معماری دقیق سنتی آثار ما حاصل تفکر افرادی است که با هم و در کنار یکدیگر به خوبی مشارکت و همزیستی کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر امروز سوم خرداد ماه سال جاری همزمان با هفته میراث فرهنگی ویژه برنامه ای تحت عنوان همایش میراث فرهنگی و صلح در آیینه میراث جهانی با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، لاروش رئیس دفتر منطقه ای یونسکو، بهشتی مدیر مرکز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، بیگلریان نماینده مردم ارامنه در مجلس شورای اسلامی در کلیسای حضرت مریم واقع در خیابان میرزا کوچک خان برگزار شد.  
 
بهشتی در این مراسم در خصوص اصالت میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی کجایی، چیستی و کیستی هر چیز است. صلح اگر می خواهید باید از همین میراث فرهنگی وارد شوید؛ زیرا بین ملت ها با شناخت میراث فرهنگی شان صلحی همگانی برگزار می شود. اگر بخواهیم صلح را در مناطق فرهنگی داشته باشیم، باید هم میراث فرهنگی کشورمان را به درستی بشناسیم و هم آشنایی مناسب با میراث فرهنگی دیگر کشورها داشته باشیم. 

در ادامه این برنامه لاروش رئیس دفتر نماینده یونسکو در ایران در خصوص این برنامه گفت: موضوع برنامه امروز برپایه احترام و صلح است. مجموعه کلیساهای ارامنه ایران که در سال 2008 میلیادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، مثال های بارزی از ارزش برجسته میراث جهانی است. این نکته که جمهوری اسلامی ایران تصمیم به ثبت این اماکن به عنوان پایگاه های میراث جهانی نموده است، تعهد این کشور را به نگهداری و حفاظت این میراث با اهمیت نشان می دهد. من معتقدم ورای این امر ثبت این اماکن گامی با اهمیت در ترویج گفتگو بین تمدن هاست.

ما در یونسکو بر این باوریم که تبادل و گفتگوی بین تمدنها، فرهنگ ها و افراد بر پایه درک و احترام متقابل و برابری و منزلت تمامی فرهنگی پیش نیاز ضروری برای ایجاد همبستگی اجتماعی، آشتی افراد و صلح ما بین ملت هاست.

در ادامه این برنامه طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در خصوص این برنامه گفت: بیش از دو هزار سال که ادیان مختلف در کشورمان حضور دارند و با کمال صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند. ما می دانیم که در قرآن به کرات به صلح اشاره شده است و ما با توجه به این آیات قرآنی به این موضوع توجه ویژه ای داریم. حقیقت میراث فرهنگی این است که به دنبال صلح است.

در کشورمان تنوع فرهنگی سالهاست که روشن است و بیشتر از 89 کلیساهای ما در فهرست ملی ثبت شده. یکی از پرونده های مهم ما در مورد کلیساهای ما بین آذربایجان شرقی و غربی است که به آنها رسیدگی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: معماری دقیق سنتی آثار ما حاصل تفکر افرادی است که با هم و در کنار یکدیگر به خوبی مشارکت و همزیستی کردند. خوشبختانه مرمت در کلیساهای ما مورد توجه است. به طور مثال موزه حضرت مریم برای ما خیلی حائز اهمیت است که با کمک عابدیان در پی پیشرفت و رشد این موزه بیشتر از قبل هستیم. ثبت آثار در یونسکو یک بهانه خوبی است که اهمیت این آثار برای ما مطرح شود.

گفتنی است؛ در این مراسم برنامه های ویژه ای همچون اجرای موسیقی ارمنی، رونمایی از نهمین مجله میراث فرهنگی و تجلیل از هیئت راهبردی پایگاه میراث جهانی برگزار شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار