المپیاد بین‌المللی نانو در جهت بالا بردن سطح کیفی و کمی این رشته در تابستان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو صبح امروز در نشست خبری برگزاری المپیاد بین المللی نانو در این ستاد با اشاره به علاقمندی به برگزاری المپیاد نانو اظهار داشت: امروزه تکنولوژی نانو مورد درخواست بسیاری از کشورهاست و کشور ایران بسیار تمایل دارد المپیاد نانو را در جهت بالا بردن سطح کیفی و کمی این رشته نوپا برگزار کند.

وی بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم علم نانو را به دانش‌آموزان آموزش دهیم که خوشبختانه امروزه این کار در سطوح مختلف به وسیله فارغ‌التحصیلان این رشته صورت می‌گیرد.

آموزش دانش‌آموزان نخبه در کمپ نانو
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در خصوص آزمایشگاه‌های توانای نانو گفت:‌ ما برای دانش‌آموزان مستعد سمینار و کارگاه‌های دانش‌آموزی را هر ساله برگزار می‌کنیم و نتایج محصولات تولید شده به وسیله این دانش‌آموزان نخبه در ماهنامه‌ای به چاپ می‌رسد.

سرکار ادامه داد: برگزاری جشنواره دانش‌آموزی دانشگاهی هر ساله با شرکت دانش‌آموزان و دانشجویان این رشته برگزار و نفرات برگزیده وارد کمپ نانو می‌شوند.

سرکار تاکید کرد: ستاد نانو از دانشجویان این رشته و استادان نانوتکنولوژی حمایت ویژه‌ای می‌کند و  به دانشجویان در جهت آشنایی با مطالب نانو آموزش می‌دهد.

وی عنوان کرد: المپیاد نانو با هدف آشناسازی جوانان با این علم نوپا بوده و در ایران تاکنون بالغ بر 30 هزار نفر از دانشجویان و دانش‌‌آموزان در المپیاد این رشته شرکت کرده‌اند.

وی یادآور شد: ما در حال تأسیس دبیرستان‌های بین‌المللی در زمینه نانو و برگزاری المپیاد هستیم تا دانش‌آموزان مستعد کشور را آموزش و نفرات نخبه را برای کمپ دانش‌آموزی نانو انتخاب کنیم.

سرکار گفت: هزار و 200 نفر از دانش‌آموزان در اولین دوره در کمپ دانش‌آموزی آموزش های لازم و کافی را دیده‌اند.

آموزش رشته نانو در 65 دانشگاه کشور
در ادامه مراسم علی بیت‌اللهی رئیس کمیته استانداردسازی فناوری نانو و رئیس بخش بین‌الملل گفت: ما برای دانش‌آموزان کارگاه‌های آزمایشگاهی برگزار کردیم تا این نخبگان جوان با دستاوردهای نانوتکنولوژی آشنا شوند و برای المپیاد جهانی این رشته نوپا خود را به طور کامل آماده کنند.

وی بیان کرد: ما در ستاد نانو آزمایشگا‌های توانا را راه‌اندازی کرده‌ایم که هر کدام از اینها 17 مدرسه دانش آموزی را تحت نظر دارند و آنها خدمات آزمایشگاهی و آموزش‌های لازم را انجام می‌دهند.

رییس کمیته استانداردسازی فناوری نانو در خصوص برنامه‌های آموزش دانش‌آموزان در حوزه نانو گفت: ما برای دانشجویان و دانش‌آموزان کتاب آزمایشگاهی (لب بوک) در جهت استفاده از دستگاه‌های آزمایشگاه نانو را تألیف کرده‌ایم تا دانش‌آموزان با بالا بردن سطح آگاهی‌شان طرز کاربرد این دستگاه‌ها را فرا بگیرند.

بیت‌اللهی ادامه داد: برای پیشرفت علم نانو در ایران ما به تجهیز آزمایشگاه‌ها و آموزش مربیان این رشته روی آوردیم تا روش کاربرد نانو در آزمایشگاه و در دنیا برای دانش‌آموزان و دانشجویان علاقمند مشخص شود.

وی تأکید کرد: در کشور چین آزمایشگاه نانو را تجهیز کردیم تا بتوانیم این علم جدید را به مردم دنیا معرفی و تجربیات خود را منتقل کنیم.

وی عنوان کرد: تاکنون در بین سال‌های 2011 تا 2016 بیش از 100 هزار نفر از دانشجویان کشور در مسابقات دانشجویی نانو شرکت کرده‌اند و نفرات برتر به مسابقات جهانی راه یافته‌اند.

بیت‌اللهی یادآور شد: رشته نانو در مقطع لیسانس در 23 دانشگاه و در مقطع  کارشناسی ارشد در 65 دانشگاه تدریس می‌شود، جوانان زیادی عضو پورتال آموزشی نانوتکنولوژی بوده و از مقالات متعدد علمی بهره‌مند می‌شوند.

بر اساس این گزارش مقدمات برگزاری المپیاد فناوری نانو در حال برگزاری است و در این نشست با حضور نمایندگان نانو از کشورهای کره جنوبی، تایوان، تایلند، مالزی و روسیه و سنگاپور کار گواهی دهی و برچسب زنی محصولات نانو، طرح و بررسی شود.

گفتنی است؛ پنج کشور بحث گواهی دهی و برچسب زنی محصولات نانو را راه‌اندازی کرده‌اند که در روسیه تحت عنوان نانوسردیفیکال، در تایوان تحت عنوان نانومارک و در تایلند تحت عنوان نانوکیو، در مالزی تحت عنوان نانو وریسای و در کشور ما تحت عنوان برچسب زنی با عنوان نانونماد است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.