استفاده سیاسی از آئین شینتو در حاشیه اجلاس جی-7 / نخست وزیر ژاپن، اوباما و کامرون را به معبد می‌برد

نخست وزیر ژاپن قصد دارد اوباما و کامرون را در حاشیه اجلاس جی-7 به دیدن معبد «ایسه جینگو» ببرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در مطلبی نوشت: هر روز هزاران شهروند ژاپنی در برابر «آماتراسو» تعظیم می‌کنند تا از این الهه افسانه‌ای خورشید که تمام امپراتوران ژاپن خود را از نسل او می‌دانند، سپاسگذاری ‌کنند و کمی آنسوتر نیز هزاران ژاپنی دیگر هر روز در صف‌های طولانی می‌ایستند تا بتوانند لحظاتی را در معبد «ایسه جینگو» به نیایش بپردازند.

اما پیروان آئین شینتو به زودی سران جهان را نیز در معبد ایسه جینگو ملاقات خواهند کرد. قرار است سران کشورهای عضو گروه هفت (G-7) در حاشیه برگزاری این اجلاس در «ایسه-شیما» به همراه «شینزو آبه» - نخست وزیر ژاپن - از این معبد دیدن کنند.

نخست وزیر ژاپن معتقد است معبد ایسه جینگو بهترین مکانی است که سران کشورهای عضو گروه هفت در آن می‌توانند فرهنگ ژاپنی و آداب و رسوم این کشور را از نزدیک مشاهده کنند و به همین دلیل است که او منطقه ایسه-شمیا را با وجود امکانات ضعیف آن به عنوان محل برگزاری اجلاس جی-7 در نظر گرفته است.

اما این تصمیم شینزو آبه، او را با انتقادات زیادی در داخل کشور مواجه کرده است. منتقدان می‌گویند قصد نخست وزیر ژاپن از انجام این کار، سوءاستفاده از مذهب برای پیشبرد اهداف سیاسی است.

آبه و بیشتر اعضای کابینه او از پیروان آئین شینتو و همچنین عضو «انجمن رهبری معنوی شینتو» هستند که بیش از 300 نماینده پارلمان نیز در آن عضویت دارند. این انجمن رسما خواستار حذف برخی بندهای "بیش از حد آشتی‌جویانه" در قانون اساسی آمریکا-پسند ژاپن، احترام بیشتر به امپراتور و برگزاری مراسم یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم در معبد جنجالی «یاسوکونی» در توکیو شده است و دیدار سران جی 7 از معبد ایسه جینگو بهترین فرصت برای نخست وزیر ژاپن برای جلب حمایتهای مردمی بیشتر از سیاست‌های ملی‌گرایانه خود است.

منتقدانِ نخست وزیر ژاپن معتقدند شینتو یک مذهب شناخته شده جهانی نیست؛ بلکه آئینی مبتنی بر ملی‌گرایی افراطی است که شینزو آبه با توسل به آن می‌خواهد از یک سو، روابط نظامی نزدیکتری را با واشینگتن برقرار کند و از سوی دیگر، اصلاحاتی که در قانون اساسی این کشور در زمان اشغال آمریکا اعمال شد را به حالت سابق بازگرداند.

با این حال، اجلاس جی-7 فردا (پنجشنبه) در ژاپن آغاز به کار می‌کند و نخست وزیر این کشور همچنان مصمم است تا برخلاف نظر منتقدان داخلی خود، سران جی-7 از جمله باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – و دیود کامرون – نخست وزیر انگلیس - را در حاشیه این اجلاس به معبد ایسه جینگو ببرد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار