آبادان؛

فضای سبز یکی از ضروریان زندگی شهری

نگهداری از فضای سبز شهرمان را جدی بگیریم

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ ایجاد فضای سبز در محل زندگی در هر شهر و روستایی بدون حضور فعال شهروندان امکان پذیر نیست. در واقع یک شهر زمانی می تواند به فضای سبز و پاکیزگی محیط خود ببالد که شهروندان آن در کنار مسئولان شهری در تلاش باشند به یک ایده آل فرهنگی و اجتماعی در این زمینه دست پیدا کنند.

هر اندیشه آرمان شهری در درون خود یک سیستم کلی برای شهر محل سکونت افراد در نظر می گیرد که در این راستا موضوع های مختلف در زمینه های متنوع مانند فضای سبز، رونق اقتصادی، نشاط و شادابی شهروندان، مشارکت شهروندان در برنامه های مختلف شهر و نگهداری از امکانات شهری، برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، گردشگری، جذب توریست و معماری ساختمان ها به همراه مواردی مشابه از جمله شاخص های شهرسازی در نظر گرفته می شود. در کنار این موارد توجه به مشارکت شهروندان در نگهداری از شهر، توسعه فضای سبز و حفظ زیبایی های محل سکونت بیش از موارد دیگر خودنمایی می کند.

آبادان با داشتن شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی برای داشتن یک فضای سبز مناسب و مطلوب بیش از نقاط دیگر کشور نیاز به توجه و مراقبت دارد. در این میان شهروندان می توانند ضمن آشنایی با حقوق قانونی خود به عنوان یک شهروند مسئول، در کنار دولتمردان اهداف متعالی را در این بخش از زندگی شهروندی محقق کنند. در واقع زمانی که از ویژگی های یک شهروند سالم صحبت می شود باید سلامت جسمی، ارتقا سواد تحصیلی، رشد اقتصادی و اجتماعی افراد مد نظر قرار بگیرد که این موارد در کنار یک شهر نمونه، سرسبز و پاکیزه در ذهن ها تداعی می شود.

بنابراین می توان گفت اگر انتظار می رود که شهروندان یک جامعه نمونه باشند و از فضای سبز و پارک های محل سکونتشان به دقت نگهداری کنند باید شاهد یک شهر مترقی و نمونه هم باشند.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر آبادان درخصوص نگهداری و ایجاد فضای سبز توسط شهروندان و مسئولان گفت : باید با ایجاد یک روحیه نشاط و شادابی شهروندان را به سوی حرکت های اجتماعی و فعالانه شهری تشویق کنیم.

عبدالحسین مکوندی ادامه داد: داشتن یک شهر نمونه با مشارکت و کمک شهروندان یکی از بهترین و فراگیرترین روش های آموزش شهروندی به شمار می رود.

وی افزود: یک شهروند نمونه برآمده از اجتماع است و جزیی از سرمایه های اجتماعی به حساب می آیید بنابراین می توان از پتانسیل های بالقوه اعضای یک جامعه در راستای تحقق اهداف شهروندی استفاده بهینه کرد.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر آبادان در همین زمینه گفت: گسترش علم و فناوری ما را برآن داشته تا همگام با توسعه شاخص های شهرشینی در دیگر مناطق کشور و با توجه به افزایش محدوده آبادان به منطقه آزاد اروند چهره زیبایی را به این شهرستان ببخشیم.

فرشید بهشتی ادامه داد: اگر در بین مردم فرهنگ سازی صحیحی انجام شود کمتر با صحنه هایی مانند دور ریختن زباله و نخاله در خیابان و معابر عمومی روبرو می شویم و این تفکر که شهر ما همان خانه دوم ماست بیشتر در اذهان عمومی تکرار می شود.

داشتن شهروندان نمونه یک نشانه برجسته از روابط زندگی شهروندی و تعامل های اثربخش اجتماعی میان شهروندان و مدیریت شهری به شمار می آید. پس با تلاش مضاعف باید در حفظ و نگهداری فضای سبز کوشا باشیم و این موضوع را به نسل های بعد نیز انتقال دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.