اهواز؛

سیگار، دریچه ای است به اعتیاد

ممکن است درشروع مصرف، افراد آثار به ظاهر خوشایندی راتجربه کنند؛ هم چنین با این باور به مصرف مواد رو می آورند که می توانند مصرف آن را تنظیم کنند، درحالی که موادمخدر به سرعت کنترل زندگی را از دست آنها می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مدتی پس از سوءمصرف مواد، احساس لذت ناشی از مصرف کاهش می یابد و شخص فقط برای حفظ حالت «عادی و روزمره خود» مجبور به ادامه سوء مصرف می شود.

 سوء مصرف کنندگان مواد به جایی می رسند که با عوارض ومشکلات جدی ناشی از مصرف موادکه برای خود و اطرافیانشان ایجاد کرده اند، هم چنان به دنبال مواد می روند. برخی افراد حتی در مراحل اولیه سوء مصرف به افزایش مقدار و دفعات مصرف مواد احساس نیاز می کنند.

سیگار، دریچه ای است به اعتیاد

آشنایی با انواع مواد مخدر

مواد دخانی(سیگار، قلیان):

 کارشناسان مسایل بهداشتی و تربیتی، بر این باورند که استعمال دخانیات، سبب بروز بسیاری از ناهنجاری های رفتاری، از جمله اعتیاد می شود.

 درتحقیقات آمده است: « اگر چه هر فرد سیگاری معتادنمی شود، اما بیشتر افراد سیگاری خیلی سریع معتاد می شوند».

سیگار، دریچه ای است به اعتیاد، باید از غرق شدن در مرداب اعتیاد هراس داشت و از همان آغاز به فکر پایان کار بود. به خاطر داشته باشید که نیکوتین اعتیادآوری بالایی دارد و به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که فقط یک بار، به طور تفریحی یا اتفاقی سیگار کشیده اند، به مصرف کننده دایمی آن تبدیل شده اند.

الکل ( نوشیدنی) وعلائم آن:

الکل دروازه ورود به سوء مصرف سایر مواد در دنیاست. الکل اتانول یکی از داروهای اعتیاد آور محسوب می شود.

اثر اصلی و عمده کوتاه مدت الکل، بر سیستم اعصاب مرکزی است و به عنوان خواب آور یا بی حس کننده عمل می کند.

علاوه بر آن، اثراتی در هوشیاری فرد و اعمال و وظایف دستگاه مغز و اعصاب دارد. مصرف نوشابه های الکلی منجر به علائمی از جمله ناهماهنگی در حرکات عضلانی، اختلال در قضاوت، آسیب اعمال حرکتی و مهارتی، کندی واکنش و فعالیت ذهنی و فکری، تشدید حالت تهاجی و پرخاشگری، تلوتلو خوردن، درهم و برهم حرف زدن، سوزش قلب، پرحرفی، دوبینی، گیجی، گرگرفتگی، کرختی، بی حسی اعضای بدن و افزایش ادرار می شود.

مصرف خیلی زیاد آن ممکن است موجب فلج شدن فعالیت های مغزی و دستگاه تنفسی و در نتیجه مرگ گردد.

موادمخدر (هروئین، کراک افغانی):

 تخدیر یا احساس آرامش، بی دردی و بی غمی، تاثیری است که گروهی از مواد روان گردان به نام مواد مخدر افیونی در روح و روان انسان ایجاد می کنند. این گروه که تریاک ( افیون )، هرویین و کراک افغانی معروف ترین مواد آن می باشند، درایران شیوع مصرف بالایی دارند.

موادمحرک(کوکائین - آمفتامین،  شیشه، اکس):

 این مواد باعث احساس انرژی و شادی در فرد مصرف کننده می شوند. کوکایین و ترکیبات آمفتامینی و مت آمفتامینی مانند: « شیشه » به این گروه تعلق دارند. اغلب مواد این گروه وابستگی جسمی بالایی ندارند ولی مصرف آن ها با وابستگی روانی و عوارض جسمانی بسیاری همراه هستند.

از مهمترین این مواد شیشه یا مت آمفتامین کریستال ( بلور ) می باشد، یک ترکیب محرک از خانواده مواد آمفتامینی است که در آزمایشگاه های صنعتی ساخته می شود، شیشه تقریبا" بی رنگ و ظاهری شبیه دانه های درشت نیشکر یا بلورهای زاج سفید دارد.

 این ماده عموما" به صورت سوتی و در داخل کیسه های پلاستیکی کوچک یا در تکه های کوچک یک لوله پلاستیکی (نی نوشابه) جاسازی شده و سر و ته آن بسته می شود، به فروش می رسد ( هر 10 سوت تقریبا" معادل یک گرم است).

شیشه یکی از انواع نسبتا" پر مصرف گروه مواد محرک است که به نام های آیس یا کریستال هم معروف است.

مصرف شیشه باعث چه علائمی می شود؟

اثرات مصرف شیشه به صورت تدخینی، از حدود سه دقیقه بعد از مصرف شروع شده و ده ها ساعت بعد ادامه می یابد.

علایم مصرف شیشه شامل افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، افزایش تنفس، گشادشدن مردمک چشم ها، خشکی و بوی بد دهان، سردرد ضربان دار، کاهش خواب، کاهش اشتها، افزایش تمرکز و توجه، ایجاد سرخوشی و لذت کاذب، افزایش انرژی، کاهش خستگی، تمایلات جنسی بیشتر، تعریق زیاد و مصرف بیش از حد مایعات است.
مصرف زیاد شیشه باعث ایجاد حالت توهم، اضطراب، بی قراری، هذیان، سوء ظن، حالت هراس و تحریک پذیری می شود.

موادتوهم زا (حشیش، ال. اس. دی):

 توهم به معنای دیدن، شنیدن، لمس و یا چشیدن چیزی که در واقع در دنیای خارج وجود ندارد. برای مثال در توهمات بینایی، فرد تصاویر، افراد یا اشیایی را می بیند که در واقع وجود ندارند. برای مثال حشیش، شیشه واکستاسی (قرص های اکس) هرکدام به میزانی متفاوت توانایی تحریک و توهم زایی دارند. البته بعضی از مواد مانند ال. اس. دی ( L . S .D)، تقریبا" به طور خالص فقط توانایی توهم زایی دارند.

داروهای روان گردان( بنزودیازپین، باربیتورات ها):

بعضی از معتادان، قرص های خواب آور و آرام بخش از جمله دیازپام، کلونازپام، لورازپام و فنوباربیتال را خارج از کاربردهای پزشکی مورد سوء مصرف قرارمی دهند. این مواد، خاصیت اعتیاد زایی زیادی دارند، اما عوارض جسمانی کمتری به همراه دارند.

به طور کلی در ذیل به اثرات الکل بر حسب محدوده زمانی مصرف اشاره می شود:

بلافاصله: صحبت های پراکنده، آهسته شدن واکنش های بدن، اختلال در تفکر و قضاوت و روابط جنسی مکرر و پر خطر

میان مدت: سردرد، اختلال حافظه و بی

دراز مدت: علائم دمانس، زخم معده واثنی عشر، علائم اختلالات کبدی و اختلال جنسی

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.