وبسایت هندو: مسئله ایران و آمریکا هنوز فاصله زیادی تا حل شدن دارد

«هندو» در مطلبی به توصیف روابط ایران و آمریکا در آستانه سفر نخست‌وزیر هند به ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت خبری «هندو» در مطلبی نوشت: آب شدن یخ روابط ایران و آمریکا بدون تردید به نفع هند است. اما مسئله ایران هنوز در واشینگتن به طور کامل حل نشده است. با این حال، «استفان مال» - هماهنگ‌کننده اصلی دولت آمریکا برای اجرای توافق هسته‌ای ایران – معتقد است با وجود اختلافات بزرگی که بین سیاست‌های ایران و آمریکا وجود دارد، مقامات دو کشور برخلاف گذشته اکنون می‌توانند در یک اتاق بنشینند، با همدیگر بحث کنند و به دنبال راهکاری برای حل سازنده مشکلات باشند.

دولت اوباما توافق هسته‌ای با ایران را یک موفقیت بزرگ برای سیاست خارجی خود می‌داند؛ اما ماهیت و آینده روابط دوجانبه ایران و آمریکا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در داخل آمریکا نیز مسئله ایران یک مسئله چالشی و پرمناقشه است؛ تا جایی که دونالد ترامپ – نامزد احتمالی ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات، توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا و ایران هر دو به کرات اعلام کرده‌اند تعاملات اخیر آنها تنها محدود به موضوع هسته‌ای است؛ اما ظاهرا اینگونه نیست. در ماه ژانویه، پس از آنکه ملوانان آمریکایی به جرم تجاوز به آبهای ساحلی ایران دستگیر و خیلی زود آزاد شدند، جان کری - وزیر امور خارجه آمریکا - این اقدام ایران را به عنوان نشانه‌ای دیگر از بهتر شدن روابط دو کشور توصیف کرد. 

مقامات آمریکایی تاکنون وجود هرگونه طرحی برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک با ایران را تکذیب کرده‌اند؛ اما ایده انجام این کار در محافل سیاسی این کشور مطرح است. «زلمای خلیل‌زاد» - سفیر سابق آمریکا در عراق – معتقد است آمریکا باید یک سفارتخانه در ایران داشته باشد و دستکم با توجه به اینکه این کشور در حال حاضر سوئیس را به عنوان حافظ منافع خود در ایران دارد، می‌تواند به عنوان اولین گام، دیپلماتهای خود را در سفارت سوئیس مستقر کند و در مقابل، ایران نیز می‌تواند برخی از دیپلمات‌های خود را به سفارت پاکستان در آمریکا اعزام کند.

هرچند جمهوری‌خواهان، باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – را به تسلیم شدن در برابر ایران متهم می‌کنند، به گفته خلیل‌زاد، حتی جرج بوش – رئیس جمهور سابق جمهوری‌خواه آمریکا – نیز پیش از تهاجم نظامی به عراق در سال 2003، با انجام مذاکرات محرمانه با ایران موافقت کرد.

خلیل‌زاد در کتاب خاطرات خود که به تازگی منتشر شده، مدعی برگزاری جلسات محرمانه‌ای با محمدجواد ظریف - نماینده وقت ایران در سازمان ملل که اکنون وزارت امور خارجه این کشور را بر عهده دارد - شده است. وی در این کتاب، زمان برگزاری این جلسات را سال 2002 و هدف آنها را بحث درباره آینده عراق پس از صدام عنوان کرده است. به گفته خلیل‌زاد، طرف ایرانی در این مذاکرات محرمانه وعده داده است کشورش به هواپیماهای آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شوند، شلیک نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی اذعان دارند با توجه به تداوم ناآرامی‌ها در غرب آسیا، تداوم تعاملات با ایران یک ضرورت است. با این حال، تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن متحدان منطقه‌ای خود یعنی عربستان سعودی و اسرائیل برای موافقت با این کار چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

خلیل‌زاد معتقد است آمریکایی‌ها می‌توانند مخالف سیاست‌های خصمانه ایران باشند؛ اما نباید از مذاکره یا تعامل با این کشور اجتناب کنند. به عنوان مثال، آمریکا با گروه‌های شیعه عراق مشکل دارد؛ اما اگر بخواهد این مشکل را به صورت دیپلماتیک حل کند، واقعیت حکم می‌کند که نه تنها با آیت‌الله سیستانی بلکه با ایران نیز وارد مذاکره شود. 

در انتهای این مطلب آمده‌است: با این حال، آمریکا و ایران هیچ یک در حال حاضر برای تعامل گسترده‌تر با یکدیگر آماده نیستند. حتی با وجود اینکه آمریکا بخشی از تحریم‌های ثانویه خود علیه ایران را لغو کرده است، بیشتر تحریم‌های اولیه‌ای که پس از گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در سال 1979 بر ضد این کشور وضع شدند، همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند.

با گشایش کوچکی که در روابط این دو کشور در اوایل سال جاری میلادی ایجاد شد، آمریکایی‌ها اکنون تنها می‌توانند فرش، پسته و خاویار از ایران خریداری کنند و ایران نیز مجاز به خرید هواپیما از آمریکا شده است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
بنظم در مورد آزاد کردن ملوانان آمریکایی ایران عجولانه عمل کرد و زود انها رو آزاد کرد ایران میتونست در قبال آزاد کردن ملوان ها امتیاز های از آمریکا بگیره ...
آخرین اخبار