نقش "امپریالیسم" در جنگ‌های خونین "یمن-سوریه-عراق"/بندر "مرسین" و "اسکندرون" ؛ کریدور لجستیکی تروریست‌های تکفیری + نقشه و اینفوگرافی

تروریست‌های داعش در نینوا، صدها مرد ایزدی را قتل عام و به 500 زن تجاوز کرذند.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بیش از 5 سال که منطقه غرب آسیا بحران‌های عمیقی را تجربه می‌کند و در این سال‌ها ده‌ها هزار تروریست در جهت ویرانی زیرساخت‌های منطقه گام برمی‌دارند.

تروریست‌های تکفیری که در اوایل قرن 21 جمعیت‌شان به 5 هزار نفر نمی‌رسید در سال‌های اخیر حداقل 100 تا 150 هزار جنگجو شده‌اند تا عراق، سوریه، یمن، لبنان و ... را نابود کنند که البته در این پروسه محور مقاومت ناجی ملت‌های منطقه شده است.


اما سوال اینجا است که بحران‌های منطقه‌ای همچون عراق، سوریه، یمن چند سال است که شروع شده و چه تعداد کشته در این جنگ‌ها وجود دارد و کدام کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در این جنگ‌ها دخالت دارند؟


نقش


***جنگ عراق

تروریست‌های تکفیری از زمان حضور ارتش ایالات متحده آمریکا حضوری جدی و پررنگ در عراق داشته‌اند و مدتی را در کوه‌های "فلوجه" سپری کردند و پس از آن با حمایت‌های عربستان سعودی حضور پررنگ‌تری را با عنوان داعش پیدا کردند.


نقش

نقش




این تروریست‌های تکفیری از تابستان سال 2014 میلادی در کمتر از چند ماه استان‌های مهمی همچون  "نینوا"، "الانبار"، "دیاله" و "صلاح‌الدین" را اشغال کردند. تروریست‌های داعش که از حمایت‌های بی‌دریغ عربستان سعودی و قطر بهره می‌بردند؛ جنایت‌های بسیاری را در استان  " نینوا"  مرتکب شدند که نمونه آن قتل عام صدها مرد ایزدی و تجاوز به 500 زن بود.


پول‌های عربستان و قطر در جهت سرنگونی دولت قانونی  "نوری مالکی" نخست وزیر وقت عراق هزینه می‌شد که البته این اتفاق نیفتاد و دولت جدید این کشور با یک انسجام ویژه در مقابل تروریست‌های تکفیری ایستادگی کرد.

نیتجه نبردها از تابستان سال 2014 تا بهار سال 2016 آزادسازی بخش‌های وسیعی از عراق همچون "دیاله"،  بخشیهای وسیعی از استان "صلاح‌الدین"،  پاکسازی مراکز استان‌های "صلاح‌الدین" ("تکریت")، الانبار ("رمادی") بود.

اما در جنگ عراق صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده و ده ها  هزار نفر کشته یا زخمی شدند.  سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل متحد اعلام کرد که از ژانویه (دی) سال 2014 تاکنون 3 میلیون و 176 هزار شهروند عراقی خانه و کاشانه خود را در اثر درگیری و خشونت ها از دست داده و آواره شدند. این سازمان اعلام کرد که 94 درصد این مهاجران قصد دارند به منازل اصلی خود بازگردند. بر اساس این گزارش، مسکن در راس نیازهای این مهاجران در کنار نیاز به کار و دسترسی به آب آشامیدنی سالم قرار دارد.

سازمان بین المللی مهاجرت همچنین اعلام کرد که بیشتر شهروندان عراقی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند، در "اربیل"، "کرکوک"، "سلیمانیه" و "بغداد" متمرکز شده اند. «توماس لوتر فایس» رییس دفتر سازمان بین الملل مهاجرت نیز در این باره گفت: روند مهاجرت در عراق همچنان ادامه دارد و ادامه خشونت ها و درگیری ها در این کشور میلیون ها نفر را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می کند. «صالح مطلک» که مسوول کمیته رسیدگی به امور آوارگان در دولت عراق عنوان داشت: اوضاع آوارگان کشورش نابسامان و مصیبت بار است.

سقوط شهر الرمادی مرکز استان الانبار در اوایل آوریل گذشته به دست داعش منجر به مهاجرت بیش از 250 هزار نفر از این استان شده است. عراق از تابستان 2014 تاکنون با بحران ناشی از حمله گروه تروریستی داعش به شهرهای شمال این کشور و اشغال برخی از آنها و ارتکاب جنایاتی از سوی این گروه تکفیری تروریستی است.


**جنگ سوریه

جنگ سوریه را می‌توان "جنگ جهانی مینیاتوری" نامید؛ چرا که ده‌ها کشور جهان به دنبال آن هستند تا زیرساخت‌های حیاتی نظام قانونی این کشور را از بین ببرند.  سوال اینجاست که علت دشمنی غرب و برخی کشورهای منطقه با بشار اسد چیست؟

نقش

نقش



ریشه دشمنی غرب با رئیس جمهور سوریه را می‌توان در سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان یافت کرد. دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود گفت: اگر امروز "بشار اسد" مزدوری آمریکا را بپذیرد جنگ تمام است.

جنگ سوریه از زمانی آغاز شد که برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، اردن، بحرین و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای همچون انگلیس، فرانسه،‌ آمریکا،‌آلمان و ... به دنبال از بین بردن زیرساخت‌ها و ملت سوریه بودند و در این مسیر هر تلاشی را انجام دادند.

از سال 2011 میلادی میلیاردها سلاح از بندر "اسکندرون" و "مرسین" با حمایت‌های مالی رژیم سعودی و ترکیه به دست تروریست‌های تکفیری می‌رسید تا آن ها با خیال آسوده در مقابل نظام قانونی سوریه به اقدامات مسلحانه خود بپردازند.


نقش

جنگ سوریه بر اساس منابع مختلف بین 200 تا 500 هزار کشته داشته و نیمی از جمعیت این کشور،‌ خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند و در کشورهای دیگر مشغول زندگی مشقت‌باری هستند.


***جنگ یمن

جنگ یمن در شرایطی اغاز شد که این کشور موقعیت  بسیار ویژه ای داشت و به نحوی دموکراسی را جستجو می‌کرد اما در همین زمان با حمله سنگین ارتش عربستان و همپیمانانش مواجه شد و زیرساخت هایش شدیدا آسیب دید.

در ماه مارچ سال 2015 میلادی حمله‌ای همه جانبه از ائتلاف رژیم سعودی که مثلث اصلی آن عربستان- بحرین و امارات متحده عربی و دیگر کشورها همچون سودان نقش هم افزا داشتند ، صورت گرفت و این حمله به دنبال بر سر کار آوردن "عبد ربه منصور هادی"  انجام شد که نتیجه‌ای دربرنداشت.

در حقیقت یک حمله همه جانبه برای نابودی زیرساخت‌های تاریخی و نسل کشی در این کشور انجام شد که البته با مقاومت  ارتش و انصارالله مواجه گردید که تا کنون بنا بر گفته رسانه‌های خارجی ارتش پادشاهی عربستان به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

نقش

نقش




یکی از فعالان یمنی در این زمینه عنوان داشت:  یک سال از تجاوز این رژیم گذشته و هچ کدام از اهداف آنها محقق نشده ، ایستادگی انصارالله افزایش یافته و ما سعودی‌ها را مجبور کردیم تا راه‌حل‌های دیگری را پیدا کنند و اکنون بیش از 2 هزار و 300 نفر از نظامیان متجاوز کشته شدند که 100 نفر از آنها افسر بودند.

وی با بیان اینکه رژیم سعودی در جنگ یمن 7 هزار زندانی و 12 هزار زخمی داشت یادآور شد: البته ما نیز در بعد داخلی یمن 30 هزار شهید و زخمی داشتیم و بیمارستانها و مدارس و زیربنای کشورمان تخریب شد.


نقش


در مجموع ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در سوریه با به وجود آوردن "جبهه‌النصره"، "احرارالشام"، "داعش"، "جیش‌الاسلام"،‌ "فلیق‌الرحمن"، "اجناد الشام " و  ... به دنبال از بین بردن نظام سوریه بودند که موفق نشدند.

در عراق ایالات متحده آمریکا با پشتیبانی از داعش به دنبال تضعیف عراق و تجزیه این کشور بود که ارتش و حشد‌الشعبی  با قدرت در برابر این توطئه امپریالیسم ایستادند.

در یمن هم پشتیبانی آمریکا از عربستان نتیجه‌ای جز ویرانی‌های گسترده در این کشور نداشته به نحوی که  نه نظام یمن تغییری داشته و نه انصارالله از اهداف خود عقب کشیده، تنها هدفی امپریالیسم توانسته محقق کند کشته و زخمی شدن بیش از 30 هزار نفر انسان بیگناه است.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار