اهواز؛

ایران؛ منشاء علوم پزشکی جهان

دانشگاه جندی شاپور یکی از مراکز علمی است که از دیرباز تاکنون اکثر دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی را مورد تربیت علوم پزشکی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز امروز در نخستین کنگره حکمت و خرد جندی شاپور و بزرگداشت حکیم علی‌بن عباس اهوازی با بیان اینکه کنگره خرد و حکمت فرصتی برای معرفی بزرگان عرصه علوم پزشکی در طول قدمت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور است اظهار داشت: پس از پایان عصر دوقطبی بودن یک گفتمانی با عنوان جهانی شدن، تمامی آحاد ملت را در برگرفت که به پشتوانه این گفتمان ماهیت‌های ملی و منطقه‌ای نفی و دچار تحول شدند.

اسماعیل ایدنی افزود: مهمترین مشخصه این گفتمان نفی فرهنگ‌های بومی و منطقه ‌ای بود که خوشبختانه با گذشت 20 سا از این گفتمان؛ بازگشت به گذشته و رسیدن به فرهنگ‌، آداب و رسوم قدیمی برای همگان مشخص شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بابیان اینکه کشور ایران از پیشینه بسیار کهن و ارزشمندی برخوردار است، گفت: هنگامی که از میراث فرهنگی سخن به عمل می‌آید بیشتر توجه‌ها به سمت میراث فرهنگی ملموس مانند موزه‌ها،کاخ‌ها و آثار باستانی معطوف می‌شود در صورتی که میراث فرهنگی یک میراث ناملموس و معنوی به نام جامعه پزشکی دارد .

وی افزود: امروزه در میراث فرهنگی ایران بیشتر از میراث‌های ملموس صحبت می‌شود و این عامل موجب شده که میراث ناملموس و معنوی فرهنگ ما ایرانیان مورد غلفت قرار گیرد.

ایدنی بابیان اینکه بازگشت به تاریخ جندی شاپور و شناخت آن به عنوان یک میراث فرهنگی ناملموس نشان از تداوم و حضور سرمایه‌های عظیم ایران در برابر فرهنگ‎های سهمگین و غیر بومی کشور است، بیان کرد: هدف از برگزاری این کنگره ایجاد بستری برای بازگشت به هویت اصلی ما ایرانیان است.

وی با اشاره به ویژگی ‌های منحصر به فرد دانشگاه جندی شاپور، افزود: این دانشگاه مکانی برای تبادل، دادوستد علوم مختلف بوده که این ویژگی منحصر به فرد نشان از اعتقاد ایرانیان نسبت به تولید علم و دانش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: دانشگاه جندی شاپور یکی از مراکز علمی است که از دیرباز تاکنون اکثر دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی را مورد تربیت علوم پزشکی قرار داده است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های این دانشگاه علم آفرینی و تدریس کتب معروف حکیم ابوعلی سینا و علی بن عباس اهوازی در سطح دانشگاه‌های اروپایی است.

ایدنی با مغتنم شمردن کنگره حکمت و خرد جندی شاپور و بزرگداشت حکیم علی ابن عباس اهوازی، عنوان کرد: منشا علوم پزشکی جهان به ایرانیان بازمی‌گردد و ما باید به داشتن این چنین علومی در سطح کشور خود افتخار کنیم.


انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.