چین و افغانستان با هم جاده ابریشم را بازسازی خواهند کرد

یاو جینگ، سفیر چین در کابل در مقاله‌ای نوشت: با گذشت چند سال از همکاری و پیشرفت چین و افغانستان، نهال دوستی در قلب دو ملت پرورش یافته و روابط دوستی نهادینه شد.

چین و افغانستان با هم جاده ابریشم را بازسازی خواهند کرد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، افغانستان یکی از مهم‌ترین همسایگان چین می‌باشد. این کشور به‌خاطر موقعیت طلایی خویش در قاره آسیا، به قلب آسیا شهرت یافته است. افغانستان در گذشته نقش اساسی و مهمی ‌را در اتصال کشورهای جنوب، شرق، غرب آسیا و آسیای مرکزی از طریق جاده ابریشم ایفا می‌کرد. این کشور در سه دهه اخیر دچار بحران‌های امنیتی و جنگ‌های داخلی گردید که باعث آوار‌‌گی و ایجاد مشکلات فراوان برای مردم این مرز و بوم شده است.

افغانستان در آستانه ورود به عصر نو و توسعه، در راستای صلح و امنیت پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. اما هنوز هم مشکلات امنیتی، درگیری‌های مسلحانه و گروه‌های تروریستی این کشور را تهدید می‌کند، که برای رسیدن به صلح دایمی ‌و امنیت سرتاسری مسیر طولانی و پر پیچ‌وخمی‌ را پیش رو دارد. بنابر آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ تلفات افراد ملکی این کشور به یازده هزار تن رسیده است که یک چهارم آن را اطفال تشکیل می‌دهند. این سال یکی از خونین‌ترین سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

افغانستان یک همسایه نیک، دوست و همکار صادق کشور چین می‌باشد که قدمت دوستی این دو کشور همانند جاده ابریشم طویل است. در حقیقت جاده ابریشم با سفر دو تن چینی به نام‌های جانگ چیان و راهب شوان زانگ که از شرق به غرب مسافرت و از مسیر افغانستان عبور می‌کردند ایجاد شد. این سفر باعث تبادلات فرهنگی میان مردم دو کشور گردید که در تاریخ هر دو کشور نقش پررنگی دارد.

از آغاز روابط دیپلماتیک این دو کشور در سال ۱۹۵۵ به این سو روابط دوستانه و همکاری‌های همه‌‌‌جانبه ‌روز به روز مستحکم‌تر گردیده است. در دهه ۷۰ قرن گذشته دولت جمهوری خلق چین یک باب شفاخانه را در شهر قندهار اعمار کرد، که مورد استقبال گرم مردمان آن محل قرار گرفت. قابل ذکر است که نام اصلی شفاخانه مذکور در بین مردم عام به فراموشی سپرده شده و به شفاخانه چینایی‌ها معروف گردیده است. اعمار این شفاخانه یکی از سمبول‌های دوستی میان این دو کشور به شمار می‌رود.

ارزش این را دارد که در این‌جا داستان دو تن از فداکاران را بیان کنم. در دهه ۹۰ قرن ۲۰ میلادی، به‌خاطر نا‌امنی و جنگ‌های داخلی افغانستان مسوولین سفارت کبرای جمهوری خلق چین، افغانستان را ترک کردند. اما یک تن کارمند محلی سفارت مذکور به نام نعمت‌‌الله، زندگی خویش را به خطر انداخته و برای هشت سال تمام از سفارت کبرای جمهوری خلق چین مقیم افغانستان محافظت کرده و پرچم سرخ پنج ستاره جمهوری خلق چین را تا بازگشایی مجدد خود سفارت برافراشته نگه داشت. در حال حاضر این فرد نزدیک به ۸۰ سال عمر دارد و هنوز هم در سفارت مذکور به‌عنوان کارمند محیط‌زیست ایفای وظیفه می‌کند.

شخص دوم داستان «یک عمر تلاش و فداکاری برای تکمیل یک هدف» پروفیسور چه هونگ سای استاد دانشگاه ارتباطات چین می‌باشد، که برای تالیف فرهنگ زبان «پشتو – چینی» ۳۶ سال از عمر خود را در این راستا به صرف کرد و باعث حیرت و شگفتی مردم افغانستان شد. افغانستان از فداکاری وی به طور احسن استقبال نمود و لقب «مرد چینایی شگفتی‌ساز افغانستان» را به ایشان نسبت داد.

با گذشت چند سال از همکاری و پیشرفت این دو کشور، نهال دوستی در قلب دو ملت پرورش یافته و تهداب روابط دوستی نهادینه گردید.

در ماه دهم سال ۲۰۱۴ از آغاز حکومت وحدت ملی رییس‌‌جمهور غنی بعد از بررسی‌های همه‌‌جانبه کشور چین را منحیث یک دوست خوب انتخاب و همراه رییس‌‌جمهور خلق چین آقای «شی جین پین» ملاقات نمود و در این نشست هر دو کشور توافقات همکاری‌های اقتصادی و راهبردی خویش را اعلان کردند که در یک بیانیه مشترک به بازسازی کمربند اقتصادی جاده ابریشم اشاره نموده و خاطرنشان کردند که بازسازی کمربند اقتصادی جاده ابریشم نه تنها به سود هر دو کشور بوده بلکه کشورهای منطقه را نیز به هم وصل نموده و باعث پیشرفت کشورهای منطقه می‌گردد، ملت و دولت افغانستان از این پروژه به گرمی ‌استقبال کردند. مردم افغانستان امیدوارند با اتصال کمربند اقتصادی جاده ابریشم، افغانستان نیز در کنار کشور دوست و همسایه خویش به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد.

از نظر دولت چین اشتراک دولت افغانستان در این پروژه برای اتصال جنوب، غرب و مرکز آسیا بسیار مهم است. این جاده می‌تواند موانع موجود را از بین برده و اکثر مناطق آسیا را به هم وصل نماید و سبب پیشرفت و ترقی این کشورها گردد.

کشور چین نیز همانند قدیم از رهبری دولت افغانستان حمایت کرده و برای تامین امنیت و رفاه عامه مردم افغانستان از هیچ‌گونه همکاری دریغ نخواهد کرد. تا نورصلح و امنیت که آرزوی دیرینه ملت افغانستان می‌باشد در تمامی ‌نقاط افغانستان بتابد.

در میانه ماه می‌ سال جاری میلادی «لی که چیانگ» نخست‌وزیر کشور چین از داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان رسما دعوت به عمل آورده است، تا با ایشان در کشور چین دیدار کند. این یک سفر مهم برای طرفین در دوره کلیدی روابط دو کشور می‌باشد. این سفر می‌تواند بار دیگر روابط دوستی قدیمی ‌هر دو کشور را مستحکم‌تر سازد. بازسازی جاده قدیمی ‌ابریشم باعث امید و تحرک در زمینه‌ی پیشرفت همه‌‌جانبه‌ی هر دو کشور خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار