمهور در حکم خود تاکید کرده که این کمیسیون مسوولیت دارد تا یافته‌های خود را با ارایه پیشنهادهای مشخص به منظور حل جنجال‌ها، تا ده روز دیگر به ریاست‌جمهوری بفرستد.

اشرف غنی روز یک‌شنبه در دیدارش با اعضای مجلس نمایندگان نیز اعلام کرده که تمام اسناد مربوط به پروژه توتاپ را به مجلس نمایندگان می‌فرستد. او هم‌چنین گفته که مسیر سالنگ برای عبور لین برق ترکمنستان سه سال قبل، به پیشنهاد محمداسماعیل وزیر انرژی و آب وقت، با امضای مرحوم مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین رییس‌جمهور تعیین شده است. آقای غنی تاکید کرده که حکومت وحدت ملی در تعیین مسیر عبور برق وارداتی ترکمنستان، نقشی نداشته است.

هم‌چنین شورای عالی احزاب جهادی از حکومت افغانستان خواسته تا کار پروژه توتاپ را تا زمان حل جنجال‌ها به حالت تعلیق درآورد. این شورا روز یک‌شنبه در یک کنفرانس خبری، از معترضان نیز خواست تا از راه‌اندازی تظاهرات صرف‌نظر کنند.
آمادگی برای تظاهرات

در همین‌حال، جنبش روشنایی برای راه‌‌اندازی یک تظاهرات گسترده در شهر کابل اعلام آمادگی کرده، می‌گوید با گذشت نزدیک به دو هفته از آغاز اعتراض‌ها در پی صدور فیصله کابینه مبنی ‌بر تغییر مسیر انتقال لین برق وارداتی پنج‌صد کیلو ولت ترکمنستان به افغانستان، به خواست معترضان جواب مثبت داده نشده است.

این جنبش در اعلامیه‌ای از هوادارانش خواسته تا روز دوشنبه آماده «مارش مدنی عظیم» در شهر کابل باشند. جنبش روشنایی، با تذکر چند مورد به معترضان افزوده است: «هوشیار باشید که عناصر خودفروخته، با پخش شایعه و جنگ روانی در صفوف فشرده‌تان رخنه نکنند. بی‌اعتنا به شایعه‌پراکنی‌ها و جنگ روانی حکومت، آماده یک مارش مدنی عظیم باشید. ما از شما می‌خواهیم که استوارتر و گسترده تر از هر زمان به جاده بیایید تا بر هرآنچه تاریکی است نهیب بزنیم.»

جنبش روشنایی هم‌چنین می‌گوید که حکومت افغانستان به‌جای تلاش در جهت حل جنجال‌ها در مورد مسیر انتقال لین برق ترکمنستان، همواره طرح‌های «انحرافی، نفاق‌افگنانه و وقت‌تلف‌کن» ارایه داشته است. این جنبش به برآورده‌شدن خواست معترضان مبنی‌بر ابطال فیصله یازدهم ثور کابینه و تطبیق ماستر پلان برق تاکید کرده است.

جنبش روشنایی در اعلامیه‌ خود می‌افزاید که خواست‌شان قومی و سمتی نیست بل یک خواست عدالت‌طلبانه، انسانی و مبتنی‌بر منافع ملی افغانستان است. این جنبش در اعلامیه خود گفته است: «اساس خواست ما را برادری و برابری مردم افغانستان، عدالت اجتماعی، انکشاف متوازن و نفی تبعیض سیستماتیک تشکیل می‌دهد.»

هم‌چنین جنبش روشنایی، ده مسیر مشخص را برای راه‌اندازی تظاهرات امروزی در کابل مشخص کرده است. این جنبش در اعلامیه شماره ششم خود گفته که محل اصلی تجمع اعتراض‌‌کنندگان در جلو ارگ ریاست‌جمهوری خواهد بود.

در همین‌حال، وزارت امور داخله راه‌اندازی تظاهرات مسالمت‌آمیز را حق مردم توصیف کرده، اما از اعتراض‌کنندگان خواسته تا در تظاهرات روز دوشنبه خود، از جاده شهید مزاری شروع و با حضور در چمن حضور خاتمه دهند. این وزارت در اعلامیه‌ای تاکید کرده که راه‌اندازی تظاهرات در جوار تاسیسات نظامی و محلات نگهداری مواد انفجاری، انفلاقی و محترقه کاملا ممنوع است. این وزارت افزوده است: «دشمنان مردم ما در صدد برهم‌زدن نظم و امن عامه و نظم اجتماعی می‌باشند. تظاهرات حق همه مردم می‌باشد، اما از هم‌وطنان شریف خود احترامانه تقاضا می‌کنیم تا به هیچ کس اجازه ندهند دشمن از این فرصت سو‌استفاده کند و باعث اخلال نظم عامه شود.»

همزمان با آمادگی‌ها برای راه‌اندازی تظاهرات گسترده در کابل، شماری از باشندگان ولایت‌های غزنی و بلخ نیز روز یک‌شنبه در اعتراض به تغییر مسیر انتقال لین برق ترکمنستان دست به تظاهرات گسترده زدند. همزمان با این تظاهرات‌ها، شماری از باشندگان ولایت پکتیکا نیز در واکنش به اعتراض یک تن از شهروندان افغان در لندن از رییس‌جمهور، دست به تظاهرات زدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.