شبکه ملی اطلاعات پروژه گمشده در تونل زمان

شاید تاریخ رونمایی از شبکه ملی اطلاعات در تونل زمان گم شده است که هر چند وقت یک بار زمان های متعددی برای بهره برداری از این پروزه ملی تعیین می شود.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با فراگیر شدن اینترنت و به دنبال آن بیشتر شدن هزینه ها و مهمتر از همه امنیت اطلاعات موجود در این فضا روز به روز بر ضرورت وجود شبکه ملی اطلاعات افزوده می شود.
با جستجوی کلمه"شبکه ملی اطلاعات" در گوگل با تاریخ های متعدد برای رونمایی و استفاده کامل از این پروژه ملی روبرو می شویم. هر روز با وعده ای جدید اما براستی حال شبکه ملی اطلاعاتتمان چطور است؟
در اواخر سال 1384 بحث شبکه ملی اطلاعات با نام "اینترنت ملی" در کشور مطرح و مهمترین دلیل پیاده سازی این شبکه درآن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.
در اسفند سال 1384، بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد شبکه ملی طی 3 سال به بهره برداری برسد و طراحی های کلی شبکه نیز انجام شود.

شبکه ملی اطلاعات پروژه گمشده در تونل زمان


در سال 1385 قرار شد پروژه شبکه ملی اطلاعات درمرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود. و در نهایت گفته می شد تا پایان برنامه پنجم توسعه این طرح بزرگ کامل گردد. اما برنامه پنجم توسعه تمام شد و در آستانه برنامه ششم قرار داریم که هنوز هم خبری از رونمایی این طرح نیست.

طبق تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه "شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوئیچ ها و مسیریاب ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواستهای دسترسی داخلی و أخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

هدف های این شبکه:
کشور باید شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی داشته باشد.
شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) که امکان تعامل مدیریت شده با آنها را داشته باشد.
شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا وخدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت که قابلیت تحرک داشته باشد.
شبکه‌ای که قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران را داشته باشد.
شبکه‌ای که قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشورداشته باشد.
شبکه‌ای که پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی باشد.

همین طور برای تحقق مفهوم شبکه ملی اطلاعات، ایران باید مراکز تبادل ترافیک اینترنتی در خاک خود داشته باشد.
این شبکه کمک می‌کند ایران بتواند استقلال و اتصال داخلی خود را در مواقع آسیب دیدگی کابل‌های بین‌المللی حفظ کند.

رضا تقی‌پور (وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در این باره افزوده است که اینترنت در کنار شبکهٔ ملی به همان شکلی که وجود داشته همچنان باقی خواهد ماند و با اجرای این طرح امکان پیاده‌سازی تلویزیون اینترنتی، ویدئو درخواستی، آموزش از راه دور، دورکاری،سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به وجود خواهد آمد.از مهمترین ویژگی‌های این شبکه، پهنای باند آن  بیان شده است. 

شبکه ملی اطلاعات پروژه گمشده در تونل زمان

یکی از اهداف مهم این پروژه  ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات اینترنتی و مقابله با کشورها در جنگ نرم بیان شده است.
سرعت بالاتر و هزینه انتقال ترافیک پایین‌تر شبکه ملی اطلاعات نسبت به اینترنت جهانی موجب می‌شود شرکت‌های خارجی مایل به حضور در بازار فناوری اطلاعات کشور پیاده کننده شبکه ملی اطلاعات برای بهبود خدمات خود به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات آن کشور تشویق شوند.


اهمیت راه اندازی هرچه سریعتر این شبکه آن جا مشخص می شود که در بند 5 ازحکم مقام معظم رهبری برای دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی مبنی بر «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن» تأکید شده است.

شبکه ملی اطلاعات پروژه گمشده در تونل زمان

در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید شرکت مخابرات، که چند روز پیش (29 اردیبهشت) با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد واعظی از راه اندازی کامل زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات تا پایان شهریورماه خبر داد.
وی در این مراسم گفت: تا پایان شهریور ماه زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل راه اندازی می شود.

 واعظی با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه حرکت های بزرگی درمورد زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات انجام می دهیم گفت: ظرف کمتر از یک ماه کاهش نرخ ملموسی در ارتباطات بین استانی خواهیم داشت و از سود آوری زیر ساخت چشم پوشی میکنیم که در این رابطه همکاری با بخش خصوصی حائز اهمیت است.

شبکه ملی اطلاعات پروژه گمشده در تونل زمان
در ادامه  محمودخسروی رییس سابق مخابرات نیز گفت: ما در ابتدا برای شبکه ملی اطلاعات با یک توسعه بزرگ به نام زیر ساخت مواجه شدیم و در آن زمان هیچ بودجه ای وجود نداشت. از طرفی بی عنایتی دولت دهم به بحث ICT مشکلات زیادی را بوجود آورد که با آمدن دولت جدید مشکلات کمتر شد.

حالا باید دید شبکه ای به این عظمت و اهمیت با تاریخ های رونمایی متعدد بالاخره در اواسط سال جاری به فراهم نمودن امنیت بیشتر، آسایش کاربران و قیمت کمتر برای اینترنت می آید یا آخر شهریور هم به تاریخ می پیوندد.


گزارش از نازنین روزبهانی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.