نیویورک تایمز: نگرانی سران سیاسی جهان از احتمال ریاست جمهوری ترامپ

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: مقامات دیپلماتیک جهان در مذاکرات خصوصی با "باراک اوباما" از او راجع به احتمال ریاست جمهوری "ترامپ" سوال می‌کنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "گاردینر هریس" نوشت: مذاکرات گروه 7 به چالش‌های جهانی از جمله تهدیدات داعش و یا تجارت جهانی محدود نمی‌شود؛ بلکه سران سیاسی جهان مایل هستند درباره احتمال ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" از "باراک اوباما" سوالاتی بپرسند.

سران 7 قدرت اقتصادی جهان این هفته به ژاپن سفر می‌کنند تا در اجلاس گروه 7 به بحث و تبادل نظر درمورد چالش‌های اقتصادی در جهان بپردازند؛ اما در حاشیه این اجلاس مذاکرات خصوصی نیز میان شرکت‌کنندگان انجام می‌شود که در آن موضوعاتی خارج از چارچوب اجلاس و اغلب راجع به احتمال ریاست جمهوری "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مطرح می‌شود.

مقامات سیاسی مایل هستند بدانند احتمال ریاست جمهوری ترامپ تا چه اندازه قوی است و آیا اصولا وی شانسی برای ورود به کاخ سفید دارد؟ "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، تا چند ماه گذشته در پاسخ به این سوال بدون لحظه‌ای تردید پاسخ می‌داد: خیر، او شانسی برای ریاست جمهوری ندارد. 

اوباما در اجلاس سازمان کشورهای جنوب شرق آسیا که فوریه (اسفند) در کالیفرنیا برگزار شده بود گفت: من هنوز هم معتقدم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نمی‌شود.

اما در اجلاس هفته جاری در ژاپن اوضاع فرق کرده است. این اولین نشست اوباما با سران سیاسی جهان پس از پیشتازی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه به حساب می‌آید. می‌توان گفت ترامپ نامزد برگزیده حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است و بعید است اوباما بتواند همانند گذشته با اطمینان خاطر از راه نیافتن ترامپ به کاخ سفید سخنی به زبان آورد.

سران سیاسی گروه 7 این بار از اوباما می‌خواهند جزئیات بیشتری درباره احتمال ریاست جمهوری ترامپ ارائه دهد زیرا رئیس جمهور بعدی آمریکا می‌تواند نقش مهمی در تغییر معادلات مالی جهان و چگونگی ادامه روابط تجاری با دیگر قدرت‌های اقتصادی ایفا کند.

در این میان ژاپن بیش از سایرین نگران پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است زیرا در چند دهه گذشته این سرمایه‌دار آمریکایی ضربه‌های زیادی به اقتصاد ژاپن وارد کرد. ترامپ در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود به واردات بی‌رویه خودروهای ژاپنی به امریکا اشاره کرد و گفت: به توازن تجاری میان آمریکا و ژاپن نگاه کنید. غیرقابل باور است. آنها محصولاتشان را به ما می‌فروشند و در مقابل ما هیچ کالایی به ژاپنی‌ها نمی‌فروشیم. این شرایط عادلانه نیست.

ترامپ حتی از همکاری‌های نظامی میان آمریکا و ژاپن نیز انتقاد کرده و گفت: این همکاری‌ها کاملا یک طرفه است. آمریکا به یک چتر حمایتی برای امنیت ژاپن تبدیل شده است، ژاپن و کره جنوبی باید تسلیحات هسته‌ای خودشان را داشته باشند و به حمایت‌های نظامی آمریکا وابسته نباشند.

اوباما به این سخنان ترامپ واکنش نشان داد و گفت: کسیکه این سخنان را ادا کرده است هیچ اطلاعی از سیاست خارجی ندارد. قرار دادن تسلیحات هسته‌ای در اختیار کره جنوبی و یا هر کشور دیگری نتایج خاصی به همراه دارد که نمی‌توان به راحتی با آنها کنار آمد. 

ترامپ در سخنانی دیگر اظهار داشت مایل به مذاکره مستقیم با "کیم جونگ اون،" رهبر جوان کره شمالی، است. این موضوع نگرانی زیادی میان مقامات ژاپن و  کره جنوبی بوجود آورد و حالا قصد دارند نگرانی‌های خود را در حاشیه اجلاس گروه 7 با اوباما در میان بگذارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
از یه نظر خیلی خوب میشه که ترامپ انتخاب بشه چرا که با این نوع نگاه این اندک اعتباری که آمریکا داره را بکلی به باد میده(به دلیل مخالفت سران سیاسی) و جای بیشتری برای منطق ایران تو دنیا باز میشه
آخرین اخبار