بجنورد؛

راه‌اندازی نمایندگی بانک خون سلول‌های بنیادی در خراسان‌شمالی

نمایندگی بانک خون سلول‌های ینیادی در استان راه اندازی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، سرپرست جهاددانشگاهی واحد خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه طرح راه‌اندازی نمایندگی بانک خون سلول‌های بنیادی در استان با همکاری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اجرا شده است،اظهار داشت: خون بند ناف ماده‌ای است که در زمان زایمان از بند ناف گرفته و فریز می‌شود و در صورت نیاز خانواده برای درمان استفاده خواهد شد که در حال حاضر فقط برای بیماری‌های خونی کاربرد دارد.

احسان عباسی گفت: با توجه به وجود فاکتورهای مختلف در خون، بانک خون بندناف شرایطی را فراهم می‌کند تا سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع آوری شده و در بانکی ذخیره شود تا اگر زمانی به سلول‌های بنیادی برای پیوند نیاز بود، این منبع ارزشمند به راحتی در دسترس باشد و بتوان برای پیوند از آن استفاده کرد.

وی افزود: خونی که در دوران بارداری مادر، در بندناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می‌شود، منبعی از سلول بنیادی، به خصوص سلول های بنیادی خون‌سازی است که می‌تواند در روند درمان بیماری‌های بدخیمی همانند تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن و کم‌خونی‌های مادرزادی مورد استفاده قرار گیرد.

عباسی با بیان اینکه در سطح کشور متقاضی ذخیره‌سازی خون بند ناف در سال گذشته به صورت چشمگیری افزایش داشته است، گفت: امیدواریم بسترهای لازم در این استان فراهم شود تا میزان استقبال مردم از این مهم افزایش پیدا کند.

وی افزود: با فریز کردن خون بند ناف احتمال استفاده از این سلول‌ها برای والدین 25 درصد، برای خواهر و برادر فرد 50 درصد و برای خود فرد 100 است.

عباسی با بیان اینکه بیشتر استان‌های کشور دارای این نمایندگی بانک خون از سلول‌های بنیادی هستند، افزود: هم اکنون در بانک خصوصی خون در تهران بیش از 63 هزار نمونه موجود است که این مجموعه در سطح خاورمیانه مطرح است.

وی گفت: این مرکز آمادگی دارد تا از ظرفیت خیرین به منظور تامین هزینه‌های ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان در این بانک به منظور استفاده افراد نیازمند به این خون و فاقد تمکن مالی استفاده کنند.

عباسی با بیان اینکه نمایندگی بانک خون سلول های بنیادی در استان از چند ماه گذشته آغاز به کار کرده است و در آینده نزدیک به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود،افزود: درحال حاضر این نمایندگی بانک خون سلول‌های بنیادی در بجنورد چهارراه مخابرات در مجتمع پاستور فعالیت دارد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.