برخی نویسندگان کودک را از کتابخوانی دینی باز می‌دارند

محمود حکیمی: ادبیات دینی می‌تواند برای کودکان فضیلت‌های اخلاقی به همراه آورد و در اخلاق و رفتار آن‌ها تاثیرگذار باشد.

محمود حکیمی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با افزایش تعداد کتاب‌های دینی گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب، تعداد نویسندگان کتاب‌های دینی افزایش پیدا کرده و اثرهای خوبی درباره زندگی چهارده معصوم انتشار پیدا کرده است.

وی درباره تاثیر کتاب‌های مذهبی بر اخلاق کودکان اظهار داشت: من معتقدم با بیان زندگانی اهل بیت و رسول اکرم (ص)، به تدریج اندیشه‌های اسلامی در ذهن کودک و نوجوان نقش می‌بندد و در اخلاق و رفتار او تاثیر می‌گذارد و اگر بتوانیم این مسائل دینی را به صورت داستان برای کودکان تعریف کنیم، برای آن‌ها جالب‌تر، ارزنده‌تر و به مراتب تاثیرگذارتر است.

نویسنده کتاب «نقاب‌داران جوان» در مورد ساختار نوشتن داستان برای کودکان گفت: گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی نویسندگانی که علاقه به نوشتن مطالب دینی دارند، از واژگانی استفاده می‌کنند که کودک از درک آن‌ها عاجز است. وقتی هدف نوشتن کتاب برای کودک و نوجوان باشد، باید از دایره لغاتی در حدود کتاب فارسی آن‌ها استفاده کنیم و اگر کلمه‌ای هم فراتر از دانش وی بود، برای کودک در پانویس کتاب معنا کنیم. این دست از کتاب‌هایی که به سطح واژگان کودک توجهی ندارند، باعث ایجاد دلزدگی در کودک شده و با خواندن ده صفحه از کتاب، آن را بسته و دیگر به سراغ کتابخوانی نمی‌روند.

حکیمی درباره ضرورت قصه‌گویی برای کودک اظهار داشت: قصه‌گویی به خصوص داستان‌های دینی برای کودک بسیار ضروری است. قصه همواره از زمان‌های دور سرچشمه برخی از دانش‌های بشری بوده است. به همین خاطر، کودک به شنیدن قصه بیش از بزرگسال نیاز دارد و پدر و مادر که در شکل‌گیری ساختار شخصیت کودک نقش مهمی دارند، باید قصه‌های خوب و مناسب را بشناسند و برای فرزندان خود بازگو کنند.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که ادبیات دینی کودکان می‌تواند فضیلت‌های معنوی نظیر عدالت‌خواهی، محبت ورزی و احترام به کرامت انسانی را به کودکان بیاموزد و آنان را به سوی تعهد و مسئولیت سوق دهد.

نویسنده کتاب «راه بازرگان» در رابطه با آخرین فعالیت خود گفت: به تازگی دو کتاب از من منتشر شده است، تحت عنوان «پیام کوثر» که به زندگی حضرت فاطمه (س) می‌پردازد و «دین محبت» که داستان‌هایی است درباره زندگی چهارده معصوم و هر دوی این کتاب‌ها مختص بزرگسالان است و در حال حاضر هم مشغول نوشتن داستان‌هایی برای مجله رشد هستم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار