گیلان؛

نشاء 80درصد شالیزارهای گیلان

192هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تاکنون نشاء شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اعلام این خبر گفت: تاکنون برای 233هزار و 240هکتار معادل 98درصد از شالیزارهای گیلان خزانه گیری شده است.
حبیب جهانساز با بیان اینکه نشای برنج در گیلان اواخر فروردین شروع شد، افزود: 2هزار و 600هکتار باقی مانده شالیزارهای گیلان که در شهرستان رودبار قرار دارد،  پس از برداشت گندم و جو اوایل خرداد نشاء می شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال حدود 80هزار هکتار، معادل 30درصد شالیزارهای گیلان با ماشین نشاء شد که  9هزار هکتار بیشتر از پارسال است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان پیش بینی کرد 20هزار هکتار دیگر از شالیزارهای گیلان کشت مکانیزه شود.
حبیب جهانساز در ادامه از پرداخت تسهیلات کم بهره به شالیکاران گیلانی برای خرید ماشین آلات کشاورزی خبر داد و گفت: از سال زراعی گذشته تاکنون 370میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به 3هزار و 200شالیکار برای خرید کمباین، تراکتور و ماشین نشاء کار پرداخت شد.
وی مدیریت در مصرف آب و مصرف کود پایه به ویژه کود پتاس را به همه شالیکاران توصیه کرد و افزود: شالیکاران برای کاهش تنش های محیطی در شالیزارهای خود نظیر گرما ، خشکی زمین و مبارزه با آفات و بیماری ها باید کودهای پتاس به کار برند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: شالیکاران به جای کودهای پتاس، کود کلرور پتاسیم را هم می توانند استفاده کنند.
حبیب جهانساز به کشاورزان توصیه کرد برای مبارزه با آفات و بیماری ها به متخصصان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
شالیکاران گیلانی سالانه یک میلیون و 100هزار تن شلتوک و 750هزارتن برنج سفید تولید می کنند.
شالیکاران گیلانی 40درصد برنج ایران تولید می کنند.
شالیکاران گیلانی بیشتر برنج رقم های بومی هاشمی و علی کاظمی کشت می کنند.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.