گزارش/

بازار داغ عكس‌های يادگاری و ديده‌بوسی پيش از موعد/ فردا؛ پايان 1460 روز قانون‌گذاری مجلس نهم

نمايندگان امروز در صحن علنی با انداختن عكس‌های يادگاری و ديده‌بوسی به پيشواز خداحافظی با دور نهم مجلس رفتند.

بازار داغ عكس‌های يادگاری و ديده‌بوسی پيش از موعد/ فردا؛ پايان 1460 روز قانون‌گذاری مجلس نهمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارصد و بيست و پنجمين جلسه علنی امروز (دوشنبه 3 خرداد ماه) در حالی آغاز شد كه می توان آن را آخرين دوشنبه‌ای دانست كه نمايندگان دور نهم مجلس بر كرسی های سبز خانه ملت تكيه ‌می زنند.

صحن علنی همانند روزهای ديگر با قرائت آياتی از قرآن كريم آغاز شد و علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش از ورود به دستور كار سخناني را ايراد كرد.


*فتح خرمشهر نقطه عطف ملت ايران


وي ضمن تبريك ایام مبارک میلاد ارزشمند امام عصر (عج) و همچنین روز سوم خرداد گفت: فتح خرمشهر نقطه عطفی در حرکت مجاهدانه ملت انقلابی ایران بوده است.
 
همچنين لاريجاني در ادامه از دعوت و حضور سرلشکر پاسدار محمد باقری که خود یکی از فرماندهان مجاهد و شجاع در دفاع مقدس در صحن مجلس خبر داد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح در صحن علنی مجلس ضمن تبریک میلاد امام عصر (عج) و سالگرد آزادسازی خرمشهر، گفت: با توجه به عدم آمادگی نیروهای مسلح کشور در آغاز جنگ ارتش عراق در مدت اندکی با تصرف بخشی از مناطق مرزی در حد 15 هزار کیلومتر پیشرفت کرد و ما شاهد آوارگی جمعیت زیادی از مرزنشینان بودیم.

باقری تصریح کرد: در مدت 20 ماهه آغاز جنگ تا فتح خرمشهر در خرداد 1361 فراز و نشیب‌های زیادی اتفاق افتاد، در ابتدا متجاوزین با تمام توان تجاوز کردند و توانستند پیشروی کنند و ما را به شکست بکشانند و سرزمین‌های وسیعی را به تصرف در بیاورند.


*دلگرمی عراق امروز به حمايت‌های ايران

وي ادامه داد:‌ اما با عزل رئیس جمهور نالایق توسط امام امت در آخر خردادماه وحدت ارتش و سپاه کامل‌تر شد و عملیات‌های بزرگ 4 گانه طراحی گردید.

سرلشکر باقری تاكيد كرد: امروز عراق دلگرم به حمایت‌های ایران از مناطق عتبات است اما ما هنوز فکر می‌کنیم مشکلاتی مثل مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند ما را از پا درآورد.

وی خاطرنشان کرد: اگر آن روز به سخن امام در مورد اهمیت جنگ و اینکه جنگ در راس امور کشور است کم توجهی کردیم و به آن ایام آخر جنگ رسیدیم امروز هم اگر به پیام رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی در مورد اتکاء به ملت در مورد مقابله با استکبار توجه نکنیم به همان روزها خواهیم افتاد و اگر توجه کنیم  و به توانایی خودمان و جوانان‌مان ایمان بیاوریم حتما و حتما به پیروزی قطعی خواهیم رسید.

با پايان سخنان سرلشكر باقري، مجلس وارد دستور كار خود شد . نمايندگان تعدادي از مواد قانون انتخابات مجلس و مواد طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

سپس بعد از تصويب اساسنامه پست جمهوري اسلامي ايران به مدت آزمايشي 5 ساله، با لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی موافقت کردند.


*بازار داغ عكس يادگاري

اما نكته‌ای كه از همان ساعات ابتدايی صحن علني امروز توجه خبرنگاران را به خود جلب مي‌كرد، بازار داغ عكس‌هاي يادگاري نمايندگان در كنار ديده‌بوسي‌ها بود كه به صورت دسته‌جمعي و يا سلفي انداخته مي‌شد.

گردهمايي‌هاي چند نفره برخي نمايندگان گاهي آنچنان شدت مي‌گرفت كه باعث مي‌شد تا رييس مجلس به آن‌ها براي ارائه راي‌شان در زمان بررسي مواد در صحن علني تذكر دهد.

حجت‎الاسلام ابوترابي‌فرد نايب رئيس اول مجلس كه رياست ساعاتي از صحن علني را تا پايان آن برعهده داشت خطاب به تعدادي از نمايندگان كه در انتهاي صحن قرار داشتند، اعلام كرد كه لطفا راي خود را داده و مجلس را گلستان بفرماييد.


*رايي كه مجلس را گلستان مي‌كند


كه در همين زمان نديمي نماينده لاهيجان خطاب به نوروزي نماينده گلستان گفت: تو كه نماينده گلستاني پاشو بيا راي بده تا مجلس گلستان شود.

اعلام آخرين ناطقان دور نهم مجلس شوراي اسلامي از سوي منادي‌سپيدان عضو هيئت رئيسه مجلس يكي ديگر از نكات جالب توجه بود. وي تلاش كرد تا اعلام نام پنج ناطق امروز را با يك هيجان خاص درآميزد.
عبدالرضا مصري نماينده كرمانشاه، محمدسعيد انصاري نماينده آبادان، محمد رزم نماينده كرمانشاه، يعقوب جدگال نماينده قصرقند و كنارك، حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده شاهين‌شهر و ميمه آخرين ناطقان اين دور از مجلس بودند.

اما به قول برخي نمايندگان اين بازار داغ عكس‌هاي يادگاري و ديده‌بوسي يك روز زودتر از موعد آغاز شده بود زيرا فردا (سه‌شنبه 4 خرداد ماه) آخرين روز از دوره چهار ساله مجلس نهم است.


*فردا؛ پايان ماموريت رسمي 4 ساله

دور نهم مجلس شوراي اسلامي هفتم خردادماه 1391 آغاز به کار کرد و فردا ماموریت 4 ساله وكلاي ملت بعد از 1460 روز به اتمام می‌رسد.

قرار است، فردا چهارصد و بیست و ششمین جلسه مجلس نهم و آخرين آن تشکیل ‌شود كه در ابتدای جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی كرده و سپس گزارش معاونت نظارت مجلس در مورد عملکرد اجلاسیه نهم مجلس در حوزه نظارت قرائت مي‌شود.

در اين جلسه لوح تقدیری از سوی رئیس مجلس به نمایندگان اعطا می‌شود و بعد از آن نمايندگان با حضور در حیاط مجلس، عکس یادگاری خواهند گرفت.

فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس در اين راستا با اشاره به اینکه برگزاری مراسم اختتامیه دارای ضوابط خاصی نیست که در قوانین مورد تاکید قرار گرفته باشد، اظهار داشت: در روز سه‌شنبه بنابراینکه در روز دوشنبه تا چه میزان بتوانیم دستور جلسات را به جلو ببریم، مراسم اختتامیه را برگزار خواهیم کرد در غیراین صورت در ابتدای جلسه دستورات باقی مانده از روز قبل را مطرح خواهیم کرد و سپس مراسم اختتامیه را برگزار می‌کنیم.


*حال و هواي بهارستان در آخرين ساعات

برهمين اساس حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد قبل از اعلام پايان صحن علني امروز اعلام كرد:  دستور كار صحن علني فردا (سه‌شنبه 4 خرداد) مسلما ادامه دستور كار امروز خواهد بود.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنين اعلام كرد: برگزاری مراسم اختتامیه به معنی پایان دوره فعالیت مجلس نهم نیست و ما فقط آخرین جلسه علنی و رسمی مجلس را در روز سه شنبه برگزار می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: از نظر اداری و کاری، نمایندگان مجلس نهم تا پایان روز پنج شنبه ششم خرداد نماینده هستند و می‌توانند بعنوان نماینده مکاتبات اداری داشته باشند و مجلس نهم تا پایان دوره خود رسمیت دارد.

مسلما نمايندگان فردا حال و هواي ديگري خواهند داشت، آن‌هايي كه ديگر در دور دهم حضور ندارند را شايد بتوانيم بگوييم كه غمي در دلشان نهفته است اما ديگر نمايندگان با يك شعفي مي‌خواهند روز آخر دور نهم را سپري كرده نا هرچه زودتر وارد دور بعدي خانه ملت شوند.
 
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار