خرمشهر نمی‌داند به یادش جهان دراماتیک را زنده کرده‌اند

روز نخست جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر در حالی آغاز شده است که هیچ فضایی برای تبلیغات شهری آن در نظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر تجربه سفر به مریوان در ایام جشنواره تئاتر خیابانی را داشته باشید، بدون شک با نگارنده موافق خواهید بود که فضا و جوّ شهر مریوان دگرگون است. همه چیز به شکل دیگری درمی‌‌آید. 

گویی نوروزی در سوزهای نخستین پاییز سربرآورده است. جای جای شهر خبر از تئاتر خیابانی است. معدود فضاهای تبلیغاتی شهر در اختیار جشنواره است. پشت ویترین مغازه‌ها، پوسترها خودنمایی می‌کنند و مشتریان را به تماشای نمایشی در پارک شانو یا بر کرانه زریوار دعوت می‌کنند. شاه بیت این پاییز سرخوشانه، کارناوال شهری است با حضور میزبانان و میهمانان. گویی عمو نوروزها و ننه سرماها، این بار در قامت منادیان هنر نمایشی در پاییز مریوان حیاتی نو فدیه می‌دهند.

اگر تجربه سفر به همدان در ایام جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را داشته باشید، بدون شک میدانی خواهید دید که نماد کودکانگی و جشنواره را توأمان در خود دارد. همه جا تصویری از جشنواره پر رنگ و لعاب کودک و نوجوان به چشم می‌آید. شهر نسبتاً بزرگ همدان دربست در اختیار جشنواره‌ای کودکانه است. 

افتتاحیه‌ای با حضور مردم و تا جایی که فضا اجازه دهد، برنامه‌هایی هیجان‌انگیز برای آماده ساختن مردم و تماشای نمایش در شش روز فشرده برپا می‌شود. در همدان هر خودروی در خدمت جشنواره، یک عنصر تبلیغاتی متحرک به حساب می‌آید. ون‌های سبز همدان با بنرها و پوسترهای چسبیده بر پیکرشان، تبلیغاتچی‌ها متحرک المپیک نمایشی کودکان و نوجوانان‌اند.

اگر تجربه سفر به خرمشهر و آبادان – یا بهتر است بگوییم منطقه آزاد تجاری اروند – در ایام جشنواره فتح خرمشهر داشته باشید؛ جز تش‌باد چیز دیگری نصیبتان نمی‌شود. حتی تش‌بادهای دوست داشتنی که نمناک داغ خلیج فارس را بر پیکره‌تان می‌نشاند، منادی جشنواره تئاتر فتح خرمشهر نمی‌شوند. 

در خیابان‌های شرجی آبادان خبری از نمادهای مهمترین رویداد فرهنگی استان خوزستان نیست. نمای شهر تغییری نداشته است. مردم از آنچه در شهرشان می‌گذرد باخبر نیستند. خرمشهر نمی‌داند به یادش جهان دراماتیک را زنده کرده‌اند.

و شبی که قرار است افتتاحیه جشنواره برگزار شود - اگر چه به شکل قابل ستایشی در دل یک نمایش برگزار می‌شود – می‌شود فهمید که آن اندک مخاطب نیز با اقبال و شانس به دور استخر هتل پارسیان به تماشای «دریادلان» نشسته‌اند؛ وگرنه اوضاع از ادبار خبر می‌دهد. دریغ از یک بنر بر سر در هتل پارسیان آبادان، مرکزیت جشنواره نوزدهم تئاتر فتح خرمشهر.

خرمشهر و آبادان در هوای 45 درجه‌اش به خواب زمستانی فرو رفته است و ما خرس‌های قطبی هستیم در انتظار تابستانی که قرار نیست بازآید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار