توسعه روابط بانکی ایران و ایتالیا پس از اجرای برجام

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ما از توسعه روابط با ایتالیا استقبال می کنیم و امیدواریم موانع روابط تجاری در اسرع وقت مرتفع گردد.

توسعه روابط بانکی ایران و ایتالیا پس از اجرای برجامبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز در نشست مشترک ایران و ایتالیا اظهار داشت: مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا از یک پشتوانه فنی تاریخی، فرهنگی، تمدنی برخوردار است که همین سابقه مشترک می تواند به عنوان پایه کلیدی برای توسعه بیشتر روابط قرار گیرد.

وی افزود‌: خوشبختانه توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی و اجرای برجام شرایطی را فراهم آورده تا اقتصاد ایران پس از تحمل یک دوره طولانی دوری از نظام بین المللی باز هم به دل اقتصاد جهانی بازگردد و به طور حتم این حضور مجدد می‌تواند برای تمام کشورهای طرف همکاری با ایران سودمند باشد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار است بیان کرد: در واقع اقتصاد ایران به دلیل برخورداری از زیرساخت‌ها و امنیت کامل در منطقه ناامن خاورمیانه می تواند برای ایتالیا به عنوان شریکی توانمند در منطقه باشد چرا که می تواند مزیت‌هایی مانند کریدور شمال به جنوب و اتصال کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمال دریای خزر راه آهن شمال به جنوب و جاده‌های مناسب همگی در خدمت گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی میان دو کشور قرار گیرد. 

خوانساری با اشاره به مزایای ترانزیتی بیان کرد: با توجه به مزایای ترانزیتی سرمایه گذاری ایران به معنای دسترسی صنایع و کالاهای ایتالیا به بازاری به وسعت 400 میلیون نفر است که برای اقتصاد ایتالیا قابل اهمیت است.

رئیس اتاق تهران اظهار کرد: ایتالیا به عنوان یکی از 4 قدرت برتر اتحادیه اروپا و یکی از اعضای مهم گروه جی 8 جایگاه برجسته‌ای بر سطح منطقه و دنیا دارد به طوری که این جایگاه موجب شده تا این کشور در زمره مهمترین شرکای ایران در اتحادیه اروپا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از بدو تاسیس مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور موافقت نامه‌ها ‌و یادداشت‌های همکاری در زمینه‌های مختلفی به امضا رسیده است گفت: در دوران پساتحریم و طی سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا و نخست وزیر ایتالیا‌ به ایران این همکاری ها ادامه پیدا کرده و 6 قرارداد در زمینه‌های نفت، گاز، خودرو، لوکوموتیو، برق، فولاد، پالایشگاه و فرودگاه با ارزش حدود 20 میلیارد یورو بین شرکت‌های دو طرف منعقد شده است.

خوانساری یاد‌آور شد: یادداشت‌های همکاری که دیگری در حوزه‌های بیمه بانکداری ایجاد کمیته مشترک انجمن سنگ ایران و ایتالیا فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تولید انواع قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی همکاری میان راه آهن ایران و ایتالیا یادداشت تفاهم نامه همکاری میان شرکت صادرات گاز ایران و ایتالیا یادداشت تفاهم نامه همکاری میان فرودگاه‌های ایران و ایتالیا در خصوص توسعه فرودگاه مهر‌آباد تهران به امضا رسیده و شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و فیات نیز به زودی مذاکرات همکاری خود را برای عقد قرارداد همکاری امضا خواهند کرد.

خوانساری با بیان اینکه در پایان سال 2010 میلادی ایتالیا به اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا بدل شد بیان کرد: در دوران اعمال تحریم‌های اقتصادی بین المللی علیه ایران ایتالیا نیز مراودات تجاری خود با ایران را به یک پنجم کاهش داد به طوری که حجم مبادلات دو کشور در 5سال اخیر از 2 میلیارد دلار سالیانه تجاوز نکرده و در سال 2011 میلادی 2 کشور بیش از 10 میلیارد دلار با یکدیگر داد و ستد داشتند .

وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا گفت: مقایسه حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا با حجم 870 میلیارد دلاری مبادلات ایتالیا با جهان در سال 2015 نشانگر آن است که سهم ایران از مجموع تجارت ایتالیا صرفا رقمی در حدود 1 درصد است که ایران را بین کشورهای شریک تجاری این کشور در 2015 به عنوان وارد کننده از ایتالیا در رتبه 52 و به عنوان صادر کننده به ایتالیا در رتبه 68 قرار میدهد.

خوانساری در ادامه گفت: در واقع به واسطه حضور طولانی مدت ایتالیایی‌ها در ایران ساختار برخی از صنایع ما با تکنولوژی ایتالیا عجین شده که به فولاد و چرم و نساجی میتوان اشاره کرد چرا که از یک سو ظرفیت‌های فراوان موجود برای روابط دو کشور و ارتقای سطح آن از تجارت به صنعت و سپس سرمایه گذاری و اولویت همکاری با کشورهایی که سابقه تکنولوژی‌شان در اذهان ایرانیان از جایگاه شایسته‌ای برخوردار است، موجب می‌گردد تا در فضای پسابرجام ادامه همکاری با صنایع کشور ایتالیا از اولویت ویژه‌ای نزد صاحبان صنایع ایران برخوردار باشد

وی ادامه داد: امیدواریم با برقراری ارتباطات بانکی در شکل‌های متفاوتی مانند تاسیس دفتر نمایندگی، مستقل و همچنین خرید سهام بانک‌های ایرانی حجم مبادلات بین دو کشور در سال جاری و پس از آن به سیر صعودی ادامه داده و به میزان قابل قبولی برسد.

خوانساری با اشاره به اینکه پس از لغو تحریم ها علیه ایران چند بانک ایرانی همکاری خود را با بانک مونت هاسکی دیسینا در قالب افتتاح حساب با باز کردن گفت ما از بانک‌های ایتالیایی انتظار داریم تا اقدام‌های مثبت انجام شده در زمینه همکاری‌های بانکی را سرعت بخشند.

و گفتنی است تا زمانی که بستر‌های لازم مالی اعتباری بیمه‌ای نه حقوقی آماده نشود قراردادهای بزرگ و پر منفعت برای دو طرف منعقد نخواهد شد.

رئیس اتاق تهران بیان کرد: باید برای توسعه و تحکیم روابط ضمن ارائه فکر ایده و برنامه‌های مبتکرانه با هدف بلند مدت از چهارچوب‌هایی که در گذشته بوده فراتر برویم و از تفکر صرفا تجارت کوتاه مدت و مبادله کالا پرهیز کرد.

** توسعه روابط ایران و ایتالیا در زمینه‌های مختلف 

خوانساری با اشاره به اینکه دوران جدیدی برای گسترش روابط پیش روست بیان کرد: انتظار داریم شرکای اقتصادی ایران در این دوره با پیوند زدن توانایی‌های صنعتی و دانش فنی خود با اقتصاد ایران و مشارکت در تقویت و گسترش زیربنایی فنی صنعتی اقتصاد ایران بتوانند در تعلیق و تحکیم همکاری‌های بلند مدت نقش فعالی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: ما از توسعه روابط با ایتالیا استقبال کرده و امیدواریم موانع روابط تجاری در اسرع وقت مرتفع گردد ورود بیش از 170 هیئت اقتصادی از سراسر دنیا به ایران در چند ماه گذشته نشان دهند علاقه و اشتیاق دنیا برای آغاز مجدد همکاری با ایران و تحکیم آن در بلند مدت است.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی برای کمک و همکاری اعلام آمادگی کرده و امیدواریم تبادل هیئت‌های تجاری بین دو کشور و برگزاری سمینارها برای تقویت همکاری‌های دو طرف در کلیه زمینه های اقتصادی تجاری صنعتی است.

انتهای پیام /

برچسب ها: ایران ، ایتالیا ، بازرگانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار